REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przybywa polskich firm w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie firmy w Niemczech nie boją się konkurencji, ale mają trudności z pierwszymi kontraktami i zdobyciem niemieckiego klienta, przywiązanego do niemieckiej marki.
Polskie firmy podbijają niemiecki rynek coraz odważniej. Według Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej zjawisko to można określić mianem ekspansji. Jej zdaniem liczba polskich firm nad Renem sięga nawet 20 tys. Łączna wartość polskich bezpośrednich inwestycji w Niemczech jest szacowana na ok. 500 mln euro – podkreśla Lars Bosse, dyrektor generalny PNHIPH, powołując się jednak na dane z... Ambasady RP w Berlinie. Wolny rynek wymyka się statystykom, nawet w Niemczech, tradycyjnie kojarzonym z tym, co solidne, przewidywalne i zapięte na ostatni guzik.

Impet, z jaki polski biznes podąża za Odrę, potwierdzają wpisy do rejestru działalności gospodarczej. Widnieje w nim 9486 firm, z czego prawie połowa – ok. 4,5 tys. – dotyczy Berlina. Jeszcze w 2004 roku. w niemieckiej stolicy zalegalizowało swoją działalność jedynie 1300 przedsiębiorców.

Firmy polskie najczęściej rozpoczynają działalność na terenie Niemiec, otwierając przedstawicielstwa handlowe. W samym Berlinie swoje salony ma wiele polskich firm odzieżowych, np. Zakłady Odzieżowe Bytom czy producent obuwia Gino Rossi.
Tydzień temu największa w Polsce sieć sklepów specjalistycznych dla dzieci Smyk otworzyła w Berlinie swoją pierwszą placówkę.

– Jest to taki sam sklep jak 35 innych na terenie kraju. Firmy, które odnoszą sukcesy na polskim rynku, chcą się dalej rozwijać – argumentuje Tomasz Paszkowski, wiceprezes Smyka.

Ciasnotą na polskim rynku uzasadnia swoją ekspansję krakowski Comarch, jedna z najszybciej rozwijających się polskich spółek informatycznych.

– Jeśli w 2000 roku nasze przychody wynosiły 132 mln zł, to obecnie sięgają 400 mln zł, zaś ponad 130 mln zł stanowią wpływy z eksportu – mówi Tomasz Strach, przedstawiciel Comarchu, obrazując tempo wzrostu firmy, dla której możliwości na polskim rynku szybko się wyczerpały.

Obecność na niemieckim rynku oprogramowania, 16-razy większym od polskiego, jest elementem strategii. Oddział w Dreźnie, zbudowany od podstaw, zatrudnia 18 pracowników, za rok będzie ich 50, a w 2008 – około setki. – Tylko zdobycie pierwszych kontraktów szło opornie, bo nie mieliśmy doświadczenia i nie byliśmy znani. Teraz Comarch świadczy usługi dla takich firm, jak Metro czy Deutsche Bank – dodaje.

Dla Seleny, dostawcy artykułów chemii budowlanej polski rynek skurczył się także w 2000 roku, kiedy zapadła decyzja o inwestycji w Niemczech. – W tej branży jest to jeden z 4 najtrudniejszych rynków na świecie, gdyż niemiecki klient jest przywiązany do niemieckiej marki. Najpierw próbowaliśmy produkować pod własną marką, ale nie udało się. Postanowiliśmy przejąć małą lokalną firmę z marką Dr Schenk, znaną tylko w 2-3 landach. Dzisiaj sprzedaje się ona w całych Niemczech i kilku innych krajach europejskich – mówi Krzysztof Domarecki, prezes Seleny.

Wysokie koszty produkcji w Niemczech skłoniły firmę do przeniesienia produkcji do Polski i Włoch. W Niemczech polską przedsiębiorczość reprezentują głównie firmy jednoosobowe z sektora MSP, z czego prawie 80 proc. stanowią przedsiębiorstwa usługowe, głównie budowlane. Nie do końca wiadomo, jak im się wiedzie, gdyż część funkcjonuje w szarej strefie.

 
Tadeusz Barzdo
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA