REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór rządu ze związkami o dyrektywę usługową

REKLAMA

Minister gospodarki chce walczyć w Unii o liberalizację rynku usług i ułatwić polskiemu hydraulikowi pracę za granicą. Związki są przeciw.
W środę minister gospodarki Piotr Woźniak zapewniał, że Polska będzie naciskać na zmiany w dyrektywie usługowej pomimo protestów związków zawodowych. Dyrektywa ma ułatwić firmom świadczenie usług na terenie UE.
- Rząd chce, by rynek usług był otwarty tak szeroko jak to tylko możliwe. Przecież 450 mln potencjalnych klientów w Unii to lepiej niż 38 mln w Polsce - mówił Woźniak. - Jest grupa silnych państw, które nie są zadowolone ze zmian, jakie w lutym wprowadził w dyrektywie Parlament Europejski - dodał. Poprzeć mogą nas m.in. Wielka Brytania i Irlandia.
O jakie zmiany chodzi? Parlament Europejski wyrzucił np. z dyrektywy przepis, który pozwalał firmie z Polski świadczyć usługi na terenie Francji, ale na zasadach prawnych z Polski (tzw. zasada kraju pochodzenia). Polska wraz z sojusznikami chciałaby go przywrócić.
Za dyrektywą są też przedsiębiorcy. Ich zdaniem pomoże w rozwoju gospodarczym. Również Komisja Europejska jest zdania, że uwolnienie rynku usług da impuls rozwojowy Unii. PKB 25 krajów UE w 70 proc. tworzą właśnie usługi.
Przeciwko występują związki zawodowe, które twierdzą, że dyrektywa spowoduje dumping socjalny, czyli zmniejszenie świadczeń społecznych w krajach starej Unii przez wejście firm z nowych państw. Takie stanowisko prezentują m.in. "Solidarność" i OPZZ. Oba związki były obecne na wielkiej demonstracji związkowej przeciwko dyrektywie, do jakiej doszło w lutym w Strasburgu.
- Dziwi mnie postawa polskich związkowców. To jest jakieś nieporozumienie, że sprzeciwiają się dyrektywie, która pomoże polskim firmom. To źle pojęta solidarność ze związkami z Niemiec i Francji - mówił Woźniak. Wtórował mu wiceminister Marcin Korolec: - Związki reprezentują przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, a dyrektywa będzie dotyczyła w większości małych i średnich firm. Niestety, konsultacje ze związkami w tej sprawie nic nie dały - wyjaśniał.
Ale polscy związkowcy są pewni: dyrektywa usługowa w kształcie sprzed poprawek Parlamentu Europejskiego byłaby zła.
- Związki chcą dyrektywy usługowej i liberalizacji rynku usług. Ale nie w takim kształcie, jak chce rząd. To nie może być tylko dyrektywa dla pracodawców. Przed poprawkami Parlamentu Europejskiego ta dyrektywa w ogóle nie broniła praw pracowników - wyjaśnia Andrzej Adamczyk, szef biura zagranicznego w Komisja Krajowej "Solidarności". - Nie zgadzamy się ze stanowiskiem rządu i pana Woźniaka, że zasada kraju pochodzenia jest dla Polski dobra. ona jest dobra dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć możliwość wybrania takiego kraju pochodzenia, gdzie np. przepisy BHP będą ich kosztowały najmniej. To jest realne niebezpieczeństwo dla pracowników, nie wydumane - mówi Adamczyk. "Solidarność" chce przyjąć specjalne stanowisko, które miałoby przekonać rząd do wycofania się z forsowania przyjęcia m.in. zasady kraju pochodzenia w dyrektywie. Co na to rząd?
- Zrobimy wszystko, by związkowców przekonać do liberalizacji usług i zrozumienia przepisów. Rząd nie zmieni stanowiska - zapewnia minister Woźniak. Pierwsze możliwe rozstrzygnięcia w sprawie dyrektywy usługowej - na początku kwietnia.

Maciej Kuźmicz
Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA