REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znowu będą mocni na Wschodzie

REKLAMA

Kraje Unii Europejskiej to wciąż największy odbiorca polskich towarów. W ubiegłym roku sprzedaż rodzimych firm na tych rynkach przekroczyła 55 mld euro - to aż 77 proc. eksportu.

Odbiorcom z Unii wyrasta jednak poważny konkurent. Pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży w 2005 r. znacznie lepsze okazały się rynki rozwijające się. Sprzedaż polskich firm wzrosła tu o 31,7 proc. i była warta 4,5 mld euro. Równie ciekawym i intratnym kierunkiem okazują się kraje rozwinięte spoza obszaru Wspólnoty. W ubiegłym roku eksport na te rynki zwiększył się o 26 proc. i wyniósł 4,6 mld euro. Tymczasem wzrost eksportu do Unii sięgnął tylko 16,8 proc.

REKLAMA

Dalekowschodnie zagrożenie

– W Unii Europejskiej pojawiła się szalona konkurencja z Azji, zwłaszcza z Chin. Dlatego szukamy także innych rynków zbytu. Jesteśmy już w Tunezji i Maroku. Świetnie rozwija się nasza sprzedaż w Republice Południowej Afryki. Próbujemy zwiększać sprzedaż także w Ameryce Południowej – mówi Marek Błażków, prezes Zakładów Lniarskich Orzeł z Mysłakowic.

Unia Europejska, szczególnie region Europy Środkowo-Wschodniej, jest najważniejszym rynkiem dla firmy Agros Nova, lidera w branży produktów owocowych.

– Dla większości eksporterów koszty ekspansji do państw unijnych są niższe zarówno w obszarze marketingu i dystrybucji, jak i logistyki, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w sektorze dóbr szybko zbywalnych. Kiedy jednak sprawdziliśmy, że potrafimy skutecznie konkurować o unijnego konsumenta, bogaci o doświadczenia ze wspólnego rynku i z większą wiarą we własne możliwości poszukujemy nowych rynków zbytu, zarówno w Europie, jak też na bardziej odległych kontynentach – mówi Marcin Kaliszewski, dyrektor ds. rozwoju rynku spółki Agros Nova.

Dodaje, że sprzyjają temu również mechanizmy wspólnotowe, np. dofinansowanie do targów i wystaw zagranicznych. Agros Nova również z tych możliwości korzysta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– W ostatnich miesiącach, dzięki uczestnictwie w Polskiej Wystawie Narodowej w Kairze, nawiązaliśmy kontakty handlowe z odbiorcą egipskim. Nasze produkty pojawiały się również w krajach, które do niedawna wydawały się nam dość egzotyczne, np. Japonii, Mongolii, Turkmenistanie czy Islandii – podkreśla Marcin Kaliszewski.

Zaznacza, że Agros Nova korzysta też z unijnych dopłat do eksportu cukru na rynki pozaunijne oraz unijnych programów promocyjnych. W ramach członkostwa w Krajowej Unii Producentów Soków spółka zdobyła unijne fundusze na projekt promocji soków i nektarów marchewkowych w Rumunii i Bułgarii.

Firma Drutex, największy polski producent okien tworzywowych, najwięcej eksportuje do krajów Unii Europejskiej.

– Myślimy o ekspansji na inne rynki. Już teraz sprzedajemy nasze wyroby w Stanach Zjednoczonych i Meksyku – mówi Rafał Gierszewski, dyrektor handlowy Druteksu.

W cenie Europa Środkowa

Zdecydowanie, bo aż o prawie jedną trzecią zwiększył się eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, do których zaliczamy: Albanię, Białoruś, Bułgarię, Chorwację, Mołdowę, Rosję, Rumunię i Ukrainę. W ubiegłym roku sprzedaż naszych wyrobów w tym regionie miała wartość 7,2 mld euro.

Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej znaczną część produkcji kieruje Sanitec Koło, producent i dystrybutor wyrobów łazienkowych.

– Udział eksportu w naszej sprzedaży przekracza 40 proc. – informuje Marek Kukuryka, prezes Sanitec Koło. Dodaje, że dla jego firmy obiecujące są też inne postradzieckie rynki: Kazachstanu, Azerbejdżanu i Gruzji.

Zmiany w strukturze geograficznej naszego eksportu są nieuchronne.

– Spadek udziału Unii Europejskiej w naszym eksporcie jest tendencją naturalną i trwałą. Odbudowujemy między innymi naszą obecność na dawniej przez nas penetrowanych, a potem straconych rynkach byłego Związku Radzieckiego – ocenia prof. Ryszard Michalski, dyrektor Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego (IKiCHZ).


Janusz K. Kowalski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA