REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sojusz firm na rzecz odpowiedzialności społecznej

REKLAMA

Komisja Europejska zachęca firmy, by uczestniczyły w nowo powstałym "sojuszu na rzecz społecznej odpowiedzialności". To mechanizm, zgodnie z którym firmy  zobowiązują się działać w celu zrównoważonego rozwoju; w zamian zyskują członkostwo w prestiżowej organizacji.
Krytycy projektu zwracają uwagę, że pozwoli on nieuczciwym przedsiębiorcom budować pozytywny wizerunek swoich firm.

Projektowi przyświeca szczytna idea. Przedsiębiorcy zobowiązują się m.in. do zatrudnienia większej liczby osób z grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji; inwestowania w podnoszenie kwalifikacji i kształcenie pracowników; inwestowanie w innowacje ekologiczne, tak by lepiej wykorzystywać zasoby naturalne i zmniejszać poziom zanieczyszczenia środowiska. Na liście zobowiązań znajduje się też poszanowanie praw człowieka, podstawowych norm pracy i działanie w celu ograniczania ubóstwa.

Problem w tym, że firmy, które złożą takie deklaracje, właściwie nie będą w żaden sposób kontrolowane, czy rzeczywiście je wypełniają.

Niektórzy dziennikarze w środę na konferencji prasowej w Brukseli zwracali uwagę, że w ten sposób firmy będą jedynie budowały swój prestiż i pozytywny wizerunek - a nie będzie możliwości zweryfikowania, czy deklaracje zostały wdrożone w życie.

Unijny komisarz ds. przedsiębiorstw i przemysłu, Guenter Verheugen, oświadczył, że nie sądzi, by tak się działo. Komisarz ds. zatrudnienia Vladimir Szpidla powiedział, że "wprawdzie inicjatywie nie towarzyszy obowiązek sprawozdawczości i składania wyjaśnień, ale nie oznacza to braku jakichkolwiek możliwości sprawdzenia firm", bo co jakiś czas będą odbywały się spotkania członków sojuszu dla dokonania oceny.

Pytany o to uczestniczący w konferencji prasowej przedstawiciel Volkswagena - firmy, w której według dziennikarzy dochodziło np. do prób załatwiania spraw za pomocą łapówek, powiedział, że "członkostwo w sojuszu po prostu pokaże, jak poprawić złe praktyki".

Sojusz to inicjatywa powstała w ramach istniejącego już programu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Mogą w nim uczestniczyć wszystkie firmy, niezależnie od wielkości i liczby zatrudnianych pracowników. Sojusz nie jest instrumentem prawnym, który wymaga złożenia podpisu przez przedsiębiorstwa.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA