REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo wysokiego ryzyka

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rządowy projekt zmian w ustawie o podatku akcyzowym wystraszył kierowców zamierzających przejść z benzyny na autogaz. Tysiące warsztatów montujących w samochodach instalacje gazowe znajdzie się za kilka tygod-ni na krawędzi bankructwa.
Jeszcze przed końcem roku miałoby dojść do zmian w przepisach, które umożliwią ministrowi finansów ustalanie stawek akcyzy w drodze rozporządzenia. Dziś lub jutro rząd rozpatrzy projekt m.in. pozwalający na obłożenie autogazu takim podatkiem, jak w przypadku benzyny, wówczas mógłby on wynosić nawet do 2 zł za litr, a nie tak jak obecnie 39 gr za litr. To zła wiadomość dla setek tysięcy kierowców tankujących na stacjach gaz.

Premier i resort finansów zaprzeczyli, jakoby w styczniu miało dojść do podwyżek. Jednak posiadacze samochodów, przerażeni wizją kosztującego ponad 4 zł autogazu, nie chcą już ryzykować, czemu trudno się dziwić: warta od 2 do 5 tys. zł inwestycja zwraca się teraz dopiero po roku intensywnej jazdy. W przypadku podwyżki cen gazu byłaby jednak zupełnie nieopłacalna. Niedawna wypowiedź byłego wiceministra Jarosława Nenemana sugerująca nieuchronność podwyżek zrobiła więc swoje: 2-3-tygodniowe kolejki w warsztatach przerabiających instalacje paliwowe skończyły się jak nożem uciął.

Pół roku bezczynności

REKLAMA

REKLAMA

– Ta branża reaguje wyjątkowo gwałtownie na podobne wypowiedzi. Powrót do poprzedniego ruchu w interesie prawdopodobnie potrwa pół roku – twierdzi Ryszard Paulo, właściciel rzeszowskiej firmy Eksa, która do niedawna montowała miesięcznie nawet do 150 instalacji gazowych. W ostatnich dwóch tygodniach pojawiło się w niej tylko 11 klientów.

Podobna do obecnej sytuacja już miała miejsce w końcu lat 90. Projekt zmian, który trafił pod obrady rządu (Ministerstwo Finansów oficjalnie zaprzeczało, jakoby chciało podnieść podatek) przewidywał podwyższenie akcyzy na autogaz do 80 proc. stawki opodatkowania benzyny. Spowodowałoby to wzrost ceny litra autogazu z 1,20 zł do 1,80 zł. Po nagłośnieniu planów przez media, wycofano się z nich, choć – jak uzasadniano wówczas konieczność zmian – miały dopasować sposób opodatkowania paliw do systemu obowiązującego w Unii Europejskiej. Mimo to część zakładów montujących gazowe instalacje zniknęła z rynku bezpowrotnie.

Czy teraz sytuacja może się powtórzyć? Według Ryszarda Beszterdy z Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), raczej nie należy liczyć na utrzymanie stawek na obecnym poziomie. Znaczna podwyżka akcyzy na autogaz jest bowiem tym bardziej prawdopodobna, im bardziej rosną potrzeby finansowe budżetu, który może nie wytrzymać coraz to nowych wydatków o charakterze socjalnym.

REKLAMA

Skazani na plajtę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POGP uważa jednak, że ze względów propagandowych zmiany stawek nie nastąpią wcześniej niż za 3-4 miesiące. Nie zmienia to jednak coraz gorszej sytuacji ok. 11 tys. opuszczonych przez klientów warsztatów samochodowych. Ponad połowa z nich (6-7 tys.) utrzymuje się wyłącznie z autogazu. Z tego powodu bankructwa (dotkną w dużej mierze firm rodzinnych) będą liczone w tysiącach.

Andrzej Szczęśniak, ekspert związany z Centrum im. Adama Smitha, uważa jednak, że rząd może obawiać się znaczącej podwyżki akcyzy z uwagi na wielkość rynku. Już w ubiegłym roku liczba jeżdżących po Polsce samochodów napędzanych gazem zbliżyła się do półtora miliona. W tym roku przyrost był szybszy niż w poprzednich latach – szacuje się, że takich samochodów jest już ok. 2 mln.

– Autogaz jest paliwem biednych kierowców, więc taka podwyżka bezpośrednio uderzałaby w znaczną część elektoratu PiS – twierdzi Szczęśniak.


Adam Woźniak
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA