REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzielenie zysków po uregulowaniu zobowiązań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozwiązanie spółki jawnej następuje dopiero z chwilą wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców po przeprowadzeniu likwidacji. Jej celem jest zakończenie interesów spółki i upłynnienie jej majątku oraz jego podział po zaspokojeniu zobowiązań.
Rozwiązanie i likwidację spółki mogą spowodować przyczyny zawarte w kodeksie spółek handlowych (ogłoszenie upadłości, jednomyślna decyzja wspólników, śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości, wypowiedzenie umowy przez wspólnika lub wierzycieli wspólnika, prawomocne orzeczenie sądu) lub te wskazane przez wspólników w umowie.
Przyczyny powodujące rozwiązanie spółki nie wywołują automatycznie zakończenia bytu prawnego spółki, a jedynie uruchamiają ciąg działań zmierzających do zakończenia jej działalności. Spółka z tą chwilą przekształca się ze spółki jawnej w spółkę jawną w likwidacji i zmienia się cel jej dalszego działania. W okresie likwidacji stosuje się przepisy kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) dotyczące stosunków wewnętrznych i zewnętrznych spółki jawnej. W przypadku ogłoszenia upadłości spółki likwidacja może być przeprowadzona według przepisów o postępowaniu upadłościowym.

Uprawnienia likwidatora

Do przeprowadzenia likwidacji powołuje się likwidatorów. Mogą nimi być wszyscy wspólnicy lub też powołują na likwidatorów niektórych spośród siebie lub osoby trzecie. Uchwała taka powinna zapaść jednomyślnie. W przypadku niepodjęcia takiej uchwały likwidatorami będą wszyscy wspólnicy. Likwidatorem spółki w upadłości jest syndyk masy upadłościowej. Z ważnych powodów na wniosek wspólnika lub innej osoby mającej interes prawny likwidatora może ustanowić sąd rejestrowy. W okresie likwidacji stosuje się przepisy kodeksu spółek handlowych dotyczące stosunków wewnętrznych i zewnętrznych spółki jawnej. Jeżeli chodzi o odwołanie likwidatorów, to można tego dokonać jedynie w drodze jednomyślnej uchwały wspólników bądź zgodnie z orzeczeniem sądowym. Z wnioskiem takim może wystąpić każdy wspólnik lub osoba mająca w tym interes prawny. Likwidatora ustanowionego przez sąd może odwołać tylko sąd.
Każdy likwidator ma zarówno prawo, jak i obowiązek dokonania zgłoszenia otwarcia likwidacji do sądu rejestrowego. We wniosku należy umieścić informacje dotyczące:
• otwarcia likwidacji,
• danych likwidatorów (imię i nazwisko, adres),
• sposobu reprezentowania spółki przez likwidatorów i wszelkie w tym zakresie zmiany, nawet gdyby nie nastąpiła żadna zmiana w dotychczasowej reprezentacji,
• poświadczonych notarialnie wzorów podpisów likwidatorów.

Sposób reprezentacji

Wpis likwidatorów ustanowionych przez sąd i wykreślenie likwidatorów odwołanych przez sąd następuje z urzędu. Likwidacja jest prowadzona pod firmą spółki z dodaniem oznaczenia „w likwidacji”. Do podstawowych obowiązków likwidatorów należy prawo prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania. Ograniczenie ich kompetencji nie ma skutku wobec osób trzecich. Wobec tych osób, które działają bądź działały w dobrej wierze, czynności podjęte przez likwidatorów uważane są za czynności likwidacyjne.

Pod firmą spółki

Sposób reprezentacji spółki w przypadku kiedy jest ona w trakcie likwidacji, jest zależny od liczby likwidatorów. W przypadku gdy jest ich kilku, są oni upoważnieni do reprezentowania spółki łącznie, chyba że wspólnicy lub sąd powołujący likwidatorów postanowili inaczej. Natomiast w sprawach, w których wymagana jest uchwała likwidatorów, rozstrzyga większość głosów, chyba że wspólnicy lub sąd powołujący likwidatorów postanowili inaczej.

Rozliczenia finansowe

Likwidatorzy są zobowiązani do sporządzenia bilansu na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji. W sytuacji kiedy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone dodatkowo na dzień kończący każdy rok obrotowy.
Celem likwidacji spółki jest: zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności, upłynnienie majątku spółki, spłacenie zobowiązań i pozostawienie odpowiednich kwot na pokrycie zobowiązań, które jeszcze nie są wymagalne, zwrot wkładów wniesionych tylko do użytku, podział pozostałego majątku pomiędzy wspólników wedle reguł przewidzianych w umowie lub przepisach. Nowe interesy mogą być podejmowane tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku.
Tak więc z majątku spółki spłaca się przede wszystkim zobowiązania spółki oraz pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych.
Pozostały majątek dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku stosownych postanowień umowy, spłaca się wspólnikom udziały. Nadwyżkę dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku.
Jeżeli jeden ze wspólników jest niewypłacalny, jego część niedoboru dzieli się między pozostałych wspólników w takim samym stosunku.
W przypadku gdyby majątek spółki nie wystarczał na spłatę udziałów i długów, niedobór oraz jego część przypadającą ewentualnie na niewypłacalnego wspólnika dzieli się pomiędzy wspólników wedle zasad przewidzianych w umowie, a wobec ich braku – wedle stosunku do uczestnictwa.

Wniosek o wykreślenie

Likwidatorzy na koniec powierzonej im działalności, powinni zgłosić zakończenie likwidacji i złożyć wniosek o wykreślenie spółki z rejestru.
Księgi i dokumenty rozwiązanej spółki powinny być przechowywane przez okres 5 lat. Osobą przechowującą jest wspólnik lub osoba trzecia. Jeżeli nie wyrażą oni zgody na przechowywanie dokumentów, to sąd rejestrowy taką osobę wyznacza z urzędu.
W sytuacji gdy spółka jest likwidowana ze względu na ogłoszenie upadłości, to jej rozwiązanie następuje po ukończeniu postępowania upadłościowego. Wniosek o wykreślenie spółki z rejestru składa syndyk przejmujący upadłą spółkę. Rozwiązanie spółki następuje z chwilą wykreślenia jej z rejestru.

Katarzyna Pietryga
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA