REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci: potraktować serio rozwój i innowacyjność

REKLAMA

Unia Europejska musi radykalnie zmienić swoje podejście do badań, rozwoju i innowacji "zanim będzie za późno" - wynika z opublikowanego raportu grupy ekspertów, o który poprosiła Komisja Europejska.
 Zdaniem ekspertów, którym przewodniczył były fiński premier Esko Aho, wszystko co UE obecnie robi w dziedzinie innowacyjności nie wystarcza, by stawić czoła konkurencji ze strony USA, Japonii, Chin czy Indii. Co więcej - biorąc pod uwagę obecne trendy, innowacyjna przepaść będzie się pogłębiać.

Dlatego - podkreślają eksperci - pilnie potrzebny jest nowy pakt na rzecz badań i innowacji, który potwierdzi zobowiązania w tej dziedzinie wszystkich stron: państw, biznesu i partnerów społecznych i będzie wiążący w podobnym stopniu, co unijne zasady dotyczące wspólnej waluty euro.

"Musimy działać, póki nie jest za późno" - przekonywał w piątek Aho na konferencji prasowej w Brukseli.

Nie oznacza to, że do lamusa ma odejść tzw. strategia lizbońska z 2000 roku, która zakładała, że do 2010 roku unijna gospodarka stanie się najbardziej konkurencyjna na świecie m.in. dzięki wsparciu badań i rozwoju. Dziś wiadomo już, że to nierealne, a UE nadal wydaje zastraszająco mało na badania i rozwój w porównaniu z Japonią i Stanami Zjednoczonymi (odpowiednio 1,93 proc. PKB, 3,15 proc. i 2,59 proc.).

"Obecne trendy prowadzą nas prosto ku wykluczeniu z grona ścisłej światowej czołówki mocarstw gospodarczych do 2030 roku" - napisano w raporcie.

Aho przekonuje, że konieczna jest "bardziej całościowa wizja", wytykając przy tym przywódcom, że ich zapewnienia o priorytetowym traktowaniu badań i rozwoju nie znajdują odzwierciedlenia w budżetach, jakie sami piszą.

Główne zalecenie raportu to stworzenie europejskiego rynku innowacyjnego, przyjaznego dla przedsiębiorców, z dostępem do kapitału wysokiego ryzyka i szeroko rozumianą "sprzyjającą atmosferą". "Jego brak to główna bariera w inwestowaniu w badania i innowacje" - uważa Aho, ubolewając, że szereg czołowych europejskich firm decyduje się na innowacyjne inwestycje poza UE. "To jest niebezpieczne, bowiem pokazuje, że one nie potrzebują Unii, tymczasem Unia ich potrzebuje" - powiedział.

Nie chodzi jednak tylko o wsparcie gigantów. Aho podał przykład rodzimej Finlandii, gdzie światowy sukces Nokii zaowocował powstaniem 3,5 tys. małych i średnich przedsiębiorstw.

O ile jednak w Finlandii firmy chętnie inwestują w badania i rozwój, o tyle ogółem UE wypada blado na tle światowych konkurentów. Unijne spółki odpowiadają za 55 proc. tych inwestycji, podczas gdy za "normalną" sytuację Aho uznaje, gdy co najmniej dwie trzecie wydatków pochodzi z sektora prywatnego, przy założeniu, że wydatki te wynoszą 3 proc. PKB.

W opublikowanym w zeszłym tygodniu raporcie o innowacyjności w krajach UE Polska znalazła się na dalekim, 21 miejscu. Według raportu w Polsce są złe warunki dla badań i rozwoju, m.in. z powodu nikłych środków przeznaczanych na nie w sektorze publicznym (0,43 proc. PKB w 2003 roku) i prywatnym (O,16 proc.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Narodowy Bank Polski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA