REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Policja pracy w firmie

REKLAMA

Od dziś kontrola legalności zatrudnienia może być przeprowadzona w firmie bez uprzedzenia. W razie potrzeby uczestniczyć w niej mogą również przedstawiciele ZUS, Państwowej Inspekcji Pracy, Policji i Straży Granicznej.
Urzędnicy kontrolujący czy wszyscy w firmie pracują legalnie, zwani potocznie policją pracy, nie muszą powiadamiać pracodawcy o tym, że chcą go skontrolować. Mogą wejść na teren danego zakładu pracy bez uprzedzenia, także w dniach i godzinach wolnych od pracy, pod warunkiem że na jego terenie przebywa choćby jedna osoba wykonująca pracę.

Kontrola z oświadczeniem

Jeśli w momencie przeprowadzania kontroli w firmie nie będzie pracodawcy lub osoby go reprezentującej, wówczas policja pracy, zgodnie z obowiązującym od dziś rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie kontroli legalności zatrudnienia (Dz.U. nr 36, poz. 245), spisze tożsamość osób wykonujących pracę w firmie i przyjmie od nich oświadczenia o tym, że są w niej zatrudnieni legalnie lub, że legalnie wykonują inną pracę zarobkową. Powiadomi też pracodawcę o próbie przeprowadzenia kontroli i umówi się z nim na inny termin.
Kontrolujący ma prawo do swobodnego poruszanie się po terenie przedsiębiorstwa. Może przy tym sporządzać potrzebne mu odpisy, wyciągi lub kserokopie dokumentów. W swojej pracy może wykorzystywać również środki audiowizualne, czyli np. kamerę, aparat fotograficzny czy dyktafon.

Poprawki niewskazane

Ustalenia z kontroli muszą być opisane w protokole. Nie można w nim dokonywać żadnych poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu tego dokumentu. Wyjątek stanowią omyłki pisarskie i rachunkowe, które przeprowadzający kontrolę musi parafować podając datę dokonania skreślenia. Protokół powinien być podpisany zarówno przez przeprowadzającego kontrole, jak i przez pracodawcę lub osobę przez niego upoważnioną.
Jeżeli w ciągu 7 dni przedsiębiorca zgłosi na piśmie umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w tym dokumencie, urzędnik ma obowiązek ponownie przeanalizować zebrane dowody, ustosunkować się do zastrzeżeń i – jeśli jest taka potrzeba – uzupełnić protokół.
Policja pracy podlega wojewodzie, który sprawuje nadzór nad przeprowadzanymi w firmach kontrolami legalności zatrudnienia.

Izabela Rakowska-Boroń
Izabela.rakowska@infor.pl


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA