REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portfel polskich kredytów konsumenckich wyniósł 11 mld euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polacy wzięli w 2005 roku 11 mld euro różnego rodzaju kredytów konsumenckich, czyli o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Cetelem - Obserwator 2006. Jest to 1,2 proc. całego portfela kredytów konsumenckich, które zaciągnięto w Europie w 2005 roku.
Rynek kredytów konsumenckich w Europie urósł w 2005 roku o 5,6 proc.

"Odnotowany 13-proc. przyrost wartości kredytów w warunkach umacniającej się waluty krajowej oznacza blisko 20-proc. przyrost wielkości tego rynku w złotych. Podobnie jak ubiegły rok, tak i ten powinien być rokiem wzrostu; szybko będziemy nadrabiać zaległości i zbliżać się do innych krajów Europy" - powiedział Łukasz Gębski, członek zarządu Cetelem Bank Polska, zlecającego raport Obserwator 2006.

Jak wynika z przedstawionych danych, najwięcej w 2005 roku pożyczyli mieszkańcy Wielkiej Brytanii (26 proc.) oraz Niemiec (26 proc.). Ich wierzytelności wyniosły odpowiednio 242 mld euro i 237 mld euro, i łącznie stanowiły ponad 50 proc. europejskiego rynku kredytów konsumenckich w 2005 roku.

Średni portfel kredytowy przypadający na polskie gospodarstwo domowe wyniósł 798 euro (przy liczbie 13,77 mln gospodarstw). Pod tym względem liderami ponownie byli Brytyjczycy (9,6 tys. euro) i Niemcy (6,05 tys. euro). Następnymi w kolejności okazali się Hiszpanie (5,59 tys. euro) oraz Francuzi (4,79 tys. euro). Zadłużenie przeciętnej europejskiej rodziny wyniosło natomiast 4,89 tys. euro.

"Tak duże różnice w zadłużeniu polskich i europejskich gospodarstw domowych pokazuje, że w Polsce jest jeszcze ogromny, niewykorzystany potencjał" - ocenił Gębski. Jego zdaniem Polska będzie w najbliższych latach podążać śladem innych państw europejskich i pożyczać coraz więcej. "Fakt, że pożyczamy mniej nie wynika tylko z niższych zarobków. Jest to przede wszystkim kwestia przekonania się do takiej formy kupowania" - powiedział Gębski.

W ciągu 12 miesięcy najwięcej Polaków zamierza wydać pieniądze (niekoniecznie pochodzące z kredytu) na rozrywkę/podróże (32 proc.), wyposażenie mieszkań (26 proc.) oraz sprzęt AGD (24 proc.). Z kolei 6 proc. planuje kupno nieruchomości, a 9 proc - samochód. Obserwator 2006 został opracowany przez TNS OBOP na zlecenie francuskiej Grupy Cetelem. Raport ukazuje się od 1999 roku, w Polsce po raz drugi.

Jako kredyt konsumencki polskie ustawodawstwo kwalifikuje karty kredytowe, kredyt ratalny, gotówkowy oraz na rachunku otwartym, których wartość zawiera się w przedziale 500 zł-80 tys. zł. W raporcie uwzględniono 11 krajów: Hiszpanię, Francję, Włochy, Portugalię, Belgię, Niemcy, Wielką Brytanię, Czechy, Węgry, Polskę oraz Słowację.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA