REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W marcu ceny wzrosły o 0,4 procent

REKLAMA

Niższa od oczekiwanej inflacja była wynikiem spadku cen żywności, ubrań i obuwia oraz transportu. Ekonomiści przewidywali, że w marcu inflacja liczona w ujęciu rocznym wyniesie 0,6 proc.
Tymczasem wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych obniżył się do 0,4 proc. – podał GUS. Trafną prognozę przedstawił więc tylko resort finansów, którego analitycy oczekiwali inflacji na poziomie 0,4-0,5 proc.

– W kwietniu inflacja roczna może odrobinę wzrosnąć do 0,5 proc., nawet po dość sporych podwyżkach cen paliw i gazu. Zadziała tu tak zwany efekt bazy, w ubiegłym roku mieliśmy w kwietniu duży wzrost cen – ocenia Maciej Reluga, główny ekonomista BZ WBK. Dodaje, że w następnych miesiącach inflacja powinna się utrzymać na poziomie 0,5 proc. Dopiero późną jesienią podskoczy do 1-1,5 proc.

REKLAMA

Innego zdania jest Bartosz Pawłowski, ekonomista ING Banku Śląskiego. Wprawdzie uważa także, iż w II kwartale będziemy mieli niską inflację, ale w trzecim kwartale grozi nam deflacja. A to byłoby niekorzystne dla gospodarki, spowodowałoby obniżenie tempa wzrostu gospodarczego.

REKLAMA

– Gdyby wystąpiła deflacja, konsumenci oczekiwaliby na dalszy spadek cen. A to dusiłoby popyt. W efekcie na przykład produkcja przedsiębiorstw musiałaby zmniejszyć tempo, bo spadłoby zapotrzebowanie na wytwarzane towary – wyjaśnia Bartosz Pawłowski. Dodaje, że przy takim scenariuszu Rada Polityki Pieniężnej musiałaby zastanowić się nad kolejną obniżką stóp procentowych.

Według GUS, w marcu średnie ceny towarów i usług konsumpcyjnych były o 0,1 pkt proc. niższe od zanotowanych w lutym. Żywność potaniała średnio o 0,3 proc. Były też i podwyżki, ale w mniejszej skali niż obniżki. Warzywa podrożały o 2 proc., a ceny samochodów, biletów do kin i teatrów oraz rachunki za zaopatrywanie w wodę podskoczyły o 0,3 proc.


Janusz K. Kowalski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA