REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze na tory wyłożą kierowcy

REKLAMA

Pieniądze na modernizację polskich kolei mają pochodzić z części akcyzy, która obciąża paliwa. Ponadto na kolej przeznaczonych zostanie również 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej.
Część posłów ma wątpliwości, czy takie rozwiązania nie odbiją się negatywnie na inwestycjach w autostrady i drogi.

Rozpoczęły się prace nad trzema ustawami, które mają dźwignąć z zapaści polski transport kolejowy. Chodzi o projekty: ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. W środę po debacie parlamentarnej Sejm przesłał te projekty do dalszych prac w komisji infrastruktury.

REKLAMA

REKLAMA

Najwięcej kontrowersji wzbudza ustawa o Funduszu Kolejowym, zgodnie z którą głównym źródłem zasilania tego nowego funduszu mają być wpływy w wysokości 20 proc. z tzw. opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, przewidująca finansowanie kolei wpływami z podatku akcyzowego obciążającego sprzedaż paliwa silnikowego.

Według Mirosława Chaberka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, nieuchwalenie ustaw kolejowych pozbawi w przyszłym roku koleje niezbędnych środków finansowych na ich działalność i finansowanie inwestycji. Nieodofinansowanie transportu kolejowego grozi w dalszej perspektywie paraliżem gospodarki. Zdaniem Mirosława Chaberka, wpływy z akcyzy nakładanej na paliwa i opłaty paliwowej rosną szybciej niż zakładano. Przeznaczenie części wpływów z tych źródeł nie powinno wpłynąć zbyt negatywnie na stan środków przeznaczonych np. na finansowanie autostrad.

Projekty ustaw „kolejowych” poprze Prawo i Sprawiedliwość. Według posła Krzysztofa Tchórzowskiego, finansowanie transportu kolejowego w naszym kraju jest najniższe w Unii Europejskiej. Aby mówić o równomiernym rozwoju infrastruktury kolejowej i drogowej, stosunek przeznaczanych środków na drogi i koleje powinien wynosić co najmniej 30 proc. na koleje i 70 proc. na drogi. Komisja Europejska zaleca, aby stosunek ten wynosił 40 proc. na koleje, a 60 proc. na drogi.

Tymczasem, według posła PiS, w naszym kraju pieniądze na infrastrukturę lądową dzieli się tak, że zaledwie 8 proc. tych środków kierowanych jest na transport kolejowy, a 92 proc. na drogi i autostrady. Podczas debaty nad uzdrowieniem polskich kolei nie można zapominać o gigantycznym długu PKP opiewającym na ok. 8 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poseł Mariusz Jarmuziewicz z Platformy Obywatelskiej uznał natomiast, że sam pomysł utworzenia Funduszu Kolejowego jest dobry, jednak gorzej będzie z jego realizacją.

REKLAMA

20 proc. wpływów z opłaty paliwowej i brak dokładnego określenia, jaki procent wpływów z akcyzy na paliwa przeznaczony będzie na modernizację kolei stawia pod znakiem zapytania program uzdrowienia sytuacji w transporcie kolejowym Według wyliczeń posła, zaplanowane w projektowanych ustawach środki na koleje nie zaspokoją bieżących potrzeb finansowych infrastruktury kolejowej i to chociażby w części pozwalającej na pozyskanie środków unijnych na ten cel.

Pomniejszanie środków na drogi poprzez przeznaczenie np. 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej, zdaniem posła Samoobrony Jana Bestry, nie może być jedynym sposobem na rozwiązanie problemów niedoinwestowanej kolei.

Marek Kobylański

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

REKLAMA

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

REKLAMA

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

REKLAMA