REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób na brak gotówki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Banki znalazły sposób na podtrzymywanie dynamicznej akcji kredytowej. Wprawdzie na razie nie ma problemów z jej finansowaniem, ale już niedługo może zacząć brakować kapitału. Wtedy jednym ze sposobów na dalszą ekspansję może być sekurytyzacja portfela kredytowego.
Coraz więcej banków decyduje się na sprzedaż części portfela kredytowego – czyli jego sekurytyzację. Szlak przecierają małe, agresywne banki, które nie mają wystarczającej bazy depozytowej. Pionierem jest Dominet Bank, który kilka tygodni temu jako pierwszy w Polsce uruchomił program sekurytyzacji portfela kredytów regularnych (spłacanych na czas). Tuż po nim na podobną operację zdecydował się Raiffeisen Bank. W lutym tego roku sprzedaż części portfela przeprowadził ING Bank Śląski, ale była to operacja innego typu, ponieważ dotyczyła kredytów nieregularnych (niespłacanych terminowo). W jej wyniku wierzytelności trafiły do firmy windykacyjnej.

W przypadku Dominet Banku całkowity czas trwania programu szacowany jest na 4 lata, a jego wartość na najbliższe 18 miesięcy to 600 mln zł i dotyczy kredytów samochodowych, które są przenoszone do spółki celowej, a ta następnie emituje obligacje zabezpieczone tymi wierzytelnościami. W wyniku przeprowadzonego programu bank dzieli się z inwestorami zyskiem z odsetek od sekurytyzowanych kredytów.

– Głównym celem jest uzyskanie korzyści z uwolnienia kapitału, co umożliwia dalszy dynamiczny rozwój banku, przede wszystkim wzrost akcji kredytowej – mówi Jacek Woźniewicz, dyrektor departamentu zarządzania aktywami i pasywami z Dominet Banku.

Na sekurytyzację zdecydował się też Raiffeisen Bank Polska wraz z czeskim Raiffeisenbank, oraz niemieckim bankiem KfW. Przeprowadzona przez te podmioty sekurytyzacja, pierwsza tego rodzaju transakcja w Europie Środkowej, polegała na sprzedaży tylko ryzyka portfela kredytów o wartości ponad miliarda złotych. Natomiast kredyty nadal wchodzą do bilansu banku.

– Dzięki transakcji udało nam się osiągnąć kilka celów. Wzrósł między innymi współczynnik wypłacalności banku, co pozwala na dalszą ekspansję kredytową. Pozyskaliśmy też tańsze finansowanie, co będzie miało pozytywny wpływ na nasze wyniki – tłumaczy Piotr Czarnecki, prezes Raiffeisen Bank Polska.

Przeprowadzenie tego typu operacji jest trudne i czasochłonne. Sytuację komplikuje brak ustawy, która kompleksowo określałaby zasady ich przeprowadzania.

– O złożoności transakcji świadczy konieczność zaangażowania większej liczby uczestników. Obok inicjatora oraz organizatora w projekcie aktywnie uczestniczyło wiele podmiotów, m.in. doradcy prawni, agencja ratingowa oraz inwestorzy – wyjaśnia Jacek Woźniewicz.

Dodaje, że powodzenie całego projektu wymagało rozwiązania wielu problemów natury prawnej. Sekurytyzację mogłyby upowszechnić zmiany prawne. Zdaniem bankowców istotne są tu korzystne rozwiązania podatkowe, które są standardem na rynkach rozwiniętych.

Im szybciej to nastąpi, tym lepiej, ponieważ w najbliższych latach wzrost depozytów nie będzie nadążał za akcją kredytową i konieczne będzie jeszcze lepsze dysponowanie kapitałem.
– Największe banki na razie nie mają problemów z pozyskaniem źródeł finansowania akcji kredytowej. Jednak wraz z jej dynamicznym rozwojem, znacznie przekraczającym przyrost oszczędności, zapotrzebowanie na sekurytyzację będzie rosło – podkreśla Jacek Woźniewicz.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


SYTUACJA KLIENTA BEZ ZMIAN
Sekurytyzacja polega na sprzedaży kredytów do funduszu sekurytyzacyjnego lub spółki celowej, które pozyskują środki z rynku kapitałowego na sfinansowanie transakcji. Administratorem transakcji może być np. bank, który inicjował transakcję, w efekcie dla kredytobiorców nic się nie zmienia. Bank wykonuje swoje obowiązki związane z obsługą kredytu, takie jak monitoring czy ewentualna windykacja w przypadku zaniechania spłat rat przez klienta.

Monika Krześniak
monika.krzesniak@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA