REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MTiB proponuje nowy model budowy dróg

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek proponuje nowy model budowy dróg i autostrad, w oparciu o podmioty Skarbu Państwa.
Zdaniem ministra proponowany model pozwoliłby na lepsze wykorzystanie środków unijnych. Obecnie budowa dróg i autostrad oraz ich eksploatacja należy do prywatnych firm. Otrzymują one, na ustalony z góry okres, prawo do pobierania opłat za przejazdy daną drogą. Po tym okresie zobowiązane są przekazać drogę w użytkowanie Skarbowi Państwa.

"Obecny system jest bardzo krytykowany przez wiele środowisk. Model który chcemy zaproponować ma służyć gospodarce i wybudowaniu większej liczby dróg za mniejszą cenę" - powiedział Polaczek podczas konferencji.

Nowy model polegałby na powoływaniu tzw. Podmiotów Specjalnego Przeznaczenia (PSP). Byłyby to podmioty powoływanie do budowy (i ewentualnie eksploatacji) dróg i autostrad, w 100 proc. kontrolowane przez Skarb Państwa oraz posiadające zdolność kredytową.

Źródłami finansowania PSP byłby głównie środki z Krajowego Funduszu Drogowego, a także z emisji powszechnych obligacji drogowych oraz środki unijne.

"Powoływany byłby jeden podmiot na realizację określonego zadania, np. budowy dłuższego odcinka drogi. Jaka będzie formuła prawna tych podmiotów to kwestia szczegółowa, o której będziemy jeszcze dyskutować" - powiedział Polaczek.

Jego zdaniem, zaletą nowego modelu byłby m.in. większy wpływ państwa na program budowy dróg, a także mniejsze koszty finansowe, dzięki większej wiarygodności kredytowej PSP niż instytucji komercyjnej.

Korzyścią PSP ma też być pozyskiwanie środków pozabudżetowych oraz menedżerski system zarządzania i wynagradzania. Według danych ministerstwa transportu, obecnie budowa dróg i autostrad w 32 proc. jest finansowana ze środków budżetowych, w 44 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego, w 15 proc. ze środków unijnych oraz w 9 proc. z instytucji finansowych.

"Udział środków unijnych w finansowaniu budowy dróg jest obecnie niewystarczający" - ocenił Polaczek.

Zdaniem ministra, jedną z przyczyn małego wykorzystania środków unijnych jest niska kapitalizacja Banku Gospodarstwa Krajowego, który gwarantuje ze strony państwa finansowanie inwestycji.

"Niski poziom kapitałów własnych BGK może uniemożliwiać pełne wykorzystanie środków unijnych które są przewidziane na realizację programów infrastrukturalnych. BGK musi być umocniony w polityce państwa jako jeden z najważniejszych instrumentów finansowania rządowych programów, zwłaszcza związanych z przedsięwzięciami drogowymi" - powiedział Polaczek.

Minister transportu skrytykował fakt niewykorzystania wszystkich dostępnych środków na inwestycje w infrastrukturę. Plan na rok 2005 przewidywał ponad 6,5 mld zł na budowę dróg i autostrad, zaś w całym 2005 roku ma być wydane na ten cel 4,3 mld zł. Po 9 miesiącach wykorzystano niecałe 2 mld zł.

Polaczek zapowiedział kontrolę wykonywania obowiązków przez firmy posiadające koncesje na eksploatację dróg i autostrad.

"W najbliższych miesiącach przeprowadzimy rewizję wykonywania obowiązków koncesjonariuszy wobec strony publicznej. Nie znaczy to, że zamierzamy odbierać komukolwiek koncesje, ale chcemy monitorować wykonywanie przez nich obowiązków" - powiedział Polaczek.

Według ministra transportu, w latach 2006 - 2009 priorytetem ministerstwa będzie budowa autostrady A1, kontynuacja ciągów autostradowych A2 i A4 oraz drogi ekspresowe: droga S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - Legnica i droga S19 Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów. Ministerstwo chce też rozpocząć prace do przygotowania budowy drogi S8 Wrocław - Łódź - Warszawa.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA