REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MTiB proponuje nowy model budowy dróg

REKLAMA

Minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek proponuje nowy model budowy dróg i autostrad, w oparciu o podmioty Skarbu Państwa.
Zdaniem ministra proponowany model pozwoliłby na lepsze wykorzystanie środków unijnych. Obecnie budowa dróg i autostrad oraz ich eksploatacja należy do prywatnych firm. Otrzymują one, na ustalony z góry okres, prawo do pobierania opłat za przejazdy daną drogą. Po tym okresie zobowiązane są przekazać drogę w użytkowanie Skarbowi Państwa.

"Obecny system jest bardzo krytykowany przez wiele środowisk. Model który chcemy zaproponować ma służyć gospodarce i wybudowaniu większej liczby dróg za mniejszą cenę" - powiedział Polaczek podczas konferencji.

Nowy model polegałby na powoływaniu tzw. Podmiotów Specjalnego Przeznaczenia (PSP). Byłyby to podmioty powoływanie do budowy (i ewentualnie eksploatacji) dróg i autostrad, w 100 proc. kontrolowane przez Skarb Państwa oraz posiadające zdolność kredytową.

Źródłami finansowania PSP byłby głównie środki z Krajowego Funduszu Drogowego, a także z emisji powszechnych obligacji drogowych oraz środki unijne.

"Powoływany byłby jeden podmiot na realizację określonego zadania, np. budowy dłuższego odcinka drogi. Jaka będzie formuła prawna tych podmiotów to kwestia szczegółowa, o której będziemy jeszcze dyskutować" - powiedział Polaczek.

Jego zdaniem, zaletą nowego modelu byłby m.in. większy wpływ państwa na program budowy dróg, a także mniejsze koszty finansowe, dzięki większej wiarygodności kredytowej PSP niż instytucji komercyjnej.

Korzyścią PSP ma też być pozyskiwanie środków pozabudżetowych oraz menedżerski system zarządzania i wynagradzania. Według danych ministerstwa transportu, obecnie budowa dróg i autostrad w 32 proc. jest finansowana ze środków budżetowych, w 44 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego, w 15 proc. ze środków unijnych oraz w 9 proc. z instytucji finansowych.

"Udział środków unijnych w finansowaniu budowy dróg jest obecnie niewystarczający" - ocenił Polaczek.

Zdaniem ministra, jedną z przyczyn małego wykorzystania środków unijnych jest niska kapitalizacja Banku Gospodarstwa Krajowego, który gwarantuje ze strony państwa finansowanie inwestycji.

"Niski poziom kapitałów własnych BGK może uniemożliwiać pełne wykorzystanie środków unijnych które są przewidziane na realizację programów infrastrukturalnych. BGK musi być umocniony w polityce państwa jako jeden z najważniejszych instrumentów finansowania rządowych programów, zwłaszcza związanych z przedsięwzięciami drogowymi" - powiedział Polaczek.

Minister transportu skrytykował fakt niewykorzystania wszystkich dostępnych środków na inwestycje w infrastrukturę. Plan na rok 2005 przewidywał ponad 6,5 mld zł na budowę dróg i autostrad, zaś w całym 2005 roku ma być wydane na ten cel 4,3 mld zł. Po 9 miesiącach wykorzystano niecałe 2 mld zł.

Polaczek zapowiedział kontrolę wykonywania obowiązków przez firmy posiadające koncesje na eksploatację dróg i autostrad.

"W najbliższych miesiącach przeprowadzimy rewizję wykonywania obowiązków koncesjonariuszy wobec strony publicznej. Nie znaczy to, że zamierzamy odbierać komukolwiek koncesje, ale chcemy monitorować wykonywanie przez nich obowiązków" - powiedział Polaczek.

Według ministra transportu, w latach 2006 - 2009 priorytetem ministerstwa będzie budowa autostrady A1, kontynuacja ciągów autostradowych A2 i A4 oraz drogi ekspresowe: droga S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - Legnica i droga S19 Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów. Ministerstwo chce też rozpocząć prace do przygotowania budowy drogi S8 Wrocław - Łódź - Warszawa.
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA