REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwo płaci, ale wymaga

REKLAMA

Jeszcze w czerwcu 2005 r. posłowie Prawa i Sprawiedliwości wraz z innymi klubami parlamentarnymi zablokowali prace nad ustawą uchylającą tzw. ustawę kominową.
Po wygranych wyborach PiS zmienił zdanie. Chce znieść limity płacowe i zmienić zasady wynagradzania obowiązujące menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami z przeważającym udziałem Skarbu Państwa.

Uchwalenie 3 marca 2000 r. ustawy o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. nr 26, poz. 306 z późn. zm.) było reakcją na bardzo liczne przypadki patologii płacowej panującej w przedsiębiorstwach z udziałem Skarbu Państwa. Najczęściej wskazywano na sytuację, w której zarządzający firmą prezesi pobierali wysokie wynagrodzenie niepowiązane z osiąganymi przez nich wynikami.

REKLAMA

REKLAMA

Rząd Jerzego Buzka przygotował i przeforsował w Sejmie ustawę ograniczającą wysokość wynagrodzeń m.in. prezesów, wiceprezesów, głównych księgowych w spółkach, w których państwo posiada co najmniej 50 proc. kapitału.

Obecnie menedżer kierujący taką spółką może maksymalnie zarobić 15 275,84 zł (czyli sześciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, bez nagród z zysku ogłaszanego przez prezesa GUS).

Wojowanie z ustawą

Pracodawcy nie pogodzili się z ograniczeniami i wydali swoistą wojnę ustawie kominowej. Szczególną aktywnością w tym zakresie wykazała się Konfederacja Pracodawców Polskich. Jest to uzasadnione tym, że sporą grupę jej członków stanowią przedsiębiorstwa podpadające pod ustawę z 3 marca 2000 r. Na początek KPP postanowiła zaskarżyć ustawę do Trybunału Konstytucyjnego.

REKLAMA

W skardze konstytucyjnej pracodawcy zarzucili naruszenie przez przepisy ustawy zasady wolności działalności gospodarczej, ponadto łamanie prawa jednostki do wynagrodzenia odpowiedniego do wartości świadczonej pracy. Dodatkowo domagali się uznania, że ograniczenia wynagrodzeń naruszają zasadę gwarancji własności i innych praw nabytych. Trybunał Konstytucyjny nie podzielił argumentów KPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu wyroku z 7 maja 2001 r. (sygn. K 19/00) uznał m.in., że zasada wolności działalności gospodarczej (w tym swoboda umów zawieranych w takiej działalności) nie dotyczy w jednakowym stopniu wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Gwarancje te odnoszą się głównie do osób fizycznych oraz instytucji niepublicznych. Ponadto w uzasadnieniu wyroku stwierdzono, że konstytucja w art. 65 nie ogranicza możliwości ustawowej regulacji zagadnień z zakresu wysokości wynagrodzeń.

Może pomoże Unia

KPP nie złożyła broni i 12 stycznia 2005 r. zaskarżyła ustawę do Komisji Europejskiej. Konfederacja zarzuciła naruszenie przez ustawę zasad konkurencji zamieszczonych w Traktacie Wspólnoty Europejskiej. Zgodnie z jego treścią państwa członkowskie zobowiązały się do niewprowadzania i nieutrzymywania w stosunku do przedsiębiorstw publicznych środków będących przejawem dyskryminacji i sprzecznych z zasadami konkurencji. Przepisy ustawy kominowej powodują odpływ najlepszych menedżerów z sektora publicznego, co obniża jego konkurencyjność. Komisja Europejska nie wypowiedziała się jeszcze w tej sprawie. Zaś ci, którzy nie odeszli do prywatnej konkurencji, muszą próbować obchodzić ustawę, co nie zawsze się dla nich dobrze kończy, jak pokazał casus jednego z byłych prezesów PLL LOT, który stracił posadę, bo dodatkowo doradzał Swissairowi.

Belka burzy komin

Prawnicy z Rządowego Centrum Legislacji oraz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej podzielili wątpliwości pracodawców dotyczące zgodności ustawy kominowej z prawem wspólnotowym. Z tego powodu rząd prof. Marka Belki zamierzał wyeliminować z polskiego systemu prawnego ustawę z dnia 3 marca 2000 r. i przenieść zasady kształtowania wynagrodzeń ze strefy administracyjnej do sfery wykonywania uprawnień właścicielskich na podstawie kodeksu spółek handlowych. Projekt zakładał jawność reguł kształtowania wynagrodzeń wraz z osiąganymi wynikami ekonomiczno-finansowymi. Informacje o wynagrodzeniach i innych świadczeniach przyznanych członkom organów zarządzających i nadzorczych miały być publikowane na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.

Do zmian w regułach wynagradzania menedżerów nie doszło. Posłowie, mając przed sobą zbliżającą się kampanię wyborczą, przygniatającą większością głosów odrzucili rządowe propozycje. Za odrzuceniem projektu głosowało 387 posłów, przeciwko opowiedziało się tylko 3. Różne motywy kierowały tymi, którzy sprzeciwili się uchyleniu ustawy kominowej. Ówczesna opozycja obawiała się, iż w ten sposób da odchodzącej ekipie prawo do przyznawania wysokich odpraw odchodzącym prezesom.

Co zrobi rząd

Nie wiadomo, jakie konkretne rozwiązania w sprawie wynagrodzeń prezesów spółek z większościowym udziałem Skarbu Państwa przyjmie rząd. Jedno wydaje się przesądzone, nie będzie dalej swoistej urawniłowki płacowej. Pensja menedżera ma być ściśle uzależniona od osiąganych wyników i realizacji wyznaczonych przez organy nadzorcze celów. Można przypuszczać, że resort skarbu będzie miał prawo i odpowiednie instrumenty pozwalające na weryfikację wysokości wynagrodzeń prezesów poszczególnych spółek.

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości prezesi Spółek Skarbu Państwa bez kompleksów będą mogli mówić o swoich zarobkach kolegom z sektora prywatnego.

Od czego powinna zależeć płaca menedżera według projektu ustawy autorstwa M. Belki

• wielkość przedsiębiorstwa;
• jego znaczenie dla rynku;
• wysokość uzyskiwanych przychodów;
• wyniki finansowe;
• realizacja zadań menedżerskich wynikających z planów restrukturyzacji czy strategii rozwoju.

 Tomasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA