REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki chcą zmian prawa dla obniżenia kosztów

REKLAMA

Choć przepisy o outsourcingu działalności bankowej mają grubo ponad rok, banki wciąż wysyłają dziesiątki zapytań do Głównego Inspektoratu Nadzoru Bankowego, jak mają je interpretować. Część przedstawicieli środowiska bankowego mówi, że potrzebna jest zmiana prawa, gdyż przepisy nie są jasne.
Outsourcingowane, czyli powierzane do wykonania firmie zewnętrznej, mogą być wszystkie obszary działalności banku. Bank nie może zlecić jedynie zarządzania samym bankiem, ryzykiem związanym z aktywami i pasywami, oceny ryzyka kredytowego i audytu wewnętrznego. Tego zabrania prawo, żeby bank nie stał się wydmuszką.
Jednak setki innych usług, jakie są niezbędne w banku, może prowadzić firma z zewnątrz. Dzięki wydzieleniu takich usług bank może skupić się na swoim głównym biznesie, zwiększyć efektywność i znacznie lepiej liczyć koszty. Ale uwaga. Część tych usług będzie podlegać rygorom prawa bankowego, jeśli wiążą się one z udostępnieniem obcej firmie danych objętych tajemnicą bankową lub mogą wpłynąć na ryzyko działalności bankowej.

Przepisy o outsourcingu wprowadzone nowelizacją prawa bankowego z 1 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr 91, poz. 870) miały oddzielić wszystkie usługi związane z ryzykiem i tajemnicą od zwykłych usług, jakie świadczą firmy zewnętrzne. Jednak bankowcy nieustannie piszą do GINB pisma z prośbą o interpretacje i wyjaśnienia.

– Teraz banki już nie pytają, czy menu w stołówce objęte jest tajemnicą bankową, pytania są bardziej wnikliwe, ale stale jest ich dużo – mówi Marcin Olszak, prawnik z GINB dodając, że banki miały obowiązek wszystkie umowy dostosować do wymogów ustawy do końca zeszłego roku, ale w wielu wypadkach jeszcze tego nie zrobiły. Głównie z powodu problemów interpretacyjnych.

Bankowcy piszą pytania do GINB, gdyż każda umowa outsourcingowa o innym zakresie od ściśle określonego w prawie bankowym musi być zaaprobowana przez Komisję Nadzoru Bankowego. Pytają nadzór, gdyż wolą mu się nie narażać, stawiając go tym samym w roli interpretatora prawa. Co więcej, każdy przedsiębiorca mający dostęp do tajemnicy bankowej staje się z mocy prawa podmiotem powiązanym z bankiem, więc nadzór może kontrolować go w takim samym zakresie, jak bank. Jeśli usługa nie podlega rygorom prawa bankowego, świadcząca ją firma nie musi bać się kontrolerów uważanych za najsprawniejszych w Europie. Środowisko bankowe nie kwestionuje silnej pozycji nadzoru.

- Najcenniejszą wartością banku jest jego reputacja. Nadzór bankowy ma eliminować ryzyko – mówi Remigiusz Kaszubski, dyrektor w Związku Banków Polskich, a celem ustawodawcy była jak najszersza eliminacja ryzyka. Jednak przepisy nie sprzyjają elastyczności w działaniu banku, a czasem płoszą firmy zainteresowane lukratywnymi kontraktami.

Rodzaje działalności, które bank może zlecać firmom zewnętrznym
1. Prowadzenie stołówki dla pracowników
2. Sprzątanie pomieszczeń, w których bank prowadzi działalność bankową
3. Wykonywanie okresowych badań lekarskich pracowników
4. Ochrona obiektów banku
5. Sprzedaż bankowi sprzętu komputerowego, oprogramowania, a także ich instalacja
6. Instalowanie, rozbudowa i modyfikacja licencjonowanego oprogramowania
7. Prowadzenie serwisu sprzętu i standardowego oprogramowania komputerowego
8. Budowa systemów i instalacji oprogramowania do zarządzania kadrami, płacami, gospodarką materiałowa itp.

– Przepisy sprawiają wiele wątpliwości interpretacyjnych zarówno nadzorowi bankowemu, jak i bankom – przyznaje M. Olszak. Jednak, że przed ich wprowadzeniem istniało znaczne niebezpieczeństwo, że dane objęte tajemnicą bankową mogły krążyć w dowolny sposób i to po całym świecie. Dziś, kiedy banki mają obowiązek publicznego informowania, jakie firmy świadczą dla nich usługi outsourcingowe, klienci bywają skonsternowani, gdy okazuje się, że dla jego banku pracuje konkurent z branży. Nie ma jednak na to rady, a przynajmniej reguły gry są jasne. Jednak inne wątpliwości są bardziej zasadnicze i przedstawiciele banków wyliczają je hurtem.

GINB stoi na stanowisku, że podzlecanie usług jest niedopuszczalne. Bankowcy uważają, że to utrudnia im życie, trudno znaleźć firmę gotową do kompleksowego wykonania usługi, a jeśli się tak zdarzy, to rosną koszty. Do umów outsourcingowych nadzór zalicza umowy z innymi bankami i firmami windykującymi wierzytelności, co nie jest w smak bankom. Największe jednak problemy budzą niejasne kryteria klasyfikowania umów z zakresu informatyki jako outsourcingowych lub nie.

– Dotychczasowa komunikacja pomiędzy nadzorem i bankami jest bardzo dobra. Istnieją jednak elementy, które wymagają zmian ustawowych – mówi R. Kaszubski dodając, że Polska jest pierwszym państwem w Europie, które uregulowało ustawowo kwestie outsourcingu zlecanego przez banki.

Jacek Ramotowski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA