REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za co odpowiada przedsiębiorca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mali przedsiębiorcy bagatelizują ryzyko swojej odpowiedzialności cywilnej - wynika z badań przeprowadzonych przez PZU. Tymczasem wypłaty z takich polis kosztują tego ubezpieczyciela najwięcej.
Każdy przedsiębiorca powinien mieć przynajmniej trzy rodzaje polis OC, obejmujących odpowiedzialność cywilną deliktową, kontraktową i pracodawcy wobec pracowników. Pierwsza z nich chroni przed finansowymi roszczeniami osób trzecich poszkodowanych w związku z działalnością przedsiębiorstwa.
– Do klasycznych roszczeń z tego tytułu możemy zaliczyć wszelkie uszkodzenia ciała, które zdarzyły się na terenie firmy, bo np. chodnik nie został odśnieżony – mówi Elżbieta Holnicka-Szulc z Biura Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw PZU.
Tu od razu dotykamy złożonej kwestii zbiegu odpowiedzialności deliktowej z kontraktową. Tę pierwszą ponosi przedsiębiorca wobec osób niezwiązanych z nim żadną umową, a ta druga dotyczy przypadków, gdy poszkodowany jest związany z nim kontraktem. Z jakiej polisy będzie wypłacone odszkodowanie, kiedy nogę na nieodśnieżonym podjeździe złamie klient, który właśnie przyjechał do warsztatu naprawić samochód? Taki prosty przypadek może być przedmiotem sporu prawników, którzy będą rozstrzygali, czy wypadek miał miejsce już po wstawieniu samochodu do warsztatu (a więc zawiązaniu umowy). Poza tym, czy szkoda miała miejsce w związku z zawartym kontraktem o naprawę samochodu?
– Żeby uniknąć takich dylematów i ryzyka braku odpowiedzialności towarzystwa, każdy przedsiębiorca powinien mieć obywa rodzaje polis – doradza Elżbieta Holnicka-Szulc.

Ryzyko pracodawcy

Każdy pracodawca ponosi też odpowiedzialność wobec swoich pracowników. Co prawda składanie roszczeń przez pracowników jest czasem uważane za działanie ryzykowne, jednak jeśli np. uszczerbek na zdrowiu jest poważny, warto skorzystać z polisy.
– Tak było w przypadku sklepowej, która niemal straciła dwa palce, gdy skaleczyła się szkłem z rozbitej żarówki, której ktoś zapomniał posprzątać – mówi Elżbieta Holnicka-Szulc.
W tym wypadku konieczne były kosztowne zabiegi i rehabilitacja, za które płacił ubezpieczyciel z polisy OC. Innym spektakularnym przykładem była wypłata odszkodowania pracownikowi, który tak nieszczęśliwie zaczepił o źle zamocowaną wycieraczkę w firmie, że upadając złamał sobie rękę.

Produkt niebezpieczny

Firmy zajmujące się przetwórstwem spożywczym czy też po prostu sklepy lub restauracje powinny zaopatrzyć się w polisę OC za produkt. Świadomość, że można domagać się odszkodowania za zatrucie żywnością jest już coraz bardziej powszechna, a ubezpieczyciele spodziewają się wzrostu zarówno liczby, jak i wysokości roszczeń. Odpowiedzialność za produkt ponoszą też wszyscy producenci, o czym można się przekonać chociażby na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie jest lista produktów uznanych za niebezpieczne. Trafiają tam rzeczy, które zagrażają zdrowiu czy nawet życiu konsumentów. W każdym takim przypadku, np. porażenia prądem przez niesprawny toster, jego producent musi się liczyć z żądaniem odszkodowania.

Na wypadek pożaru

Polisa OC może być też przydatna w przypadku... pożaru. Oczywiście nie pokrywa ona szkód, które postały u ubezpieczającego się przedsiębiorcy. Za to przyda się, jeśli pożar wyrządził szkody w sąsiednim budynku. Wtedy poszkodowany sąsiad może zwrócić się z roszczeniem do sprawcy szkody. Może żądać nie tylko pokrycia strat materialnych, czyli np. naprawy popękanej witryny czy spalonego dachu. Przy okazji prowadzenia akcji gaśniczej zalaniu może ulec mienie sąsiada i tu również przyda się polisa. Sprawca szkody będzie musiał też pokryć utracone w wyniku przerwy w działalności korzyści. Z punktu widzenia poszkodowanego i sprawcy najlepiej, żeby za szkody zapłacił ubezpieczyciel z polisy OC.

WIELKA MAŁA FIRMA
Przedstawiamy kolejny artykuł w cyklu towarzyszącym konkursowi Wielka Mała Firma. Ranking Gazety Prawnej jest przygotowywany przy współpracy PZU i Dun & Bradstreet.Ma na celu wyłonienie najbardziej rzetelnych i wiarygodnych małych i średnich firm w poszczególnych województwach i na poziomie całego kraju. Więcej: www.gazetaprawna.pl/wm_firma, www.pzu.pl, infolinia 0 801 102 102

Marcin Jaworski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA