REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o lobbingu szansą na lepsze prawo

REKLAMA

Dzięki nowej ustawie o działalności lobbingowej proces tworzenia prawa stanie się jawny, bardziej przejrzysty, a w rezultacie tańszy i efektywniejszy - uważa prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich Andrzej Malinowski.
Podczas spotkania z dziennikarzami, Malinowski wyjaśnił, że dzięki ustawie grupy interesu będą miały obowiązek, ale i prawo do oficjalnego ujawniania swoich stanowisk. Jak dodał, dzięki prezentacji argumentów "za" i "przeciw" w parlamencie, ryzyko przyjęcia złych rozwiązań prawnych będzie znacznie mniejsze. 7 marca 2006 r. wchodzi w życie ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, uchwalona przez Sejm 7 lipca 2005 r.

"To bardzo ważna zmiana systemowa. Dzięki niej Polska może stać się lepiej zorganizowanym państwem, w którym obywatele uzyskają dostęp do wiedzy wciąż jeszcze zastrzeżonej dla wąskiej grupy osób - zawodowych polityków i osób poruszających się na styku biznesu i polityki. Ważna też, bo stwarza nadzieję na lepsze prawo tworzone z myślą o obywatelach i dla obywateli" - podkreślił Malinowski.

Jak poinformowała w czasie spotkania współautorka projektu ustawy dr Małgorzata Molęda-Zdziech ze Szkoły Głównej Handlowej (SGH), lobbing jest nieodłącznym elementem procesu tworzenia prawa w państwach demokratycznych o rozwiniętej kulturze politycznej. Regulacje ustawowe w zakresie lobbingu obowiązują jednak w mniejszości państw, w których funkcjonuje instytucja lobbingu, m.in. w USA (od 1946 r.), Kanadzie (od 1988 r.), a także na Litwie (od 2000 r.) - wyjaśniła. "Bardziej popularne jest lobbowanie poprzez rejestrację grup interesu i prezentowanie swoich stanowisk w parlamencie (np. we Francji, Wielkiej Brytanii, Danii, Niemczech, czy na forum UE w Parlamencie Europejskim)" - dodała Molęda-Zdziech.

Zdaniem Malinowskiego, lobbing jest przejawem korzystania przez obywateli z przysługujących im uprawnień, takich jak wolność słowa i prasy, prawa do stowarzyszania się lub dostępu do informacji. "Jest też szansą dla wykształcenia się w Polsce społeczeństwa obywatelskiego i zmiany stereotypowego wypaczonego rozumienia słowa 'lobbing', który wskutek afer gospodarczych ostatnich lat kojarzy się ze zjawiskami korupcyjnymi" - dodał prezydent KPP.

"Dzięki ustawie, każda grupa interesu - obywatel, firma i branża -będzie miała prawo oficjalnie i jawnie podejmować działania na rzecz przyjęcia korzystnych rozwiązań prawnych" - powiedział ekspert KPP, prof. SGH Artur Nowak-Far. Jak wyjaśnił, ustawa precyzuje dwie zasadnicze kwestie, tj. zasady jawności lobbingu w procesach stanowienia prawa i wykonywania zawodowej działalności lobbingowej. "Jawność w procesie uchwalania ustaw wiąże się z nałożonym na rząd i parlament obowiązkiem publikowania harmonogramów prac legislacyjnych co 6 miesięcy" - wyjaśnia Nowak-Far.

"Projektowanie z wyprzedzeniem zmian legislacyjnych, po pierwsze, daje szansę na unikanie niedopracowanych, zgłaszanych w pośpiechu pomysłów na nowe prawo. Po drugie, taki harmonogram pozwala na rzetelny proces konsultacji z partnerami społecznymi" - podkreślił Malinowski.

Jawność w procesie legislacyjnym dotyczy też możliwości tzw. wysłuchania publicznego w Sejmie w sprawie projektu ustawy czy rozporządzenia. Ponadto - jak dodał Nowak-Far - projekty aktów prawnych będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Wyjaśnił też, że główne obowiązki i prawa wynikające z ustawy dla podmiotów prowadzących zawodową działalność lobbingową, to obowiązek wpisu podmiotu do centralnego rejestru publikowanego w BIP, obowiązek składania rocznych sprawozdań z działalności i uprawnienie do lobbowania w siedzibach urzędów reprezentujących władze publiczne.

Jak podkreślił Malinowski, ustawa ma także znaczenia w kontekście członkostwa Polski w UE. "Poprzez wprowadzenie do polskiego systemu prawnego pojęcia 'lobbingu' wszystkie instytucje - samorządy, administracja rządowa - uzyskają prawo wydawania publicznych pieniędzy na działalność lobbingową w Brukseli" - powiedział prezydent KPP.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA