REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znowu będą mocni na Wschodzie

REKLAMA

Kraje Unii Europejskiej to wciąż największy odbiorca polskich towarów. W ubiegłym roku sprzedaż rodzimych firm na tych rynkach przekroczyła 55 mld euro - to aż 77 proc. eksportu.

Odbiorcom z Unii wyrasta jednak poważny konkurent. Pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży w 2005 r. znacznie lepsze okazały się rynki rozwijające się. Sprzedaż polskich firm wzrosła tu o 31,7 proc. i była warta 4,5 mld euro. Równie ciekawym i intratnym kierunkiem okazują się kraje rozwinięte spoza obszaru Wspólnoty. W ubiegłym roku eksport na te rynki zwiększył się o 26 proc. i wyniósł 4,6 mld euro. Tymczasem wzrost eksportu do Unii sięgnął tylko 16,8 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Dalekowschodnie zagrożenie

– W Unii Europejskiej pojawiła się szalona konkurencja z Azji, zwłaszcza z Chin. Dlatego szukamy także innych rynków zbytu. Jesteśmy już w Tunezji i Maroku. Świetnie rozwija się nasza sprzedaż w Republice Południowej Afryki. Próbujemy zwiększać sprzedaż także w Ameryce Południowej – mówi Marek Błażków, prezes Zakładów Lniarskich Orzeł z Mysłakowic.

Unia Europejska, szczególnie region Europy Środkowo-Wschodniej, jest najważniejszym rynkiem dla firmy Agros Nova, lidera w branży produktów owocowych.

– Dla większości eksporterów koszty ekspansji do państw unijnych są niższe zarówno w obszarze marketingu i dystrybucji, jak i logistyki, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w sektorze dóbr szybko zbywalnych. Kiedy jednak sprawdziliśmy, że potrafimy skutecznie konkurować o unijnego konsumenta, bogaci o doświadczenia ze wspólnego rynku i z większą wiarą we własne możliwości poszukujemy nowych rynków zbytu, zarówno w Europie, jak też na bardziej odległych kontynentach – mówi Marcin Kaliszewski, dyrektor ds. rozwoju rynku spółki Agros Nova.

REKLAMA

Dodaje, że sprzyjają temu również mechanizmy wspólnotowe, np. dofinansowanie do targów i wystaw zagranicznych. Agros Nova również z tych możliwości korzysta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W ostatnich miesiącach, dzięki uczestnictwie w Polskiej Wystawie Narodowej w Kairze, nawiązaliśmy kontakty handlowe z odbiorcą egipskim. Nasze produkty pojawiały się również w krajach, które do niedawna wydawały się nam dość egzotyczne, np. Japonii, Mongolii, Turkmenistanie czy Islandii – podkreśla Marcin Kaliszewski.

Zaznacza, że Agros Nova korzysta też z unijnych dopłat do eksportu cukru na rynki pozaunijne oraz unijnych programów promocyjnych. W ramach członkostwa w Krajowej Unii Producentów Soków spółka zdobyła unijne fundusze na projekt promocji soków i nektarów marchewkowych w Rumunii i Bułgarii.

Firma Drutex, największy polski producent okien tworzywowych, najwięcej eksportuje do krajów Unii Europejskiej.

– Myślimy o ekspansji na inne rynki. Już teraz sprzedajemy nasze wyroby w Stanach Zjednoczonych i Meksyku – mówi Rafał Gierszewski, dyrektor handlowy Druteksu.

W cenie Europa Środkowa

Zdecydowanie, bo aż o prawie jedną trzecią zwiększył się eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, do których zaliczamy: Albanię, Białoruś, Bułgarię, Chorwację, Mołdowę, Rosję, Rumunię i Ukrainę. W ubiegłym roku sprzedaż naszych wyrobów w tym regionie miała wartość 7,2 mld euro.

Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej znaczną część produkcji kieruje Sanitec Koło, producent i dystrybutor wyrobów łazienkowych.

– Udział eksportu w naszej sprzedaży przekracza 40 proc. – informuje Marek Kukuryka, prezes Sanitec Koło. Dodaje, że dla jego firmy obiecujące są też inne postradzieckie rynki: Kazachstanu, Azerbejdżanu i Gruzji.

Zmiany w strukturze geograficznej naszego eksportu są nieuchronne.

– Spadek udziału Unii Europejskiej w naszym eksporcie jest tendencją naturalną i trwałą. Odbudowujemy między innymi naszą obecność na dawniej przez nas penetrowanych, a potem straconych rynkach byłego Związku Radzieckiego – ocenia prof. Ryszard Michalski, dyrektor Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego (IKiCHZ).


Janusz K. Kowalski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA