REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikujemy koszty

REKLAMA

Razem z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej wyjaśniamy zagadnienia związane z wykorzystaniem środków z Europejskiego Funduszu Socjalnego. MPiPS prowadzi w jego ramach trzy działania SPO RZL (Sektorowy Program Organizacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich.
Jakie koszty można uznać za kwalifikowane przy realizacji projektu finansowanego z EFS?

– Trzeba zacząć od tego, że kiedy zgłosimy nasz projekt, to wszystkie koszty, które znajdą się w jego budżecie, muszą być kwalifikowane – bez względu na to, kto za nie płaci. Za kwalifikujące uważa się koszty, które (równocześnie):

REKLAMA

• są niezbędne do realizacji projektu
• są uwzględnione w budżecie
• faktycznie poniesione
• poparte dokumentami (pamiętajmy, że nie wystarczy faktura – żebyśmy dostali zwrot kosztów, ona musi być jeszcze czytelna!)

Za koszty kwalifikowane w żadnym przypadku nie mogą być uznane:

• spłaty pożyczek
• koszty poniesione na przygotowanie wniosku
• zakup ziemi, budynków i nieruchomości
• koszty niezwiązane z projektem
• nieudokumentowane
• mandaty, opłaty karne, koszty procesów sądowych
• naprawy sprzętu
• prace zlecone obliczone jako procent od wydatków całkowitych (w przeciwieństwie do projektów finansowanych z innych programów unijnych).

Jeśli współfinansujemy realizowany projekt (1 proc. jego wartości w przypadku Działań 1.5. i 1.6.), to nasz wkład też musi pokrywać koszty kwalifikowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możemy go jednak wnieść w formie wkładu pieniężnego albo rzeczowego. W tym drugim przypadku może to być praca wolontariuszy – wyceniamy ją, oceniając, ile zapłacilibyśmy pracownikowi wykonującemu taką pracę.

Przykłady kwalifikowanych kosztów projektu w ramach EFS:

• koszty pomieszczeń
• koszty adaptacji pomieszczeń
• leasing wyposażenia
• zakup nowego sprzętu
• amortyzacja sprzętu (pod warunkiem że nie został on zakupiony ze środków unijnych lub krajowych środków publicznych)
• koszty przejazdu na szkolenia i zakwaterowania
• koszty opieki nad dziećmi i osobami zależnymi (do 10 proc. wartości projektu).

Czy za pieniądze z EFS mogę finansować inwestycje?

 NIE. W przeciwieństwie do innych programów unijnych, z tych środków nie wolno finansować inwestycji. Można jednak kupić sprzęt. Wydatki na sprzęt nie mogą przy tym przekraczać 10 proc. wartości całego projektu. Ten sprzęt musi być w dodatku niezbędny dla naszego projektu. Jeśli chcemy kupić sprzęt używany, musimy udowodnić, że ten zakup jest korzystniejszy niż kupienie nowego.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA