REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na prąd wzrośnie o 11 proc. od przyszłego roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wzrost o 11 proc. akcyzy na energię elektryczną zakłada projekt nowelizacji ustawy o akcyzie przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Resort chce jednocześnie zrezygnować z opodatkowania tzw. wyrobów niezharmonizowanych i powrócić do zasady ustalania w ustawie jedynie maksymalnych stawek na olej opałowy.
Jak podało MF w czwartkowym komunikacie nowelizacja ma za zadanie dostosować polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej. Dotyczy to przede wszystkim wprowadzenia nowych zasad opodatkowania energii elektrycznej.

"Dyrektywa (unijna) wymaga opodatkowania energii elektrycznej na etapie jej sprzedaży odbiorcom końcowym. Oznacza to konieczność zastąpienie obecnego systemu, w którym akcyza od energii elektrycznej płacona jest przez elektrownię" - podał resort w komunikacie.

Zgodnie z projektem opublikowanym na stronach internetowych MF akcyza na energię elektryczną ma wzrosnąć do 22,2 zł za jedną megawatogodzinę z 20 zł obecnie.

Już wcześniej resort finansów uzasadniał, że podwyżka ma wyeliminować ryzyko ubytku w dochodach budżetowych, które mogłyby wystąpić ze względu na zmianę systemu poboru akcyzy. Wzrost akcyzy ma zrekompensować około 10-proc. ubytek energii elektrycznej, który występuje podczas przesyłu energii.

Według wcześniejszych wyliczeń resortu bez podwyżki budżet straciłby 276 mln zł z tytułu ubytku dochodów z akcyzy. Projekt nowelizacji ustawy przeszedł już przez konsultacje międzyresortowe i zajmie się nim teraz rząd. Nowelizacja zakłada m.in. rezygnację z opodatkowania akcyzą tzw. wyrobów niezharmonizowanych, takich jak np. perfumy, samochody czy karty do gry.

Projekt nowelizacji zakłada także powrót do systemu ustalania w ustawie jedynie maksymalnych stawek akcyzy w przypadku paliw z możliwością ich obniżania rozporządzeniem Ministra Finansów.

"Zaproponowano również przyjęcie rozwiązania, w którym to ustawodawca określa maksymalne stawki ustawowo, minister zaś może dokonywać stosownego ich obniżenia w rozporządzeniu wykonawczym, co nie wiąże się z jakimkolwiek wzrostem stawek podatku akcyzowego w 2006 r., z wyjątkiem stawek na wyroby tytoniowe" - podało MF w komunikacie.

Nowelizacja zakłada, że maksymalna stawka od tzw. wyrobów energetycznych (ta kategoria obejmie m.in. paliwa oraz gaz płynny do napędu samochodów) ma wynosić 2.000 zł od 1.000 litrów. W przypadku ciężkich olejów opałowych, gazu ziemnego i metanu będzie to 1.000 zł od tony.

"(...)Stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe zostanie obniżona w rozporządzeniu do poziomu zbliżonego do stawki określonej obecnie w ustawie (odpowiednio 233 zł o 1.000 litrów gotowego wyrobu i 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu). Ponadto utrzymane zostanie zwolnienie ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych" - napisali autorzy nowelizacji w uzasadnieniu do projektu.

Sejm w czerwcu zmienił ustawę o akcyzie uniemożliwiając MF regulowanie stawek rozporządzeniem i ustalając stawki akcyzy od paliw "na sztywno".

Zmiana ta została przyjęta przytłaczającą większością głosów. Opowiedziały się za nią wszystkie ówczesne kluby parlamentarne, w tym PiS.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA