REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udane sposoby na zaskoczenie rywali

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie firmy w sferze pozyskiwania i opracowywania nowych technologii są w tyle nie tylko do wiodących krajów Unii Europejskiej, ale również nowych członków Wspólnoty, jak Czechy czy Węgry.
Udział wyrobów zaawansowanych technologicznie w eksporcie utrzymuje się od lat na poziomie 2–3 proc. przy średniej unijnej 20 proc. Wpływa to negatywnie na rentowność firm i ich możliwości rozwojowe w przyszłości. W światowej gospodarce XXI wieku to wiedza jest uznawana za najcenniejszy zasób, którego jakość decyduje o tempie rozwoju – podkreślają eksperci z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.

Skąpe przedsiębiorstwa

Z analiz Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk wynika, że przy niskim poziomie nakładów ogółem na sektor badań i rozwoju (B+R) w ich strukturze przeważają nakłady z budżetu państwa, które stanowiły średnio ok. 62 proc. w latach 1995-2003, gdy nakłady przedsiębiorstw zaledwie 25 proc. Występują też tendencje do wzrostu nakładów ze strony organizacji międzynarodowych oraz instytucji zagranicznych (zwłaszcza z UE); wzrosły one od 1995 r. trzykrotnie, ale ich udział nie przekracza i tak 5 proc. Działalność innowacyjna w wielu działach przemysłu w Polsce polega głównie na nabywaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń.
W Polsce udział nakładów przedsiębiorstw w PKB stanowi 1/10 udziału nakładów w krajach UE-15. Niższą pozycję ma tylko Cypr. Największy udział nakładów przedsiębiorstw na badania i rozwój w relacji do PKB ma w Europie Szwecja i Finlandia. Pocieszające, że dystans Polski do średniej europejskiej jest dużo mniejszy, jeżeli chodzi o nakłady na technologie informacyjne (IT). Jak wynika z raportu Rady Strategii Społeczno-Gospodarczej przy Radzie Ministrów wskaźnik (w latach 2003–2004) dla Polski wynosi 2,8 proc. PKB, natomiast średnia – zarówno dla UE-15 jak i UE-25 – 2,9 proc. PKB. Liderzy to Szwajcaria 4,2 proc., Wielka Brytania 4 proc., Szwecja 3,9 proc. oraz Holandia 3,5 proc.
Działalność innowacyjna w wielu działach przemysłu w Polsce polega głównie na nabywaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń (62 proc.), co w kraju stojącym wobec konieczności szybkiego zmniejszenia luki technologicznej dzielącej od przemysłu krajów wysoko rozwiniętych jest działaniem racjonalnym. Niewiele, tylko 5 proc., wydaje się na zakup nowych technologii. Jeszcze mniej, 2 proc., przeznacza się na marketing nowych i zmodernizowanych wyrobów, co potem odbija się na wynikach handlu z zagranicą.

Nowe wyzwania

Efektywność ponoszonych nakładów jest dużym wyzwaniem dla wszystkich odpowiedzialnych za system wspierania i alokacji środków na sferę B+R. Niskie wskaźniki eksportu produktów wysokich technologii oraz udzielonych patentów (w 1995 r. – 1619, 2000 r. – 939, 2003 r. – 613, 2004 r. – 778) wskazują, że jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, zarówno od strony rozwiązań instytucjonalnych, jak i w zakresie poszukiwania nowych form finansowania i alokacji środków. Nadal 40 proc. wydatków pochłaniają badania podstawowe, nieukierunkowane na praktyczne zastosowanie.
W tym celu niezbędne jest m.in.:
• zwiększenie inwestycji,
• dekoncentracja nakładów,
• wyrównanie szans w dostępie do środków badawczych prywatnego i publicznego szkolnictwa wyższego,
• stworzenie sytemu skutecznej informacji o poziomie innowacyjności przedsiębiorstw dla poprawy alokacji środków finansowych.

Zbigniew Żukowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA