REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepieniężna zachęta do pracy

REKLAMA

Z okazji zbliżających się świąt polscy pracodawcy coraz chętniej dodają pracownikom do wynagrodzeń bony na zakup towarów. Większość obdarowanych ceni je sobie bardziej niż tradycyjne w Polsce paczki. Badania wskazują, że taką praktykę stosuje już co trzecia firma i nie tylko w okresie świątecznym.
Wartość bonów waha się od 5 do nawet 30 proc. miesięcznego wynagrodzenia. W okresie świątecznym pracodawca okazuje pracownikowi za ich pomocą okazjonalne uznanie i wdzięczność za pracę. Badania CBOS potwierdzają, że dzięki takim praktykom rzeczywiście pogłębia się więź pracowników z zakładem pracy i wzrasta ich szacunek dla pracodawcy.

Budzenie zaangażowania

Bony towarowe to jedna z form pozapłacowego wynagrodzenia.
– Pozafinansowe składniki wynagrodzenia wówczas są skuteczne, gdy firma potrafi je ściśle powiązać z pracą i jej wynikami – twierdzi Wanda Kopertyńska z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Przydatność zawodowa mierzona jest nie tylko tym, co pracownik wnosi w rozwój firmy przez swoje kwalifikacje, ale także przez determinację w działaniu. Człowiek źle zmotywowany może być dla przedsiębiorstwa mało przydatny, choćby miał wysokie kwalifikacje. Sztuka budzenia zaangażowania to jedna z głównych, ale i najtrudniejszych funkcji zarządzania personelem.
– Nagrody i bonusy motywacyjne powinny być powiązane z realizacją celów strategicznych firmy, a jeszcze lepiej z zadaniami zespołów i poszczególnych pracowników – wskazuje Wanda Kopertyńska.
Wówczas ulega dodatkowemu wzmocnieniu przekonanie zatrudnionych, że opłaca im się dobrze pracować, bo efekty zaangażowania wymiernie przekładają się na wysokość poborów. Coraz więcej firm konstruuje takie systemy motywacyjne, których elementem jest rozdzielanie pracownikom bonów towarowych. 25 proc. pozafinansowych motywatorów stosowanych w Polsce stanowią bony. Badania CBOS dowodzą, że ten sposób wzmacniania motywacji pracowników się sprawdza.

Paczki w odwrocie

Wręczenie pracownikom bonów świątecznych to dla firm wygodna praktyka. Kosztują je mniej wysiłku i środków niż paczki, które wymagają zakupu określonych produktów, przygotowania indywidualnych prezentów, przechowywania ich i rozdzielenia we właściwym momencie.
– Bony pozwalają docenić i zaspokoić indywidualne potrzeby pracowników, którzy zamiast otrzymać te same podarunki w paczce, mogą sami zadecydować, na co przeznaczą jego wartość – mówi Krzysztof Bońkowski z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania.
Bony towarowe jako niepieniężne środki płatności za zakup towarów i usług są emitowane przez duże sieci handlowe, m.in. Auchan, Carrefour, Real, Tesco itd. i firmy wyspecjalizowane w tej dziedzinie jak SodexhoPass, Bonus System, Wasza Żywieniowa, Accor Services. Ze względu na ich popularność wśród klientów i rosnące zainteresowanie nimi w firmach rośnie liczba emitentów. Do grona największych (sieci detalicznych) dołączają ostatnio supermarkety i inne duże sklepy z wyspecjalizowaną sprzedażą. Z każdym rokiem pracodawcy mają więc coraz szersze możliwości wyboru sposobu pozafinansowego motywowania swoich pracowników.

Większy wybór

Od tego, z jakim emitentem bonów podpiszą umowę, zależy, do jakich produktów uzyskają dostęp ich pracownicy. Jeśli z wielkimi sieciami detalicznymi, to przede wszystkim do rynku dóbr szybkozbywalnych FMCG: wszelkiego typu produktów spożywczych, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży i butów, książek i płyt. Jeśli natomiast partnerem umowy będzie sklep sprzedaży wyspecjalizowanej, to wtedy pracownicy będą mogli poprawiać wystrój wnętrz mieszkania czy zainstalować w nim nowe urządzenia elektroniczne.
– Systemy świadczeń pozafinansowych w Polsce nastawione są raczej na krótkookresowe korzyści pracowników, a nie stopniowe zabezpieczanie im dostatniej przyszłości. Firmy sięgają po bony raczej z okazji świąt, a nie dla realizacji długookresowego programu motywacyjnego – mówi Krzysztof Bońkowski.

Krzysztof Polak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA