REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma skazana na poślizg

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Maleją szanse na to, że w 2006 roku zostaną uchwalone zmiany w podatkach. Oznacza to nie tylko złamanie wyborczych obietnic. Przede wszystkim nie można liczyć na usprawnienie systemu podatkowego, tak mocno krytykowanego przez przedsiębiorców.
Jeśli procedurę uchwalania ustaw nałożymy na harmonogram prac Sejmu, w tym przerwę parlamentarną, okaże się, że zmiany w podatkach znów będą przeprowadzane w pośpiechu i na ostatnią chwilę. Na uchwalenie części zmian może też zabraknąć czasu.

Najnowsza wersja harmonogramu prac rządu przewiduje, że projekty zmian w ustawach podatkowych zostaną przyjęte dopiero w maju. Wcześniej premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiadał, że projekty te trafią do Sejmu na początku marca. Pierwszy harmonogram prac rządu przewidywał zresztą, że projekty te gotowe będą już w lutym. I rzeczywiście, założenia reformy zostały w lutym przedstawione przez minister finansów Zytę Gilowską. Niestety prace nad konkretnymi rozwiązaniami nadal trwają i na ich zmaterializowanie się w postaci gotowych projektów przyjdzie nam zapewne poczekać do końca kwietnia.

Puste obietnice wyborcze

REKLAMA

Gdy po wygranych wyborach PiS zapowiedział, że na zmiany w podatkach nie ma już czasu, premier zapewniał, że kompleksowa reforma systemu podatkowego zostanie przygotowana do wiosny, tak by prace w parlamencie mogły toczyć się bez zbędnego pośpiechu. Wygląda jednak na to, że są to obietnice równie realne, jak zapowiadane dwie stawki PIT. Przyjęty przez rząd harmonogram prac wskazuje, że reforma podatkowa zostanie przeprowadzona w pośpiechu i na kolanie.

REKLAMA

Skoro rząd planuje przyjąć projekty ustaw podatkowych w maju 2006 r., to Sejm zacznie nad nimi prace najwcześniej w maju lub czerwcu, czyli tuż przed przerwą parlamentarną. A proces legislacyjny jest długi. Może dojść do tego, że zmiany w podatkach, zwłaszcza w PIT, nie zostaną uchwalone i podpisane przez prezydenta na czas. W konsekwencji od 2007 roku, nie będziemy mieć zreformowanego systemu podatkowego. Jedynym namacalnym efektem reform może okazać się zwaloryzowana skala podatkowa.

Zgodnie z przyjętą w ostatnich latach zasadą wszystkie zmiany w PIT powinny być ogłoszone do 30 listopada, co oznacza zachowanie miesięcznej vacatio legis dla nowych przepisów. Jednak od tej zasady jest wyjątek. Jeżeli zmiany są korzystne dla podatników, mogą być wprowadzane w ciągu roku podatkowego. Obowiązujące przepisy przewidują też przyspieszony tryb uchwalenia zmian – jest to tzw. szybka ścieżka legislacyjna. Taki tryb można by zastosować np. do proponowanego przez Ministerstwo Finansów odmrożenia skali podatkowej PIT.

Jednak nie wszystkie zapowiadane przez Ministerstwo Finansów zmiany są korzystne dla podatników. Kontrowersyjnym pomysłem jest np. likwidacja karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tu może już rządowi zabraknąć czasu.



Zmieniane będą:
• ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych,
• ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych,
• ustawa o podatku od towarów i usług,
• Ordynacja podatkowa,
• ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
• ustawa o podatku akcyzowym,
• ustawa o podatku od spadków i darowizn,
• ustawa o opłacie skarbowej.
Długie prace parlamentu

Po zaakceptowaniu projektów zmian w ustawach podatkowych przez rząd trafiają one pod obrady Sejmu. Ten poddaje je trzem czytaniom. Przy czym po pierwszym czytaniu zazwyczaj kierowane są do komisji sejmowych. Stamtąd mogą trafić jeszcze do prac w podkomisjach. Jest też pewne, że w toku prac nad reformą systemu podatkowego, obecne w Sejmie partie opozycyjne będą starały się poprzez wniesienie poprawek zmodyfikować rozwiązania proponowane przez rząd. W ubiegłych latach zdarzało się, że poprawek takich zgłaszano nawet kilkaset. Każda poprawka musi być rozpatrzona przez Sejm. W następnej kolejności, gdy ustawa zostaje uchwalona po trzecim czytaniu, projekty trafiają do Senatu. Jeśli Senat wnosi poprawki (ma na to 30 dni), projekty znów wracają do Sejmu. Dopiero tak poprawiona ustawa trafia do prezydenta, który na jej podpisanie ma 21 dni. Aby nowe zasady mogły zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2007 r. prezydent musiałby podpisać ustawę w takim terminie, by nowelizację przepisów o PIT można było przed 30 listopada 2006 r. opublikować w Dzienniku Ustaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
To, że ustawy podatkowe trafią do Sejmu już w marcu, okazało się równie prawdziwą obietnicą jak dwie stawki PIT.

Jeśli proces legislacyjny nałożymy na harmonogram prac Sejmu, w tym przerwę parlamentarną, okazuje się, że zmiany w podatkach znów będą przeprowadzane w pośpiechu i na ostatnią chwilę. Na uchwalenie części zmian może też zabraknąć czasu. To zaś oznacza, że wyborcze obietnice o przeprowadzaniu zmian w podatkach w sposób przemyślany i spokojny, nie zostaną zrealizowane.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA