REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest już sposób na lichwę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ustawa antylichwiarska wejdzie w życie już za dwa tygodnie. Banki i firmy pożyczkowe przycinają opłaty i oprocentowanie zwłaszcza kart kredytowych, które przekracza dopuszczalny limit 23 proc. Szukają też sposobów na obejście nowych przepisów.
Provident Polska, największa firma udzielająca pożyczek gotówkowych, ujawniła wczoraj, w jaki sposób będzie działać pod rządami ustawy antylichwiarskiej.

Jej oferta była dotychczas jedną z najdroższych na rynku, oprocentowanie rzeczywiste przewyższało 200 proc. Przypomnijmy, że od 20 lutego oprocentowanie nominalne nie może przekraczać 4-krotności stopy lombardowej, dziś jest to 23 proc., opłaty i prowizje nie mogą być wyższe niż 5 proc. kwoty kredytu.

REKLAMA

Od wczoraj firma proponuje dwie opcje pożyczek gotówkowych, zgodnych z wymogami ustawy antylichwiarskiej. Nie oznacza to automatycznie, że oferta będzie tańsza.

Integralnym kosztem nowych pożyczek jest ubezpieczenie, które w odróżnieniu od opłat i prowizji nie jest ograniczone limitem 5 proc. Polisy są oferowane przez Amplico Life.

REKLAMA

– Nasza nowa oferta jest w pełni dostosowana do znowelizowanej ustawy o kredycie konsumenckim – zapewnia Mark Bardsley, prezes zarządu Provident Polska.
Od wczoraj klienci Providenta mają do wyboru dwie opcje – pożyczkę w wersji podstawowej lub dodatkową obsługę w domu.

W pierwszej wersji oprocentowanie pożyczki w wysokości 1 tys. zł, spłacanej przez 52 tygodnie wynosi 20 proc. Rocznie odsetki wynoszą wówczas 123,42 zł. Do tego dochodzi jednak obowiązkowe ubezpieczenie, które kosztuje 120 zł (12 proc. od kwoty kredytu), a dodatkowy koszt to opłata przygotowawcza w wysokości 56 zł. Łączny koszt pożyczki to 299,42 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli klient zdecyduje się na wypłatę pożyczki oraz spłatę rat u siebie w domu, dodatkowy koszt wyniesie 468,58 zł, czyli razem 768 zł.

Dla porównania w dotychczasowej ofercie łączny koszt pożyczki 1 tys. zł, spłacanej przez 52 tygodnie wynosił 734 zł i nie zawierał ubezpieczenia. Pierwszy warianty (do tej pory niedostępny) jest dużo tańszy, ale skierowany tylko dla osób, które posiadają konto bankowe. Pieniądze są wypłacane na rachunek, raty spłacane są przelewem.

Z naszych badań wynika, że 90 proc. klientów dobrze oceniło możliwość wyboru między obsługą przedstawiciela, a opcją podstawową – mówi Adam Chiliński, wiceprezes zarządu Provident Polska.

– Przedstawiciele firmy szacują, że około połowa ich klientów posiada rachunek osobisty.

REKLAMA

Firma ma obecnie około 950 tys. klientów, zatrudnia ponad 1800 etatowych pracowników, 11 tys. przedstawicieli oraz 250 filii. Provident uruchomił własne Centrum Obsługi Klienta. Do końca 2006 roku zainwestuje w nie 2 mln zł. Firma rozważa oferowanie kart kredytowych oraz podwyższenie kwoty kredytu i wydłużenie maksymalnego okresu spłaty. Przymierza się do budowy systemu scoringowego do oceny zdolności kredytowej klientów.

Na koniec 2004 roku udział pożyczek straconych w portfelu wynosił 10,5 proc. Wyniki za ubiegły rok poznamy dopiero w marcu. Provident Polska jest częścią brytyjskiej grupy finansowej Provident Financial. Działa również w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Meksyku.

Z nowymi przepisami muszą się zmierzyć także i inne banki, np. w Citibanku oprocentowanie srebrnej karty kredytowej wynosi 25,80 proc., podobnie w Raiffeisen Banku. W niektórych bankach opłata za uruchomienie pożyczek gotówkowych przewyższa dopuszczalny limit np. w PKO BP, sięga w niektórych przypadkach 8 proc.).


Monika Krześniak
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA