REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób na brak gotówki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Banki znalazły sposób na podtrzymywanie dynamicznej akcji kredytowej. Wprawdzie na razie nie ma problemów z jej finansowaniem, ale już niedługo może zacząć brakować kapitału. Wtedy jednym ze sposobów na dalszą ekspansję może być sekurytyzacja portfela kredytowego.
Coraz więcej banków decyduje się na sprzedaż części portfela kredytowego – czyli jego sekurytyzację. Szlak przecierają małe, agresywne banki, które nie mają wystarczającej bazy depozytowej. Pionierem jest Dominet Bank, który kilka tygodni temu jako pierwszy w Polsce uruchomił program sekurytyzacji portfela kredytów regularnych (spłacanych na czas). Tuż po nim na podobną operację zdecydował się Raiffeisen Bank. W lutym tego roku sprzedaż części portfela przeprowadził ING Bank Śląski, ale była to operacja innego typu, ponieważ dotyczyła kredytów nieregularnych (niespłacanych terminowo). W jej wyniku wierzytelności trafiły do firmy windykacyjnej.

W przypadku Dominet Banku całkowity czas trwania programu szacowany jest na 4 lata, a jego wartość na najbliższe 18 miesięcy to 600 mln zł i dotyczy kredytów samochodowych, które są przenoszone do spółki celowej, a ta następnie emituje obligacje zabezpieczone tymi wierzytelnościami. W wyniku przeprowadzonego programu bank dzieli się z inwestorami zyskiem z odsetek od sekurytyzowanych kredytów.

– Głównym celem jest uzyskanie korzyści z uwolnienia kapitału, co umożliwia dalszy dynamiczny rozwój banku, przede wszystkim wzrost akcji kredytowej – mówi Jacek Woźniewicz, dyrektor departamentu zarządzania aktywami i pasywami z Dominet Banku.

Na sekurytyzację zdecydował się też Raiffeisen Bank Polska wraz z czeskim Raiffeisenbank, oraz niemieckim bankiem KfW. Przeprowadzona przez te podmioty sekurytyzacja, pierwsza tego rodzaju transakcja w Europie Środkowej, polegała na sprzedaży tylko ryzyka portfela kredytów o wartości ponad miliarda złotych. Natomiast kredyty nadal wchodzą do bilansu banku.

– Dzięki transakcji udało nam się osiągnąć kilka celów. Wzrósł między innymi współczynnik wypłacalności banku, co pozwala na dalszą ekspansję kredytową. Pozyskaliśmy też tańsze finansowanie, co będzie miało pozytywny wpływ na nasze wyniki – tłumaczy Piotr Czarnecki, prezes Raiffeisen Bank Polska.

Przeprowadzenie tego typu operacji jest trudne i czasochłonne. Sytuację komplikuje brak ustawy, która kompleksowo określałaby zasady ich przeprowadzania.

– O złożoności transakcji świadczy konieczność zaangażowania większej liczby uczestników. Obok inicjatora oraz organizatora w projekcie aktywnie uczestniczyło wiele podmiotów, m.in. doradcy prawni, agencja ratingowa oraz inwestorzy – wyjaśnia Jacek Woźniewicz.

Dodaje, że powodzenie całego projektu wymagało rozwiązania wielu problemów natury prawnej. Sekurytyzację mogłyby upowszechnić zmiany prawne. Zdaniem bankowców istotne są tu korzystne rozwiązania podatkowe, które są standardem na rynkach rozwiniętych.

Im szybciej to nastąpi, tym lepiej, ponieważ w najbliższych latach wzrost depozytów nie będzie nadążał za akcją kredytową i konieczne będzie jeszcze lepsze dysponowanie kapitałem.
– Największe banki na razie nie mają problemów z pozyskaniem źródeł finansowania akcji kredytowej. Jednak wraz z jej dynamicznym rozwojem, znacznie przekraczającym przyrost oszczędności, zapotrzebowanie na sekurytyzację będzie rosło – podkreśla Jacek Woźniewicz.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


SYTUACJA KLIENTA BEZ ZMIAN
Sekurytyzacja polega na sprzedaży kredytów do funduszu sekurytyzacyjnego lub spółki celowej, które pozyskują środki z rynku kapitałowego na sfinansowanie transakcji. Administratorem transakcji może być np. bank, który inicjował transakcję, w efekcie dla kredytobiorców nic się nie zmienia. Bank wykonuje swoje obowiązki związane z obsługą kredytu, takie jak monitoring czy ewentualna windykacja w przypadku zaniechania spłat rat przez klienta.

Monika Krześniak
monika.krzesniak@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA