REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepieniężna zachęta do pracy

REKLAMA

Z okazji zbliżających się świąt polscy pracodawcy coraz chętniej dodają pracownikom do wynagrodzeń bony na zakup towarów. Większość obdarowanych ceni je sobie bardziej niż tradycyjne w Polsce paczki. Badania wskazują, że taką praktykę stosuje już co trzecia firma i nie tylko w okresie świątecznym.
Wartość bonów waha się od 5 do nawet 30 proc. miesięcznego wynagrodzenia. W okresie świątecznym pracodawca okazuje pracownikowi za ich pomocą okazjonalne uznanie i wdzięczność za pracę. Badania CBOS potwierdzają, że dzięki takim praktykom rzeczywiście pogłębia się więź pracowników z zakładem pracy i wzrasta ich szacunek dla pracodawcy.

Budzenie zaangażowania

Bony towarowe to jedna z form pozapłacowego wynagrodzenia.
– Pozafinansowe składniki wynagrodzenia wówczas są skuteczne, gdy firma potrafi je ściśle powiązać z pracą i jej wynikami – twierdzi Wanda Kopertyńska z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Przydatność zawodowa mierzona jest nie tylko tym, co pracownik wnosi w rozwój firmy przez swoje kwalifikacje, ale także przez determinację w działaniu. Człowiek źle zmotywowany może być dla przedsiębiorstwa mało przydatny, choćby miał wysokie kwalifikacje. Sztuka budzenia zaangażowania to jedna z głównych, ale i najtrudniejszych funkcji zarządzania personelem.
– Nagrody i bonusy motywacyjne powinny być powiązane z realizacją celów strategicznych firmy, a jeszcze lepiej z zadaniami zespołów i poszczególnych pracowników – wskazuje Wanda Kopertyńska.
Wówczas ulega dodatkowemu wzmocnieniu przekonanie zatrudnionych, że opłaca im się dobrze pracować, bo efekty zaangażowania wymiernie przekładają się na wysokość poborów. Coraz więcej firm konstruuje takie systemy motywacyjne, których elementem jest rozdzielanie pracownikom bonów towarowych. 25 proc. pozafinansowych motywatorów stosowanych w Polsce stanowią bony. Badania CBOS dowodzą, że ten sposób wzmacniania motywacji pracowników się sprawdza.

Paczki w odwrocie

Wręczenie pracownikom bonów świątecznych to dla firm wygodna praktyka. Kosztują je mniej wysiłku i środków niż paczki, które wymagają zakupu określonych produktów, przygotowania indywidualnych prezentów, przechowywania ich i rozdzielenia we właściwym momencie.
– Bony pozwalają docenić i zaspokoić indywidualne potrzeby pracowników, którzy zamiast otrzymać te same podarunki w paczce, mogą sami zadecydować, na co przeznaczą jego wartość – mówi Krzysztof Bońkowski z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania.
Bony towarowe jako niepieniężne środki płatności za zakup towarów i usług są emitowane przez duże sieci handlowe, m.in. Auchan, Carrefour, Real, Tesco itd. i firmy wyspecjalizowane w tej dziedzinie jak SodexhoPass, Bonus System, Wasza Żywieniowa, Accor Services. Ze względu na ich popularność wśród klientów i rosnące zainteresowanie nimi w firmach rośnie liczba emitentów. Do grona największych (sieci detalicznych) dołączają ostatnio supermarkety i inne duże sklepy z wyspecjalizowaną sprzedażą. Z każdym rokiem pracodawcy mają więc coraz szersze możliwości wyboru sposobu pozafinansowego motywowania swoich pracowników.

Większy wybór

Od tego, z jakim emitentem bonów podpiszą umowę, zależy, do jakich produktów uzyskają dostęp ich pracownicy. Jeśli z wielkimi sieciami detalicznymi, to przede wszystkim do rynku dóbr szybkozbywalnych FMCG: wszelkiego typu produktów spożywczych, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży i butów, książek i płyt. Jeśli natomiast partnerem umowy będzie sklep sprzedaży wyspecjalizowanej, to wtedy pracownicy będą mogli poprawiać wystrój wnętrz mieszkania czy zainstalować w nim nowe urządzenia elektroniczne.
– Systemy świadczeń pozafinansowych w Polsce nastawione są raczej na krótkookresowe korzyści pracowników, a nie stopniowe zabezpieczanie im dostatniej przyszłości. Firmy sięgają po bony raczej z okazji świąt, a nie dla realizacji długookresowego programu motywacyjnego – mówi Krzysztof Bońkowski.

Krzysztof Polak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA