Ustawa o lobbingu szansą na lepsze prawo
REKLAMA
"To bardzo ważna zmiana systemowa. Dzięki niej Polska może stać się lepiej zorganizowanym państwem, w którym obywatele uzyskają dostęp do wiedzy wciąż jeszcze zastrzeżonej dla wąskiej grupy osób - zawodowych polityków i osób poruszających się na styku biznesu i polityki. Ważna też, bo stwarza nadzieję na lepsze prawo tworzone z myślą o obywatelach i dla obywateli" - podkreślił Malinowski.
Jak poinformowała w czasie spotkania współautorka projektu ustawy dr Małgorzata Molęda-Zdziech ze Szkoły Głównej Handlowej (SGH), lobbing jest nieodłącznym elementem procesu tworzenia prawa w państwach demokratycznych o rozwiniętej kulturze politycznej. Regulacje ustawowe w zakresie lobbingu obowiązują jednak w mniejszości państw, w których funkcjonuje instytucja lobbingu, m.in. w USA (od 1946 r.), Kanadzie (od 1988 r.), a także na Litwie (od 2000 r.) - wyjaśniła. "Bardziej popularne jest lobbowanie poprzez rejestrację grup interesu i prezentowanie swoich stanowisk w parlamencie (np. we Francji, Wielkiej Brytanii, Danii, Niemczech, czy na forum UE w Parlamencie Europejskim)" - dodała Molęda-Zdziech.
Zdaniem Malinowskiego, lobbing jest przejawem korzystania przez obywateli z przysługujących im uprawnień, takich jak wolność słowa i prasy, prawa do stowarzyszania się lub dostępu do informacji. "Jest też szansą dla wykształcenia się w Polsce społeczeństwa obywatelskiego i zmiany stereotypowego wypaczonego rozumienia słowa 'lobbing', który wskutek afer gospodarczych ostatnich lat kojarzy się ze zjawiskami korupcyjnymi" - dodał prezydent KPP.
"Dzięki ustawie, każda grupa interesu - obywatel, firma i branża -będzie miała prawo oficjalnie i jawnie podejmować działania na rzecz przyjęcia korzystnych rozwiązań prawnych" - powiedział ekspert KPP, prof. SGH Artur Nowak-Far. Jak wyjaśnił, ustawa precyzuje dwie zasadnicze kwestie, tj. zasady jawności lobbingu w procesach stanowienia prawa i wykonywania zawodowej działalności lobbingowej. "Jawność w procesie uchwalania ustaw wiąże się z nałożonym na rząd i parlament obowiązkiem publikowania harmonogramów prac legislacyjnych co 6 miesięcy" - wyjaśnia Nowak-Far.
"Projektowanie z wyprzedzeniem zmian legislacyjnych, po pierwsze, daje szansę na unikanie niedopracowanych, zgłaszanych w pośpiechu pomysłów na nowe prawo. Po drugie, taki harmonogram pozwala na rzetelny proces konsultacji z partnerami społecznymi" - podkreślił Malinowski.
Jawność w procesie legislacyjnym dotyczy też możliwości tzw. wysłuchania publicznego w Sejmie w sprawie projektu ustawy czy rozporządzenia. Ponadto - jak dodał Nowak-Far - projekty aktów prawnych będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Wyjaśnił też, że główne obowiązki i prawa wynikające z ustawy dla podmiotów prowadzących zawodową działalność lobbingową, to obowiązek wpisu podmiotu do centralnego rejestru publikowanego w BIP, obowiązek składania rocznych sprawozdań z działalności i uprawnienie do lobbowania w siedzibach urzędów reprezentujących władze publiczne.
Jak podkreślił Malinowski, ustawa ma także znaczenia w kontekście członkostwa Polski w UE. "Poprzez wprowadzenie do polskiego systemu prawnego pojęcia 'lobbingu' wszystkie instytucje - samorządy, administracja rządowa - uzyskają prawo wydawania publicznych pieniędzy na działalność lobbingową w Brukseli" - powiedział prezydent KPP.
REKLAMA
REKLAMA