REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki prognozują złagodzenie warunków udzielania kredytów

REKLAMA

Ankietowane przez NBP banki prognozują w IV kwartale złagodzenie kryteriów i warunków udzielania kredytów dla przedsiębiorstw oraz w segmencie kredytów mieszkaniowych.
"W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw tendencja do łagodzenia polityki kredytowej utrzyma się na porównywalnym z dotychczasowym poziomie. W sektorze dużych przedsiębiorstw banki przewidują znaczące złagodzenie polityki kredytowej" - podaje NBP w raporcie.

Z przewidywań banków wynika, że w IV kwartale popyt na kredyty ze strony przedsiębiorstw będzie nadal szybko rósł. Przyspieszenie popytu na kredyty długoterminowe nastąpi w sektorze dużych przedsiębiorstw. Według NBP w III kwartale banki nie zmieniły kryteriów przyznawania kredytów dla dużych przedsiębiorstw.

Zanikła również obserwowana od dwóch kwartałów tendencja do łagodzenia polityki kredytowej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Nieznaczny odsetek banków (5,9 proc. dla kredytów krótkoterminowych i 8,3 proc. dla kredytów długoterminowych) nawet zaostrzył kryteria przyznawania kredytów w tym sektorze.

Z ankiety wynika, że banki, które łagodziły politykę kredytową, najczęściej zmniejszały marżę kredytową i wydłużały maksymalny okres kredytowania. Natomiast banki, które zaostrzyły kryteria i warunki udzielania kredytów, najczęściej zwiększały marżę kredytową na kredyty obarczone większym ryzykiem.

Banki przewidują, że w IV kwartale polityka kredytowa w segmencie kredytów mieszkaniowych zostanie znacznie złagodzona.

W przypadku gospodarstw domowych w III kwartale znaczna większość banków (85,1 proc. ważonej aktywami liczby banków) nie zmieniła kryteriów przyznawania kredytów mieszkaniowych dla gospodarstw domowych.

"Na kształtowanie polityki kredytowej banków istotny wpływ miała prognozowana sytuacja na rynku mieszkaniowym (oczekiwany wzrost cen) oraz zmiana popytu na kredyty mieszkaniowe" - napisano.

Według NBP większość banków (77,2 proc. ważonych aktywami banków) nie zmieniła polityki kredytowej w segmencie kredytów konsumpcyjnych. Pozostała część banków nieznacznie złagodziła warunki i kryteria przyznawania kredytów konsumpcyjnych.

"Tendencja do łagodzenia warunków i kryteriów przyznawania kredytów konsumpcyjnych była znacznie słabsza niż w poprzednim kwartale; banki nie przewidują również znaczących zmian w polityce kredytowej w IV kwartale" - napisano.

W III kwartale w około połowie banków popyt na kredyty konsumpcyjne nie zmienił się. Wśród pozostałych banków przeważał odsetek tych, które odnotowały spadek popytu na kredyty konsumpcyjne.

"Tendencja spadku popytu na kredyty konsumpcyjne pojawiła się po raz pierwszy od początku prowadzenia badań i może mieć charakter jednorazowy. Świadczy o tym wzrost popytu w IV kwartale, który nie zmieniał się istotnie w całym okresie prowadzenia badań" - podał NBP.

NBP opublikował analizę sytuacji na rynku kredytowym. Ankieta, stanowiąca podstawę analizy, została przeprowadzona na przełomie września i października 2005 roku wśród 24 banków, których łączny udział należności od przedsiębiorstw i gospodarstw domowych w portfelu sektora bankowego wynosi 79,3 proc.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA