REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przybywa polskich firm w Niemczech

REKLAMA

Polskie firmy w Niemczech nie boją się konkurencji, ale mają trudności z pierwszymi kontraktami i zdobyciem niemieckiego klienta, przywiązanego do niemieckiej marki.
Polskie firmy podbijają niemiecki rynek coraz odważniej. Według Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej zjawisko to można określić mianem ekspansji. Jej zdaniem liczba polskich firm nad Renem sięga nawet 20 tys. Łączna wartość polskich bezpośrednich inwestycji w Niemczech jest szacowana na ok. 500 mln euro – podkreśla Lars Bosse, dyrektor generalny PNHIPH, powołując się jednak na dane z... Ambasady RP w Berlinie. Wolny rynek wymyka się statystykom, nawet w Niemczech, tradycyjnie kojarzonym z tym, co solidne, przewidywalne i zapięte na ostatni guzik.

Impet, z jaki polski biznes podąża za Odrę, potwierdzają wpisy do rejestru działalności gospodarczej. Widnieje w nim 9486 firm, z czego prawie połowa – ok. 4,5 tys. – dotyczy Berlina. Jeszcze w 2004 roku. w niemieckiej stolicy zalegalizowało swoją działalność jedynie 1300 przedsiębiorców.

Firmy polskie najczęściej rozpoczynają działalność na terenie Niemiec, otwierając przedstawicielstwa handlowe. W samym Berlinie swoje salony ma wiele polskich firm odzieżowych, np. Zakłady Odzieżowe Bytom czy producent obuwia Gino Rossi.
Tydzień temu największa w Polsce sieć sklepów specjalistycznych dla dzieci Smyk otworzyła w Berlinie swoją pierwszą placówkę.

– Jest to taki sam sklep jak 35 innych na terenie kraju. Firmy, które odnoszą sukcesy na polskim rynku, chcą się dalej rozwijać – argumentuje Tomasz Paszkowski, wiceprezes Smyka.

Ciasnotą na polskim rynku uzasadnia swoją ekspansję krakowski Comarch, jedna z najszybciej rozwijających się polskich spółek informatycznych.

– Jeśli w 2000 roku nasze przychody wynosiły 132 mln zł, to obecnie sięgają 400 mln zł, zaś ponad 130 mln zł stanowią wpływy z eksportu – mówi Tomasz Strach, przedstawiciel Comarchu, obrazując tempo wzrostu firmy, dla której możliwości na polskim rynku szybko się wyczerpały.

Obecność na niemieckim rynku oprogramowania, 16-razy większym od polskiego, jest elementem strategii. Oddział w Dreźnie, zbudowany od podstaw, zatrudnia 18 pracowników, za rok będzie ich 50, a w 2008 – około setki. – Tylko zdobycie pierwszych kontraktów szło opornie, bo nie mieliśmy doświadczenia i nie byliśmy znani. Teraz Comarch świadczy usługi dla takich firm, jak Metro czy Deutsche Bank – dodaje.

Dla Seleny, dostawcy artykułów chemii budowlanej polski rynek skurczył się także w 2000 roku, kiedy zapadła decyzja o inwestycji w Niemczech. – W tej branży jest to jeden z 4 najtrudniejszych rynków na świecie, gdyż niemiecki klient jest przywiązany do niemieckiej marki. Najpierw próbowaliśmy produkować pod własną marką, ale nie udało się. Postanowiliśmy przejąć małą lokalną firmę z marką Dr Schenk, znaną tylko w 2-3 landach. Dzisiaj sprzedaje się ona w całych Niemczech i kilku innych krajach europejskich – mówi Krzysztof Domarecki, prezes Seleny.

Wysokie koszty produkcji w Niemczech skłoniły firmę do przeniesienia produkcji do Polski i Włoch. W Niemczech polską przedsiębiorczość reprezentują głównie firmy jednoosobowe z sektora MSP, z czego prawie 80 proc. stanowią przedsiębiorstwa usługowe, głównie budowlane. Nie do końca wiadomo, jak im się wiedzie, gdyż część funkcjonuje w szarej strefie.

 
Tadeusz Barzdo
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA