REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma skazana na poślizg

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Maleją szanse na to, że w 2006 roku zostaną uchwalone zmiany w podatkach. Oznacza to nie tylko złamanie wyborczych obietnic. Przede wszystkim nie można liczyć na usprawnienie systemu podatkowego, tak mocno krytykowanego przez przedsiębiorców.
Jeśli procedurę uchwalania ustaw nałożymy na harmonogram prac Sejmu, w tym przerwę parlamentarną, okaże się, że zmiany w podatkach znów będą przeprowadzane w pośpiechu i na ostatnią chwilę. Na uchwalenie części zmian może też zabraknąć czasu.

Najnowsza wersja harmonogramu prac rządu przewiduje, że projekty zmian w ustawach podatkowych zostaną przyjęte dopiero w maju. Wcześniej premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiadał, że projekty te trafią do Sejmu na początku marca. Pierwszy harmonogram prac rządu przewidywał zresztą, że projekty te gotowe będą już w lutym. I rzeczywiście, założenia reformy zostały w lutym przedstawione przez minister finansów Zytę Gilowską. Niestety prace nad konkretnymi rozwiązaniami nadal trwają i na ich zmaterializowanie się w postaci gotowych projektów przyjdzie nam zapewne poczekać do końca kwietnia.

Puste obietnice wyborcze

REKLAMA

Gdy po wygranych wyborach PiS zapowiedział, że na zmiany w podatkach nie ma już czasu, premier zapewniał, że kompleksowa reforma systemu podatkowego zostanie przygotowana do wiosny, tak by prace w parlamencie mogły toczyć się bez zbędnego pośpiechu. Wygląda jednak na to, że są to obietnice równie realne, jak zapowiadane dwie stawki PIT. Przyjęty przez rząd harmonogram prac wskazuje, że reforma podatkowa zostanie przeprowadzona w pośpiechu i na kolanie.

REKLAMA

Skoro rząd planuje przyjąć projekty ustaw podatkowych w maju 2006 r., to Sejm zacznie nad nimi prace najwcześniej w maju lub czerwcu, czyli tuż przed przerwą parlamentarną. A proces legislacyjny jest długi. Może dojść do tego, że zmiany w podatkach, zwłaszcza w PIT, nie zostaną uchwalone i podpisane przez prezydenta na czas. W konsekwencji od 2007 roku, nie będziemy mieć zreformowanego systemu podatkowego. Jedynym namacalnym efektem reform może okazać się zwaloryzowana skala podatkowa.

Zgodnie z przyjętą w ostatnich latach zasadą wszystkie zmiany w PIT powinny być ogłoszone do 30 listopada, co oznacza zachowanie miesięcznej vacatio legis dla nowych przepisów. Jednak od tej zasady jest wyjątek. Jeżeli zmiany są korzystne dla podatników, mogą być wprowadzane w ciągu roku podatkowego. Obowiązujące przepisy przewidują też przyspieszony tryb uchwalenia zmian – jest to tzw. szybka ścieżka legislacyjna. Taki tryb można by zastosować np. do proponowanego przez Ministerstwo Finansów odmrożenia skali podatkowej PIT.

Jednak nie wszystkie zapowiadane przez Ministerstwo Finansów zmiany są korzystne dla podatników. Kontrowersyjnym pomysłem jest np. likwidacja karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tu może już rządowi zabraknąć czasu.



Zmieniane będą:
• ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych,
• ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych,
• ustawa o podatku od towarów i usług,
• Ordynacja podatkowa,
• ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
• ustawa o podatku akcyzowym,
• ustawa o podatku od spadków i darowizn,
• ustawa o opłacie skarbowej.
Długie prace parlamentu

Po zaakceptowaniu projektów zmian w ustawach podatkowych przez rząd trafiają one pod obrady Sejmu. Ten poddaje je trzem czytaniom. Przy czym po pierwszym czytaniu zazwyczaj kierowane są do komisji sejmowych. Stamtąd mogą trafić jeszcze do prac w podkomisjach. Jest też pewne, że w toku prac nad reformą systemu podatkowego, obecne w Sejmie partie opozycyjne będą starały się poprzez wniesienie poprawek zmodyfikować rozwiązania proponowane przez rząd. W ubiegłych latach zdarzało się, że poprawek takich zgłaszano nawet kilkaset. Każda poprawka musi być rozpatrzona przez Sejm. W następnej kolejności, gdy ustawa zostaje uchwalona po trzecim czytaniu, projekty trafiają do Senatu. Jeśli Senat wnosi poprawki (ma na to 30 dni), projekty znów wracają do Sejmu. Dopiero tak poprawiona ustawa trafia do prezydenta, który na jej podpisanie ma 21 dni. Aby nowe zasady mogły zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2007 r. prezydent musiałby podpisać ustawę w takim terminie, by nowelizację przepisów o PIT można było przed 30 listopada 2006 r. opublikować w Dzienniku Ustaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
To, że ustawy podatkowe trafią do Sejmu już w marcu, okazało się równie prawdziwą obietnicą jak dwie stawki PIT.

Jeśli proces legislacyjny nałożymy na harmonogram prac Sejmu, w tym przerwę parlamentarną, okazuje się, że zmiany w podatkach znów będą przeprowadzane w pośpiechu i na ostatnią chwilę. Na uchwalenie części zmian może też zabraknąć czasu. To zaś oznacza, że wyborcze obietnice o przeprowadzaniu zmian w podatkach w sposób przemyślany i spokojny, nie zostaną zrealizowane.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA