REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy zapowiadają ekspansję

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie przejmują się barierami podatkowymi, biurokracją i niejasnymi przepisami. Zapowiadają nowe inwestycje, podbijanie kolejnych rynków i zwiększenie zatrudnienia.
Przedsiębiorcy nie przejmują się barierami podatkowymi, biurokracją i niejasnymi przepisami. Zapowiadają nowe inwestycje, podbój kolejnych rynków i wzrost zatrudnienia.
"Raport z badania warunków funkcjonowania małych i średnich firm" przygotowała Krajowa Izba Gospodarcza. Badania przeprowadzono w lutym. 600 firm zatrudniających od 10 do 249 osób zapytano o bariery utrudniające im biznes, zadowolenie z decyzji władz oraz o plany.
Na pierwszym miejscu wśród barier 69 proc. firm wymieniło złą jakość prawa, 56 proc. zły system podatkowy, a 54 proc. na mało elastyczny kodeks pracy.
Kolejne przeszkody to: coraz większa szara strefa, wysokie koszty kredytu, niestabilna sytuacja polityczna, ciągnące się latami procesy, fatalna administracja skarbowa, korupcja, brak odpowiedniego prawa budowlanego i prawa zagospodarowania przestrzennego, a także zbyt wysoki kurs złotego.
Gdy rozpoczęła się seria pytań o ocenę władzy publicznej, było jeszcze gorzej. Ok. 90 proc. firm przyznało, że w ostatnim roku nie zlikwidowano żadnego przepisu, który utrudnia im rozwój.
Ponad połowa badanych uważa, że działania władz ograniczają się jedynie do obietnic, a 35 proc. uznało, że rząd wręcz nie jest zainteresowany likwidacją jakichkolwiek barier.
Tylko 14,4 proc. firm patrzy na władze przychylnym okiem.
- Przedsiębiorcy nie widzą szans na szybką poprawę przepisów. Rząd premiera Kazimierza Marcinkiewicza zebrał wśród nich fatalne oceny - przyznaje Andrzej Arendarski, prezes KIG.
Przedsiębiorcy nie załamują jednak rąk. Większość z nich zapowiada w najbliższym rozwojowy skok. Aż 69 proc. planuje nowe inwestycje - kupno nowych maszyn lub technologii. Niewiele mniej chce wejść na nowe rynki zbytu i zatrudnić kolejnych pracowników. - Wynika z tego że, w polskich firmach nadal tkwi ogromny potencjał, władze powinny o tym pamiętać i nie zmarnować tego zapału - mówi Andrzej Arendarski.
Maciej Grabowski z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową zapewnia, że między fatalną oceną polskiego prawa i rządu a chęcią inwestowania nie ma żadnej sprzeczności. - Polskie firmy, zwłaszcza od akcesji z Unią pokazują, że są w stanie przystosować się do ciężkich warunków i pokonywać wszelkie bariery podatkowe, prawne. W przeciwnym razie już dawno daliby sobie spokój z działalnością na własny rachunek - mówi Grabowski.
W Polsce zarejestrowanych jest 3 mln firm, z tego aktywną działalność prowadzi 1,8 mln, gdyż pozostałe zawiesiły działalność bądź jest ona incydentalna. Dominują mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do dziesięciu osób. Stanowią 90 proc. wszystkich firm. - W najbliższych latach będzie większa konsolidacja. Mikroprzedsiębiorców będzie ubywać kosztem małych i średnich firm. Jeśli mają być jeszcze bardziej konkurencyjne, nie obędzie się bez poprawienia prawa - dodaje Grabowski.

Leszek Kostrzewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA