REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MTiB proponuje nowy model budowy dróg

REKLAMA

Minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek proponuje nowy model budowy dróg i autostrad, w oparciu o podmioty Skarbu Państwa.
Zdaniem ministra proponowany model pozwoliłby na lepsze wykorzystanie środków unijnych. Obecnie budowa dróg i autostrad oraz ich eksploatacja należy do prywatnych firm. Otrzymują one, na ustalony z góry okres, prawo do pobierania opłat za przejazdy daną drogą. Po tym okresie zobowiązane są przekazać drogę w użytkowanie Skarbowi Państwa.

"Obecny system jest bardzo krytykowany przez wiele środowisk. Model który chcemy zaproponować ma służyć gospodarce i wybudowaniu większej liczby dróg za mniejszą cenę" - powiedział Polaczek podczas konferencji.

Nowy model polegałby na powoływaniu tzw. Podmiotów Specjalnego Przeznaczenia (PSP). Byłyby to podmioty powoływanie do budowy (i ewentualnie eksploatacji) dróg i autostrad, w 100 proc. kontrolowane przez Skarb Państwa oraz posiadające zdolność kredytową.

Źródłami finansowania PSP byłby głównie środki z Krajowego Funduszu Drogowego, a także z emisji powszechnych obligacji drogowych oraz środki unijne.

"Powoływany byłby jeden podmiot na realizację określonego zadania, np. budowy dłuższego odcinka drogi. Jaka będzie formuła prawna tych podmiotów to kwestia szczegółowa, o której będziemy jeszcze dyskutować" - powiedział Polaczek.

Jego zdaniem, zaletą nowego modelu byłby m.in. większy wpływ państwa na program budowy dróg, a także mniejsze koszty finansowe, dzięki większej wiarygodności kredytowej PSP niż instytucji komercyjnej.

Korzyścią PSP ma też być pozyskiwanie środków pozabudżetowych oraz menedżerski system zarządzania i wynagradzania. Według danych ministerstwa transportu, obecnie budowa dróg i autostrad w 32 proc. jest finansowana ze środków budżetowych, w 44 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego, w 15 proc. ze środków unijnych oraz w 9 proc. z instytucji finansowych.

"Udział środków unijnych w finansowaniu budowy dróg jest obecnie niewystarczający" - ocenił Polaczek.

Zdaniem ministra, jedną z przyczyn małego wykorzystania środków unijnych jest niska kapitalizacja Banku Gospodarstwa Krajowego, który gwarantuje ze strony państwa finansowanie inwestycji.

"Niski poziom kapitałów własnych BGK może uniemożliwiać pełne wykorzystanie środków unijnych które są przewidziane na realizację programów infrastrukturalnych. BGK musi być umocniony w polityce państwa jako jeden z najważniejszych instrumentów finansowania rządowych programów, zwłaszcza związanych z przedsięwzięciami drogowymi" - powiedział Polaczek.

Minister transportu skrytykował fakt niewykorzystania wszystkich dostępnych środków na inwestycje w infrastrukturę. Plan na rok 2005 przewidywał ponad 6,5 mld zł na budowę dróg i autostrad, zaś w całym 2005 roku ma być wydane na ten cel 4,3 mld zł. Po 9 miesiącach wykorzystano niecałe 2 mld zł.

Polaczek zapowiedział kontrolę wykonywania obowiązków przez firmy posiadające koncesje na eksploatację dróg i autostrad.

"W najbliższych miesiącach przeprowadzimy rewizję wykonywania obowiązków koncesjonariuszy wobec strony publicznej. Nie znaczy to, że zamierzamy odbierać komukolwiek koncesje, ale chcemy monitorować wykonywanie przez nich obowiązków" - powiedział Polaczek.

Według ministra transportu, w latach 2006 - 2009 priorytetem ministerstwa będzie budowa autostrady A1, kontynuacja ciągów autostradowych A2 i A4 oraz drogi ekspresowe: droga S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - Legnica i droga S19 Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów. Ministerstwo chce też rozpocząć prace do przygotowania budowy drogi S8 Wrocław - Łódź - Warszawa.
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA