REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udane sposoby na zaskoczenie rywali

REKLAMA

Polskie firmy w sferze pozyskiwania i opracowywania nowych technologii są w tyle nie tylko do wiodących krajów Unii Europejskiej, ale również nowych członków Wspólnoty, jak Czechy czy Węgry.
Udział wyrobów zaawansowanych technologicznie w eksporcie utrzymuje się od lat na poziomie 2–3 proc. przy średniej unijnej 20 proc. Wpływa to negatywnie na rentowność firm i ich możliwości rozwojowe w przyszłości. W światowej gospodarce XXI wieku to wiedza jest uznawana za najcenniejszy zasób, którego jakość decyduje o tempie rozwoju – podkreślają eksperci z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.

Skąpe przedsiębiorstwa

Z analiz Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk wynika, że przy niskim poziomie nakładów ogółem na sektor badań i rozwoju (B+R) w ich strukturze przeważają nakłady z budżetu państwa, które stanowiły średnio ok. 62 proc. w latach 1995-2003, gdy nakłady przedsiębiorstw zaledwie 25 proc. Występują też tendencje do wzrostu nakładów ze strony organizacji międzynarodowych oraz instytucji zagranicznych (zwłaszcza z UE); wzrosły one od 1995 r. trzykrotnie, ale ich udział nie przekracza i tak 5 proc. Działalność innowacyjna w wielu działach przemysłu w Polsce polega głównie na nabywaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń.
W Polsce udział nakładów przedsiębiorstw w PKB stanowi 1/10 udziału nakładów w krajach UE-15. Niższą pozycję ma tylko Cypr. Największy udział nakładów przedsiębiorstw na badania i rozwój w relacji do PKB ma w Europie Szwecja i Finlandia. Pocieszające, że dystans Polski do średniej europejskiej jest dużo mniejszy, jeżeli chodzi o nakłady na technologie informacyjne (IT). Jak wynika z raportu Rady Strategii Społeczno-Gospodarczej przy Radzie Ministrów wskaźnik (w latach 2003–2004) dla Polski wynosi 2,8 proc. PKB, natomiast średnia – zarówno dla UE-15 jak i UE-25 – 2,9 proc. PKB. Liderzy to Szwajcaria 4,2 proc., Wielka Brytania 4 proc., Szwecja 3,9 proc. oraz Holandia 3,5 proc.
Działalność innowacyjna w wielu działach przemysłu w Polsce polega głównie na nabywaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń (62 proc.), co w kraju stojącym wobec konieczności szybkiego zmniejszenia luki technologicznej dzielącej od przemysłu krajów wysoko rozwiniętych jest działaniem racjonalnym. Niewiele, tylko 5 proc., wydaje się na zakup nowych technologii. Jeszcze mniej, 2 proc., przeznacza się na marketing nowych i zmodernizowanych wyrobów, co potem odbija się na wynikach handlu z zagranicą.

Nowe wyzwania

Efektywność ponoszonych nakładów jest dużym wyzwaniem dla wszystkich odpowiedzialnych za system wspierania i alokacji środków na sferę B+R. Niskie wskaźniki eksportu produktów wysokich technologii oraz udzielonych patentów (w 1995 r. – 1619, 2000 r. – 939, 2003 r. – 613, 2004 r. – 778) wskazują, że jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, zarówno od strony rozwiązań instytucjonalnych, jak i w zakresie poszukiwania nowych form finansowania i alokacji środków. Nadal 40 proc. wydatków pochłaniają badania podstawowe, nieukierunkowane na praktyczne zastosowanie.
W tym celu niezbędne jest m.in.:
• zwiększenie inwestycji,
• dekoncentracja nakładów,
• wyrównanie szans w dostępie do środków badawczych prywatnego i publicznego szkolnictwa wyższego,
• stworzenie sytemu skutecznej informacji o poziomie innowacyjności przedsiębiorstw dla poprawy alokacji środków finansowych.

Zbigniew Żukowski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA