REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zapłacimy za nowy rząd

REKLAMA

Za poparcie rządu partia Andrzeja Leppera domaga się spełnienia jej postulatów programowych, które - jak sama szacuje - kosztowałyby przyszłoroczny budżet 42 mld zł. Dzisiaj premier Kazimierz Marcinkiewicz spotka się z klubem Samoobrony.
Sztandarowym pomysłem Samoobrony jest wprowadzenie tzw. minimum socjalnego. Realizacji tego postulatu – jak zapewnia „GP” Krzysztof Filipek członek prezydium klubu parlamentarnego – jego partia będzie się domagać od rządu. Dotyczy to dwóch kwestii. Wprowadzenia powszechnego zasiłku dla bezrobotnych dla tych, którzy nie mogą znaleźć pracy, i kwoty wolnej od podatku PIT w wysokości 9600 zł.
Dla kogo zasiłek

Zasiłek wypłacany bezrobotnym, którzy „nie ze swojej winy” nie mogą znaleźć pracy, ma wynieść tyle, co minimum socjalne. – Do naszych szacunków przyjęliśmy, że minimum to w 2006 r. wyniesie 800 zł – mówi „GP” Kazimierz Zdunowski, szef zespołu ekspertów klubu Samoobrony. Jego zdaniem wypłata takiego świadczenia ma kosztować przyszłoroczny budżet około 29 mld zł – z tym że 4 mld przeznaczono już w budżecie na walkę z bezrobociem więc dodatkowe wydatki wyniosłyby 25 mld zł – zauważa.

REKLAMA

REKLAMA

Krzysztof Filipek mówi, że jego partia opiera obliczenia na kalkulacji, że prawie 2,5 mln zarejestrowanych bezrobotnych nie ma prawa do zasiłku, a ponadto część osób nie rejestruje się w urzędach pracy, mimo że pracy nie ma. Wypłacanie im rocznie 9600 zł (co miesiąc 800 zł), gdy ich liczba osiągnie 3 mln, daje kwotę około 29 mld zł. – Takie świadczenie byłoby przyznawane na czas określony, np. na rok czy półtora i przedłużane, gdyby osoba je otrzymująca nie mogła znaleźć pracy – mówi K. Filipek.

Wyższa kwota wolna

Drugi postulat Samoobrony to zwolnienie z podatku PIT dochodów mu podlegających (m.in. płace, emerytury i renty) do kwoty 800 zł. Kwota wolna wyniosłaby więc 9600 zł rocznie – Szacujemy, że takie rozwiązanie uszczupliłoby przychody budżetu na kwotę 13 mld zł – mówi K. Zdunowski.

Braki w budżecie z tytułu realizacji tych postulatów miałoby pokryć wprowadzenie czwartej stawki w podatku osobistym (50 proc. dla dochodu ponad 144 tys. zł rocznie), co ma przynieść około 400 mln zł i wprowadzenie podatku obrotowego. – Liczymy też na wzrost popytu i wyższe wpływy z podatków pośrednich – zauważa K. Zdunowski.

REKLAMA

Kto będzie pracował

– Nie chcemy rozdawać pieniędzy za darmo. Świadczenie w wysokości minimum socjalnego będzie wypłacane tym, którzy nie mogą znaleźć pracy – podkreśla K. Filipek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawia się jednak pytanie, jaką motywację do jej znalezienia będą miały osoby otrzymujące od państwa co miesiąc prawie 800 zł. Przypomnijmy, że minimalna płaca wynosząca w 849 zł oznacza dla osoby ją otrzymującej – a tych jest ponad 320 tys. – zarobek netto na poziomie 620 zł.

– Wprowadzenie takiego rozwiązania spowodowałoby masowe bezrobocie i rozsadzenie budżetu państwa – mówi „GP” Mateusz Walewski z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. Zauważa, że w tej chwili około 15 proc. pracowników zarabia w granicach 800 zł netto, a po wprowadzeniu minimum straciliby oni motywację do pracy.

– Niemożnością byłoby stwierdzenie czy osoby otrzymujące świadczenie nie podejmują pracy nie ze swojej winy – zauważa.

Zdaniem głównego ekonomisty BZ WBK Macieja Relugi, wypłacanie takiego świadczenia spowoduje u wielu bezrobotnych niechęć do poszukiwania pracy. – Znane są obecnie przykłady wielu firm, mających problemy ze znalezieniem pracowników, gdyż różnica między płacą minimalną a świadczeniami socjalnymi jest na tyle niska, że zachęca do pozostawania poza rynkiem pracy – podkreśla. Zauważa, że takie rozwiązanie jest niemożliwe do realizacji ze względu na gigantyczne koszty dla budżetu.

Prof. Mieczysław Kabaj z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych podkreśla, że pomoc państwa powinna raczej zależeć od aktywności na rynku pracy, a nie do niej zniechęcać. Jego zdaniem nie można wprowadzać, zwłaszcza w Polsce, która jest krajem „na dorobku”, mechanizmu polegającego na tym, że pomoc wypłacana jest automatycznie bez względu na to czy się pracuje, czy nie. – Uważam, że zwłaszcza niskie płace powinno zwalniać się z obciążeń podatkowo-składkowych, aby więcej pieniędzy zostawało w rękach osób je otrzymujących. To zachęca jednak do aktywności, a nie bierności – podkreśla.

Czego domaga się Samoobrona

• wprowadzenia powszechnych zasiłków dla bezrobotnych, koszt – 29 mld zł,
• zwolnienia z podatku PIT m.in. płac, emerytur, rent do wysokości minimum socjalnego, koszt 13 mld zł,
• 50-proc. stawki podatkowej dla osób o dochodach powyżej 144 tys. zł – planowane przychody 400 mln zł

 Bartosz Marczuk
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA