REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znowu będą mocni na Wschodzie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kraje Unii Europejskiej to wciąż największy odbiorca polskich towarów. W ubiegłym roku sprzedaż rodzimych firm na tych rynkach przekroczyła 55 mld euro - to aż 77 proc. eksportu.

Odbiorcom z Unii wyrasta jednak poważny konkurent. Pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży w 2005 r. znacznie lepsze okazały się rynki rozwijające się. Sprzedaż polskich firm wzrosła tu o 31,7 proc. i była warta 4,5 mld euro. Równie ciekawym i intratnym kierunkiem okazują się kraje rozwinięte spoza obszaru Wspólnoty. W ubiegłym roku eksport na te rynki zwiększył się o 26 proc. i wyniósł 4,6 mld euro. Tymczasem wzrost eksportu do Unii sięgnął tylko 16,8 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Dalekowschodnie zagrożenie

– W Unii Europejskiej pojawiła się szalona konkurencja z Azji, zwłaszcza z Chin. Dlatego szukamy także innych rynków zbytu. Jesteśmy już w Tunezji i Maroku. Świetnie rozwija się nasza sprzedaż w Republice Południowej Afryki. Próbujemy zwiększać sprzedaż także w Ameryce Południowej – mówi Marek Błażków, prezes Zakładów Lniarskich Orzeł z Mysłakowic.

Unia Europejska, szczególnie region Europy Środkowo-Wschodniej, jest najważniejszym rynkiem dla firmy Agros Nova, lidera w branży produktów owocowych.

– Dla większości eksporterów koszty ekspansji do państw unijnych są niższe zarówno w obszarze marketingu i dystrybucji, jak i logistyki, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w sektorze dóbr szybko zbywalnych. Kiedy jednak sprawdziliśmy, że potrafimy skutecznie konkurować o unijnego konsumenta, bogaci o doświadczenia ze wspólnego rynku i z większą wiarą we własne możliwości poszukujemy nowych rynków zbytu, zarówno w Europie, jak też na bardziej odległych kontynentach – mówi Marcin Kaliszewski, dyrektor ds. rozwoju rynku spółki Agros Nova.

REKLAMA

Dodaje, że sprzyjają temu również mechanizmy wspólnotowe, np. dofinansowanie do targów i wystaw zagranicznych. Agros Nova również z tych możliwości korzysta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W ostatnich miesiącach, dzięki uczestnictwie w Polskiej Wystawie Narodowej w Kairze, nawiązaliśmy kontakty handlowe z odbiorcą egipskim. Nasze produkty pojawiały się również w krajach, które do niedawna wydawały się nam dość egzotyczne, np. Japonii, Mongolii, Turkmenistanie czy Islandii – podkreśla Marcin Kaliszewski.

Zaznacza, że Agros Nova korzysta też z unijnych dopłat do eksportu cukru na rynki pozaunijne oraz unijnych programów promocyjnych. W ramach członkostwa w Krajowej Unii Producentów Soków spółka zdobyła unijne fundusze na projekt promocji soków i nektarów marchewkowych w Rumunii i Bułgarii.

Firma Drutex, największy polski producent okien tworzywowych, najwięcej eksportuje do krajów Unii Europejskiej.

– Myślimy o ekspansji na inne rynki. Już teraz sprzedajemy nasze wyroby w Stanach Zjednoczonych i Meksyku – mówi Rafał Gierszewski, dyrektor handlowy Druteksu.

W cenie Europa Środkowa

Zdecydowanie, bo aż o prawie jedną trzecią zwiększył się eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, do których zaliczamy: Albanię, Białoruś, Bułgarię, Chorwację, Mołdowę, Rosję, Rumunię i Ukrainę. W ubiegłym roku sprzedaż naszych wyrobów w tym regionie miała wartość 7,2 mld euro.

Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej znaczną część produkcji kieruje Sanitec Koło, producent i dystrybutor wyrobów łazienkowych.

– Udział eksportu w naszej sprzedaży przekracza 40 proc. – informuje Marek Kukuryka, prezes Sanitec Koło. Dodaje, że dla jego firmy obiecujące są też inne postradzieckie rynki: Kazachstanu, Azerbejdżanu i Gruzji.

Zmiany w strukturze geograficznej naszego eksportu są nieuchronne.

– Spadek udziału Unii Europejskiej w naszym eksporcie jest tendencją naturalną i trwałą. Odbudowujemy między innymi naszą obecność na dawniej przez nas penetrowanych, a potem straconych rynkach byłego Związku Radzieckiego – ocenia prof. Ryszard Michalski, dyrektor Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego (IKiCHZ).


Janusz K. Kowalski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA