REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za co odpowiada przedsiębiorca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mali przedsiębiorcy bagatelizują ryzyko swojej odpowiedzialności cywilnej - wynika z badań przeprowadzonych przez PZU. Tymczasem wypłaty z takich polis kosztują tego ubezpieczyciela najwięcej.
Każdy przedsiębiorca powinien mieć przynajmniej trzy rodzaje polis OC, obejmujących odpowiedzialność cywilną deliktową, kontraktową i pracodawcy wobec pracowników. Pierwsza z nich chroni przed finansowymi roszczeniami osób trzecich poszkodowanych w związku z działalnością przedsiębiorstwa.
– Do klasycznych roszczeń z tego tytułu możemy zaliczyć wszelkie uszkodzenia ciała, które zdarzyły się na terenie firmy, bo np. chodnik nie został odśnieżony – mówi Elżbieta Holnicka-Szulc z Biura Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw PZU.
Tu od razu dotykamy złożonej kwestii zbiegu odpowiedzialności deliktowej z kontraktową. Tę pierwszą ponosi przedsiębiorca wobec osób niezwiązanych z nim żadną umową, a ta druga dotyczy przypadków, gdy poszkodowany jest związany z nim kontraktem. Z jakiej polisy będzie wypłacone odszkodowanie, kiedy nogę na nieodśnieżonym podjeździe złamie klient, który właśnie przyjechał do warsztatu naprawić samochód? Taki prosty przypadek może być przedmiotem sporu prawników, którzy będą rozstrzygali, czy wypadek miał miejsce już po wstawieniu samochodu do warsztatu (a więc zawiązaniu umowy). Poza tym, czy szkoda miała miejsce w związku z zawartym kontraktem o naprawę samochodu?
– Żeby uniknąć takich dylematów i ryzyka braku odpowiedzialności towarzystwa, każdy przedsiębiorca powinien mieć obywa rodzaje polis – doradza Elżbieta Holnicka-Szulc.

Ryzyko pracodawcy

Każdy pracodawca ponosi też odpowiedzialność wobec swoich pracowników. Co prawda składanie roszczeń przez pracowników jest czasem uważane za działanie ryzykowne, jednak jeśli np. uszczerbek na zdrowiu jest poważny, warto skorzystać z polisy.
– Tak było w przypadku sklepowej, która niemal straciła dwa palce, gdy skaleczyła się szkłem z rozbitej żarówki, której ktoś zapomniał posprzątać – mówi Elżbieta Holnicka-Szulc.
W tym wypadku konieczne były kosztowne zabiegi i rehabilitacja, za które płacił ubezpieczyciel z polisy OC. Innym spektakularnym przykładem była wypłata odszkodowania pracownikowi, który tak nieszczęśliwie zaczepił o źle zamocowaną wycieraczkę w firmie, że upadając złamał sobie rękę.

Produkt niebezpieczny

Firmy zajmujące się przetwórstwem spożywczym czy też po prostu sklepy lub restauracje powinny zaopatrzyć się w polisę OC za produkt. Świadomość, że można domagać się odszkodowania za zatrucie żywnością jest już coraz bardziej powszechna, a ubezpieczyciele spodziewają się wzrostu zarówno liczby, jak i wysokości roszczeń. Odpowiedzialność za produkt ponoszą też wszyscy producenci, o czym można się przekonać chociażby na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie jest lista produktów uznanych za niebezpieczne. Trafiają tam rzeczy, które zagrażają zdrowiu czy nawet życiu konsumentów. W każdym takim przypadku, np. porażenia prądem przez niesprawny toster, jego producent musi się liczyć z żądaniem odszkodowania.

Na wypadek pożaru

Polisa OC może być też przydatna w przypadku... pożaru. Oczywiście nie pokrywa ona szkód, które postały u ubezpieczającego się przedsiębiorcy. Za to przyda się, jeśli pożar wyrządził szkody w sąsiednim budynku. Wtedy poszkodowany sąsiad może zwrócić się z roszczeniem do sprawcy szkody. Może żądać nie tylko pokrycia strat materialnych, czyli np. naprawy popękanej witryny czy spalonego dachu. Przy okazji prowadzenia akcji gaśniczej zalaniu może ulec mienie sąsiada i tu również przyda się polisa. Sprawca szkody będzie musiał też pokryć utracone w wyniku przerwy w działalności korzyści. Z punktu widzenia poszkodowanego i sprawcy najlepiej, żeby za szkody zapłacił ubezpieczyciel z polisy OC.

WIELKA MAŁA FIRMA
Przedstawiamy kolejny artykuł w cyklu towarzyszącym konkursowi Wielka Mała Firma. Ranking Gazety Prawnej jest przygotowywany przy współpracy PZU i Dun & Bradstreet.Ma na celu wyłonienie najbardziej rzetelnych i wiarygodnych małych i średnich firm w poszczególnych województwach i na poziomie całego kraju. Więcej: www.gazetaprawna.pl/wm_firma, www.pzu.pl, infolinia 0 801 102 102

Marcin Jaworski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA