REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z powodu bzdurnych przepisów fiskus grozi firmie procesem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy nie mają do zwrotu ani złotówki VAT, i tak muszą co miesiąc wysyłać do urzędu skarbowego deklaracje z wpisem "mam zero zwrotu". Poznańska firma o tym nie wiedziała i będzie miała proces z fiskusem.
- Ta sprawa to paranoja, nikt nie poniósł przecież straty. Bzdurne przepisy i przerost biurokracji - komentują organizacje pracodawców.
Pan Andrzej, przedsiębiorca z Poznania, w maju 2005 r. zarejestrował firmę, która jednak przez pierwszych kilka miesięcy nie prowadziła działalności. W związku z tym od momentu rejestracji nie składał żadnych deklaracji podatkowych. - Nie miałem bowiem ani przychodów, ani kosztów - tłumaczy.
We wrześniu 2005 r. pracownik urzędu skarbowego zadzwonił do pana Andrzeja, domagając się zaległych deklaracji VAT za cztery ostatnie miesiące.
- Po moim wyjaśnieniu, iż firma na razie nie prowadzi działalności, przekonywał mnie, że składanie deklaracji jest konieczne, nawet jeśli wynik wynosi zero - tłumaczy przedsiębiorca.
Brakujące deklaracje to tzw. VAT 7, dwustronicowy dokument, gdzie trzeba wpisać m.in. dane osobowe, rodzaj działalności, przychód netto i kwotę VAT do zwrotu.
- Nie dość, że jego wypełnienie zajmuje cenny czas i traci się papier, to jeszcze trzeba zapłacić za list polecony - komentuje przedsiębiorca.
Nie chcąc mieć jednak kłopotów ze skarbówką, już następnego dnia po wezwaniu przesłał zaległe deklaracje, a kolejne - również z wynikiem zerowym - dostarczał fiskusowi już terminowo do 20 każdego miesiąca.
W lutym 2006 r. skarbówka przypomniała sobie jednak o panu Andrzeju i nakazała zapłacić mu za złożenie deklaracji po terminie 100 zł grzywny - mimo iż sami urzędnicy przyznali "że skarb państwa nie poniósł żadnej straty".
Przedsiębiorca odmówił zapłaty. - Co miesiąc wysyłam im te bzdurne papiery, ale nie będą płacił żadnych kar. Przecież to nonsens - mówi. Urząd Skarbowy zagroził więc, że skieruje sprawę do sądu.
- Opisywany przypadek wynika z nonsensownego zapisu ustawy VAT zakładającego, że nawet jeśli przychód wynosi zero złotych, to i tak deklaracja ma być składana. Już od dawna postulujemy jego likwidację- mówi Piotr Jaworski z Krajowej Izby Gospodarczej.
Według niego problem dotyczy zarówno firm, które od momentu zarejestrowania nie podjęły działalności, jak i spółek, które np. przez 11 miesięcy osiągają przychody, a przez jeden miesiąc w ich kasie jest pusto. - A więc podobne niepotrzebne deklaracje, które zajmują przedsiębiorcom czas i narażają ich na kary, mogą dotyczyć setek tysięcy firm - mówi Jaworski.
Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich, tłumaczy, że ta sytuacja to kolejny dowód na to, że polskie prawo jest przeładowane skomplikowanymi przepisami. Z tego powodu duże firmy muszą zatrudniać ludzi tylko i wyłącznie do kontaktów z fiskusem, a małe - zlecać takie usługi na zewnątrz. A to dodatkowe koszty.
- Na szczęście w opisywanym przypadku sądy zachowują się racjonalnie i zazwyczaj umarzają sprawę ze względu na znikomą szkodliwość społeczną czynu - mówi Malinowski.
Jak się dowiedziała "Gazeta", Ministerstwo Finansów w przygotowywanej nowelizacji ustawy o VAT chce zlikwidować zapis o składaniu "zerowej" deklaracji.

Leszek Kostrzewski, Piotr Miączyński
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA