REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne instytuty dla najbogatszych firm

REKLAMA

Od 1 stycznia 2006 r. powstaną prywatne instytuty badawcze, które zamiast towarów będą sprzedawały usługi badawczo-rozwojowe. Otrzymają status centrum badawczo-rozwojowego, stworzą fundusz innowacyjności i będą płacić niższe podatki. Ale o przyznanie takiego statusu mogą się starać tylko bogaci przedsiębiorcy. Nie jest o­n przeznaczony dla małych firm.

Dotychczas nie było żadnych zachęt podatkowych dla firm, które zamiast towarów sprzedawałyby usługi badawczo-rozwojowe. Od 1 stycznia 2006 r. powstaną jednak prywatne instytuty badawcze, które zapełnią tę lukę. Aby skorzystać ze wszystkich przywilejów, szczególnie podatkowych, powinny uzyskać status centrum badawczo rozwojowego. Nadaje go minister gospodarki na wniosek zainteresowanego prywatnego przedsiębiorcy, który musi spełniać wymogi określone w przepisach ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. nr 179, poz. 1484).

Skorzystają nieliczni
– Centrum badawczo-rozwojowe może stworzyć co najmniej średni przedsiębiorca, ponieważ mały i mikro nigdy nie uzyska wymaganego obrotu w wysokości co najmniej równowartości 800 000 euro – tłumaczy Elżbieta Lutow specjalista do spraw ekonomiki, rzemiosła i podatków w Związku Rzemiosła Polskiego. Z ulg związanych ze sprzedażą usług badawczo-rozwojowych skorzystają więc tylko nieliczni. W dodatku nie wystarczy stworzyć tylko nowoczesną firmę stosującą najnowsze technologie i licencje, bo wówczas można tylko skorzystać z ulgi podatkowej związanej z zakupem nowej technologii. Należy natomiast prowadzić badania i sprzedawać usługi badawczo-rozwojowe, a nie tylko produkować i sprzedawać towar.
Status centrum – twierdzi Krzysztof Gulda, dyrektor Departamentu Innowacyjności w Ministerstwie Gospodarki, mogą uzyskać jedynie prywatne przedsiębiorstwa, które działają, tak jakby były prywatnym instytutem badawczym, a nie są przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Na rynku jest ich jednak bardzo mało, ponieważ przeważają państwowe instytuty naukowe i badawcze, które są finansowane ze środków publicznych i nie konkurują ze sobą – dodaje. Na rynku działają też przedsiębiorstwa, które na własny użytek prowadzą działalność badawczą. Aby mogły starać się o status centrum i skorzystać z ulg i korzyści, powinny zacząć sprzedawać innym firmom wytworzone przez siebie usługi badawczo-rozwojowe.

Jakie przywileje
Największym przywilejem centrów jest możliwość utworzenia funduszu innowacyjności z comiesięcznego odpisu, który wynosiłby nie więcej niż 20 proc. uzyskanych przychodów w danym miesiącu. Fundusz obciążałby koszty działalności centrum i był gromadzony na odrębnym rachunku bankowym. Środki z niego przedsiębiorca będzie mógł przeznaczyć na pokrycie kosztów badań i prac rozwojowych.
Wprawdzie o status centrum nie będzie się starało wiele prywatnych przedsiębiorców z tej prostej przyczyny, że nie spełniają wymogów, to jednak zdaniem Guldy są szanse, że z czasem będzie ich coraz więcej. Dla przykładu, już istniejące centra zajmujące się do tej pory wyłącznie produkcją, wydzielą ze swoich struktur jako osobne podmioty centra badawczo-rozwojowe, które nie tylko będą prowadzić badania, ale również sprzedawać te usługi.
Ale nawet ci, którzy mogą już teraz uzyskać status centrum, wysuwają pod adresem tej instytucji pewne zastrzeżenia. Nawet jeżeli z przedsiębiorstwa wydzieli się podmiot, który mógłby ubiegać się o status centrum, to – zdaniem dr Katarzyny Rogiewicz, szefa badań i rozwoju laboratorium Dr. Eris, zostanie narażone na dodatkowe niemałe koszty, na przykład na księgowość i obsługę logistyczną.

Jakie wymogi musi spełnić prywatny przedsiębiorca, żeby uzyskać status centrum badawczo-rozwojowego:
• w roku obrotowym poprzedzającym rok złożenia wniosku w Ministerstwie Gospodarki musi uzyskać przychód netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości co najmniej równowartości 800 000 euro,
• ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań i prac rozwojowych musi uzyskać przychody netto w wysokości co najmniej 50 proc. wszystkich przychodów,
• nie może zalegać z zapłatą podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Jego przychody netto oraz przychody ze sprzedaży ustala się na podstawie opinii biegłego rewidenta, który je zbadał i pozytywnie zaopiniował, po wcześniejszym zatwierdzeniu ich przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy.
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
  
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA