REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odblokowano 50 mln euro unijnej dotacji dla polskich firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawdopodobnie od piątku polskie firmy zaczną dostawać dziesiątki milionów euro zaległej unijnej dotacji. Pieniądze od początku roku były dla nich niedostępne, bo odpowiedzialne za wypłaty ministerstwo nie miało... bankowego konta.
Pan Andrzej, właściciel wielkopolskiej firmy produkującej podzespoły do samochodów, rok temu postanowił kupić nową linię technologiczną wartą 200 tys. zł. - Zdecydowałem się, gdy się dowiedziałem że 50 proc. inwestycji sfinansuje mi Unia Europejska - mówi przedsiębiorca.
Biznesmen w czerwcu ub.r dostał decyzję o przyznaniu dotacji. Zgodnie z przepisami całe pieniądze na inwestycję na początku wyłożył z własnej kieszeni. Po wysłaniu rachunków miał dostać zwrot. - Przed wysłaniem faktur zadzwoniłem jednak do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, aby zapytać, jak długo będę czekał na przelew. Usłyszałem, że nie wiadomo, bo nie mają konta - żali się przedsiębiorca. Zapewnia, że na zakup linii wziął kredyt bankowy i każdego dnia narastają mu odsetki. - Przez zaniedbania urzędników będę musiał jeszcze do tej dotacji dopłacić - tłumaczy. W podobnej sytuacji są inni polscy przedsiębiorcy.
Za finansowanie projektów (m.in. na zakup nowych maszyn), z których chciał skorzystać wielkopolski biznesmen, odpowiada Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3. Problemy z wypłatą dotyczą też Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (dotacje na rozwój komunikacji), Rozwoju Zasobów Ludzkich (szkolenia pracownicze) oraz programu Equal, z którego korzystają organizacje pozarządowe. Na wszystkie te programy Polska dostała 4,1 mld euro spośród wszystkich 12,8 mld euro, które UE dała nam na lata 2004-06.
Do grudnia tymi programami zarządzało Ministerstwo Gospodarki. Jednak od 1 stycznia br. programy przeniesiono pod kuratelę resortu rozwoju regionalnego. I zaczął się kłopot.
Działające bowiem od początku listopada, ministerstwo wciąż nie ma bowiem konta na unijne dotacje. Nie może więc dostać pieniędzy i dalej przekazywać je do firm.
Resort rozwoju regionalnego może założyć rachunek bankowy jedynie w Narodowym Banku Polskim. - Wszelkie dokumenty w tej sprawie przesłaliśmy do NBP. Naszą umowę z bankiem musi jednak zatwierdzić Ministerstwo Finansów i tam proszę dzwonić - mówi rzecznik Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Agnieszka Jankowska. Przyznaje, że z powodu zamieszania od stycznia przedsiębiorcy nie mogą dostać ok. 50 mln euro unijnych dotacji.
Beata Rudzka z departamentu instytucji płatniczych Ministerstwa Finansów zapewnia, że resort ma obowiązek sprawdzić, czy umowa NBP z MRR jest zgodna z prawem i czy resort rozwoju przy podpisywaniu umowy wynegocjował dobre warunki (chodzi m.in. o oprocentowanie).
- W przekazanych nam dokumentach było wiele błędów, które musieliśmy poprawić. Już jednak zaakceptowaliśmy umowę i pieniądze będą mogły trafiać do Ministerstwa Rozwoju, a stamtąd do firm - zapewnia Rudzka.
Według niej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego już w listopadzie mogło przewidzieć, że konto będzie mu potrzebne. - Nie śpieszyli się jednak i mogą mieć pretensje tylko do siebie - dodaje Rudzka
Decyzja resortu finansów oznacza, że pieniądze zaczną być wypłacane przedsiębiorcom prawdopodobnie już od jutra.

Leszek Kostrzewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA