REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak administrację związano prawem

REKLAMA

Decyzja o reaktywowaniu po 40 latach sądownictwa administracyjnego była z jednej strony efektem wieloletnich nacisków środowiska prawniczego, z drugiej zaś efektem kompromisu politycznego.

Jak obawiano się tego sądownictwa, świadczy najlepiej zakres uprawnień Naczelnego Sądu Administracyjnego – w 1980 r. do jego kompetencji należało tyko 20 kategorii spraw.

Związanie administracji prawem to cecha wyróżniająca demokratyczne państwo prawa. Wprowadzenie dwa lata temu dwuinstancyjnego sądownictwa administracyjnego okazało się dobrym posunięciem, które zaowocowało skróceniem czasu oczekiwania na rozpoznanie sprawy w pierwszej instancji.

Naczelny Sąd Administracyjny działa już od 25 lat. Długi czas funkcjonował jako jednoinstancyjny sąd centralny, w ramach którego działały ośrodki zamiejscowe. Dwa lata temu system sadownictwa administracyjnego został zreformowany. Stał się on dwuinstancyjny. Powstały wojewódzkie sądy administracyjne jako sądy I instancji, a Naczelny Sąd Administracyjny stał się sądem rozpatrującym skargi kasacyjne od wyroków sądów wojewódzkich.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie w Polsce działa 16 sądów wojewódzkich, w których w sumie orzeka 405 sędziów. W NSA jest ich natomiast 73, a orzekają w trzech izbach. Finansowej, ogólnoadministracyjnej i gospodarczej. W Naczelnym Sądzie Administracyjnym jest 195 pracowników administracyjnych oraz 43 pracowników obsługi.

Do sądów administracyjnych można się zwrócić, gdy np. nie zgadzamy się z decyzją organu podatkowego, stanowiskiem organu samorządu terytorialnego np. w zakresie pozwolenia na budowę, rejestracji pojazdu czy też wygaśnięcia mandatu radnego. Jednym słowem, sądy te kontrolują działalność administracji publicznej, a także rozstrzygają spory kompetencyjne i dotyczące właściwości organów.

Pomimo rozwoju i doskonalenia administracji publicznej, NSA wciąż stanowi przysłowiową deskę ratunku przed niektórymi działaniami urzędników administracji publicznej. Dlatego należy z nadzieją oczekiwać dalszego postępu, gdyż skrócenie czasu rozpatrywania spraw z ponad dwóch lat do, w niektórych przypadkach, nawet kilku miesięcy, zasługuje na pochwałę.

REKLAMA

Dziś na Zamku Królewskim odbędą się uroczystości z okazji 25 lecia NSA, w których weźmie udział prezydent Aleksander Kwaśniewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przed sądami administracyjnymi

Rozpoznawane sprawy dotyczą:

• Podatków i ceł
• Warunków zabudowy i zagospodarowania terenu
• Patentów i znaków towarowych
• Działalności telekomunikacyjnej
• Sporów z organami jednostek samorządu terytorialnego

Adam Zieliński
, prezes NSA w latach 1982-1992

Powstanie sądownictwa administracyjnego było ogromnym wydarzeniem z punktu widzenia stosunku państwa do obywatela. Administracja jest władzą, która najbardziej ingeruje w sferę praw i obowiązków obywateli, także jej ochrona pod tym względem jest niezmiernie istotna. Restytucja sądownictwa administracyjnego, które istniało w dwudziestoleciu międzywojennym, oznaczała ponowne wprowadzenie kontroli legalności działania administracji.

Jeśli chodzi o usprawnienie działalności sądownictwa administracyjnego, to należy jeszcze trochę poczekać na efekt zmian związanych ze wprowadzeniem dwuinstancyjności postępowania.. Zmniejszono na pewno znacznie ryzyko błędnego orzecznictwa. W związku z reformą wprowadzono wiele nowych instytucji, w szczególności instytucję mediacji czy postępowania uproszczonego. Wszystko to będziemy mogli oceniać być może już niedługo.

Generalnie NSA cierpi na tę samą chorobę, na którą cierpi całe sądownictwo. Mianowicie chodzi o przewlekłość postępowania. Co prawda poprawiły się wskaźniki jego długości, ale moim zdaniem są ciągle niezadowalające. Taki stan rzeczy ma trzy przyczyny. Z jednej strony problem tkwi w organizacji pracy. Ważne jest, aby przygotowywać prace tak, aby były kończone na jednym posiedzeniu.

To jest przecież bardzo realne. Drugim obszarem jest to, co można nazwać umiejętnością sędziowską. Ważna jest zdolność koncentrowania się na sprawach o charakterze podstawowym. Trzecia sprawa jest związana z liczbą kadry, która po reformie znacznie wzrosła. Przed sądownictwem administracyjnym stają ciągle nowe wyzwania. Najważniejszym z nich jest zapewnienie szybkości orzekania, bo akurat to jest bez wątpienia możliwe.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA