REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE daje 5,76 mln zł dla przedsiębiorców, którzy połączą się w jedną grupę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby połączyć się w grupy (tzw. klastry) i razem zdobywać rynek, mogą promować swoje produkty za pieniądze z Unii Europejskiej.
Jacek Burszyński z firmy Syngenta Seeds produkującej nasiona skontaktował się z 30 producentami pomidorów z ziemi sandomierskiej. Zorganizował dla nich szkolenia z produkcji warzyw. Wykłady zapewniły miejscowe ośrodki doradztwa rolniczego, pomogły władze samorządowe.
Rolnicy nauczyli się, jak uprawiać najbardziej popularne gatunki pomidorów i z połączenia sił zaczęli odczuwać pierwsze korzyści. Przede wszystkim mieli zapewniony zbyt, bo z grupą skontaktowały się firmy handlowe. Mogli też obniżyć koszty reklamy (rozłożyły się na wszystkich) oraz wynegocjowali korzystne warunki sprzedaży warzyw. - Moja firma zapewnioną zaś miała dostawę dobrej jakości nasion - tłumaczy Burszyński.
Podobnych grup jest w Polsce już osiem. Poza Pomidorem z Ziemi Sandomierskiej jest Epoka Gryczoka z woj. lubelskiego (uprawa gryki), Chmielaki Nadwiślańskie (lubelskie, uprawa chmielu), Rogal Marcina (Wielkopolska, tradycyjne wypieki), Kotły Pleszewskie (produkcja kotłów grzewczych, Wielkopolska), Granit Strzegomski (wydobycie granitu, dolnośląskie), Grupa Turystyczna Łeba (działalność hotelarska, pomorskie), Grono Ceramiczne (produkcja i handel materiałami budowlanumi, świętokrzyskie, mazowieckie, łódzkie).
Wszystkie tworzą tzw. klaster (grono). To skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców towarów i usług, które działają w pokrewnych sektorach gospodarki. Wspierają je placówki badawcze i władze lokalne. Najsłynniejszym klastrem w świecie jest amerykańska Dolina Krzemowa.
Wszystkie osiem polskich grup zgłosiło się do programu szkoleń promujących clustering. Finansowany jest on ze środków Unii Europejskiej, która przekazała na ten cel 5,76 mln zł.
Program na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje konsorcjum firm DGA, Enterplan oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Każdy, kto do programu przystąpi, będzie mógł liczyć na sfinansowanie szkoleń dla pracowników danej firmy, na promocje swojego produktu na rynku polskim i zagranicznym, a także na np. stworzenie wspólnego loga danego klastru.
- Liczymy, że będą się do nas zgłaszać tzw. liderzy grup, np. pracownicy instytucji badawczej, czy pracownicy samorządowi, którzy będą chcieli promować swój produkt regionalny i skrzyknąć wszystkich jego producentów ze swojego terenu - mówi Stanisław Szulka z IBnGR. Zgłaszać się można do końca lutego 2006 r.
Na korzyści związane z programem liczy m.in. klaster Chmielaki Nadwiślańskie.- Przystąpiliśmy do programu, bo chcemy być najsilniejszą grupą producencką chmielu w kraju - tłumaczy wójt 5-tysięcznej gminy Wilków Grzegorz Teresiński. W gminie już powstaje 35 proc. polskiego chmielu, który produkuje 800 rolników. - Rolnik polski to indywidualista, ale jak mu się pokaże korzyści związane z przystąpieniem do grupy, to opór mija - mówi Teresiński.

Leszek Kostrzewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA