REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portfel polskich kredytów konsumenckich wyniósł 11 mld euro

REKLAMA

Polacy wzięli w 2005 roku 11 mld euro różnego rodzaju kredytów konsumenckich, czyli o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Cetelem - Obserwator 2006. Jest to 1,2 proc. całego portfela kredytów konsumenckich, które zaciągnięto w Europie w 2005 roku.
Rynek kredytów konsumenckich w Europie urósł w 2005 roku o 5,6 proc.

"Odnotowany 13-proc. przyrost wartości kredytów w warunkach umacniającej się waluty krajowej oznacza blisko 20-proc. przyrost wielkości tego rynku w złotych. Podobnie jak ubiegły rok, tak i ten powinien być rokiem wzrostu; szybko będziemy nadrabiać zaległości i zbliżać się do innych krajów Europy" - powiedział Łukasz Gębski, członek zarządu Cetelem Bank Polska, zlecającego raport Obserwator 2006.

Jak wynika z przedstawionych danych, najwięcej w 2005 roku pożyczyli mieszkańcy Wielkiej Brytanii (26 proc.) oraz Niemiec (26 proc.). Ich wierzytelności wyniosły odpowiednio 242 mld euro i 237 mld euro, i łącznie stanowiły ponad 50 proc. europejskiego rynku kredytów konsumenckich w 2005 roku.

Średni portfel kredytowy przypadający na polskie gospodarstwo domowe wyniósł 798 euro (przy liczbie 13,77 mln gospodarstw). Pod tym względem liderami ponownie byli Brytyjczycy (9,6 tys. euro) i Niemcy (6,05 tys. euro). Następnymi w kolejności okazali się Hiszpanie (5,59 tys. euro) oraz Francuzi (4,79 tys. euro). Zadłużenie przeciętnej europejskiej rodziny wyniosło natomiast 4,89 tys. euro.

"Tak duże różnice w zadłużeniu polskich i europejskich gospodarstw domowych pokazuje, że w Polsce jest jeszcze ogromny, niewykorzystany potencjał" - ocenił Gębski. Jego zdaniem Polska będzie w najbliższych latach podążać śladem innych państw europejskich i pożyczać coraz więcej. "Fakt, że pożyczamy mniej nie wynika tylko z niższych zarobków. Jest to przede wszystkim kwestia przekonania się do takiej formy kupowania" - powiedział Gębski.

W ciągu 12 miesięcy najwięcej Polaków zamierza wydać pieniądze (niekoniecznie pochodzące z kredytu) na rozrywkę/podróże (32 proc.), wyposażenie mieszkań (26 proc.) oraz sprzęt AGD (24 proc.). Z kolei 6 proc. planuje kupno nieruchomości, a 9 proc - samochód. Obserwator 2006 został opracowany przez TNS OBOP na zlecenie francuskiej Grupy Cetelem. Raport ukazuje się od 1999 roku, w Polsce po raz drugi.

Jako kredyt konsumencki polskie ustawodawstwo kwalifikuje karty kredytowe, kredyt ratalny, gotówkowy oraz na rachunku otwartym, których wartość zawiera się w przedziale 500 zł-80 tys. zł. W raporcie uwzględniono 11 krajów: Hiszpanię, Francję, Włochy, Portugalię, Belgię, Niemcy, Wielką Brytanię, Czechy, Węgry, Polskę oraz Słowację.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA