REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepieniężna zachęta do pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z okazji zbliżających się świąt polscy pracodawcy coraz chętniej dodają pracownikom do wynagrodzeń bony na zakup towarów. Większość obdarowanych ceni je sobie bardziej niż tradycyjne w Polsce paczki. Badania wskazują, że taką praktykę stosuje już co trzecia firma i nie tylko w okresie świątecznym.
Wartość bonów waha się od 5 do nawet 30 proc. miesięcznego wynagrodzenia. W okresie świątecznym pracodawca okazuje pracownikowi za ich pomocą okazjonalne uznanie i wdzięczność za pracę. Badania CBOS potwierdzają, że dzięki takim praktykom rzeczywiście pogłębia się więź pracowników z zakładem pracy i wzrasta ich szacunek dla pracodawcy.

Budzenie zaangażowania

Bony towarowe to jedna z form pozapłacowego wynagrodzenia.
– Pozafinansowe składniki wynagrodzenia wówczas są skuteczne, gdy firma potrafi je ściśle powiązać z pracą i jej wynikami – twierdzi Wanda Kopertyńska z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Przydatność zawodowa mierzona jest nie tylko tym, co pracownik wnosi w rozwój firmy przez swoje kwalifikacje, ale także przez determinację w działaniu. Człowiek źle zmotywowany może być dla przedsiębiorstwa mało przydatny, choćby miał wysokie kwalifikacje. Sztuka budzenia zaangażowania to jedna z głównych, ale i najtrudniejszych funkcji zarządzania personelem.
– Nagrody i bonusy motywacyjne powinny być powiązane z realizacją celów strategicznych firmy, a jeszcze lepiej z zadaniami zespołów i poszczególnych pracowników – wskazuje Wanda Kopertyńska.
Wówczas ulega dodatkowemu wzmocnieniu przekonanie zatrudnionych, że opłaca im się dobrze pracować, bo efekty zaangażowania wymiernie przekładają się na wysokość poborów. Coraz więcej firm konstruuje takie systemy motywacyjne, których elementem jest rozdzielanie pracownikom bonów towarowych. 25 proc. pozafinansowych motywatorów stosowanych w Polsce stanowią bony. Badania CBOS dowodzą, że ten sposób wzmacniania motywacji pracowników się sprawdza.

Paczki w odwrocie

Wręczenie pracownikom bonów świątecznych to dla firm wygodna praktyka. Kosztują je mniej wysiłku i środków niż paczki, które wymagają zakupu określonych produktów, przygotowania indywidualnych prezentów, przechowywania ich i rozdzielenia we właściwym momencie.
– Bony pozwalają docenić i zaspokoić indywidualne potrzeby pracowników, którzy zamiast otrzymać te same podarunki w paczce, mogą sami zadecydować, na co przeznaczą jego wartość – mówi Krzysztof Bońkowski z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania.
Bony towarowe jako niepieniężne środki płatności za zakup towarów i usług są emitowane przez duże sieci handlowe, m.in. Auchan, Carrefour, Real, Tesco itd. i firmy wyspecjalizowane w tej dziedzinie jak SodexhoPass, Bonus System, Wasza Żywieniowa, Accor Services. Ze względu na ich popularność wśród klientów i rosnące zainteresowanie nimi w firmach rośnie liczba emitentów. Do grona największych (sieci detalicznych) dołączają ostatnio supermarkety i inne duże sklepy z wyspecjalizowaną sprzedażą. Z każdym rokiem pracodawcy mają więc coraz szersze możliwości wyboru sposobu pozafinansowego motywowania swoich pracowników.

Większy wybór

Od tego, z jakim emitentem bonów podpiszą umowę, zależy, do jakich produktów uzyskają dostęp ich pracownicy. Jeśli z wielkimi sieciami detalicznymi, to przede wszystkim do rynku dóbr szybkozbywalnych FMCG: wszelkiego typu produktów spożywczych, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży i butów, książek i płyt. Jeśli natomiast partnerem umowy będzie sklep sprzedaży wyspecjalizowanej, to wtedy pracownicy będą mogli poprawiać wystrój wnętrz mieszkania czy zainstalować w nim nowe urządzenia elektroniczne.
– Systemy świadczeń pozafinansowych w Polsce nastawione są raczej na krótkookresowe korzyści pracowników, a nie stopniowe zabezpieczanie im dostatniej przyszłości. Firmy sięgają po bony raczej z okazji świąt, a nie dla realizacji długookresowego programu motywacyjnego – mówi Krzysztof Bońkowski.

Krzysztof Polak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA