REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki chcą zmian prawa dla obniżenia kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Choć przepisy o outsourcingu działalności bankowej mają grubo ponad rok, banki wciąż wysyłają dziesiątki zapytań do Głównego Inspektoratu Nadzoru Bankowego, jak mają je interpretować. Część przedstawicieli środowiska bankowego mówi, że potrzebna jest zmiana prawa, gdyż przepisy nie są jasne.
Outsourcingowane, czyli powierzane do wykonania firmie zewnętrznej, mogą być wszystkie obszary działalności banku. Bank nie może zlecić jedynie zarządzania samym bankiem, ryzykiem związanym z aktywami i pasywami, oceny ryzyka kredytowego i audytu wewnętrznego. Tego zabrania prawo, żeby bank nie stał się wydmuszką.
Jednak setki innych usług, jakie są niezbędne w banku, może prowadzić firma z zewnątrz. Dzięki wydzieleniu takich usług bank może skupić się na swoim głównym biznesie, zwiększyć efektywność i znacznie lepiej liczyć koszty. Ale uwaga. Część tych usług będzie podlegać rygorom prawa bankowego, jeśli wiążą się one z udostępnieniem obcej firmie danych objętych tajemnicą bankową lub mogą wpłynąć na ryzyko działalności bankowej.

Przepisy o outsourcingu wprowadzone nowelizacją prawa bankowego z 1 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr 91, poz. 870) miały oddzielić wszystkie usługi związane z ryzykiem i tajemnicą od zwykłych usług, jakie świadczą firmy zewnętrzne. Jednak bankowcy nieustannie piszą do GINB pisma z prośbą o interpretacje i wyjaśnienia.

– Teraz banki już nie pytają, czy menu w stołówce objęte jest tajemnicą bankową, pytania są bardziej wnikliwe, ale stale jest ich dużo – mówi Marcin Olszak, prawnik z GINB dodając, że banki miały obowiązek wszystkie umowy dostosować do wymogów ustawy do końca zeszłego roku, ale w wielu wypadkach jeszcze tego nie zrobiły. Głównie z powodu problemów interpretacyjnych.

Bankowcy piszą pytania do GINB, gdyż każda umowa outsourcingowa o innym zakresie od ściśle określonego w prawie bankowym musi być zaaprobowana przez Komisję Nadzoru Bankowego. Pytają nadzór, gdyż wolą mu się nie narażać, stawiając go tym samym w roli interpretatora prawa. Co więcej, każdy przedsiębiorca mający dostęp do tajemnicy bankowej staje się z mocy prawa podmiotem powiązanym z bankiem, więc nadzór może kontrolować go w takim samym zakresie, jak bank. Jeśli usługa nie podlega rygorom prawa bankowego, świadcząca ją firma nie musi bać się kontrolerów uważanych za najsprawniejszych w Europie. Środowisko bankowe nie kwestionuje silnej pozycji nadzoru.

- Najcenniejszą wartością banku jest jego reputacja. Nadzór bankowy ma eliminować ryzyko – mówi Remigiusz Kaszubski, dyrektor w Związku Banków Polskich, a celem ustawodawcy była jak najszersza eliminacja ryzyka. Jednak przepisy nie sprzyjają elastyczności w działaniu banku, a czasem płoszą firmy zainteresowane lukratywnymi kontraktami.

Rodzaje działalności, które bank może zlecać firmom zewnętrznym
1. Prowadzenie stołówki dla pracowników
2. Sprzątanie pomieszczeń, w których bank prowadzi działalność bankową
3. Wykonywanie okresowych badań lekarskich pracowników
4. Ochrona obiektów banku
5. Sprzedaż bankowi sprzętu komputerowego, oprogramowania, a także ich instalacja
6. Instalowanie, rozbudowa i modyfikacja licencjonowanego oprogramowania
7. Prowadzenie serwisu sprzętu i standardowego oprogramowania komputerowego
8. Budowa systemów i instalacji oprogramowania do zarządzania kadrami, płacami, gospodarką materiałowa itp.

– Przepisy sprawiają wiele wątpliwości interpretacyjnych zarówno nadzorowi bankowemu, jak i bankom – przyznaje M. Olszak. Jednak, że przed ich wprowadzeniem istniało znaczne niebezpieczeństwo, że dane objęte tajemnicą bankową mogły krążyć w dowolny sposób i to po całym świecie. Dziś, kiedy banki mają obowiązek publicznego informowania, jakie firmy świadczą dla nich usługi outsourcingowe, klienci bywają skonsternowani, gdy okazuje się, że dla jego banku pracuje konkurent z branży. Nie ma jednak na to rady, a przynajmniej reguły gry są jasne. Jednak inne wątpliwości są bardziej zasadnicze i przedstawiciele banków wyliczają je hurtem.

GINB stoi na stanowisku, że podzlecanie usług jest niedopuszczalne. Bankowcy uważają, że to utrudnia im życie, trudno znaleźć firmę gotową do kompleksowego wykonania usługi, a jeśli się tak zdarzy, to rosną koszty. Do umów outsourcingowych nadzór zalicza umowy z innymi bankami i firmami windykującymi wierzytelności, co nie jest w smak bankom. Największe jednak problemy budzą niejasne kryteria klasyfikowania umów z zakresu informatyki jako outsourcingowych lub nie.

– Dotychczasowa komunikacja pomiędzy nadzorem i bankami jest bardzo dobra. Istnieją jednak elementy, które wymagają zmian ustawowych – mówi R. Kaszubski dodając, że Polska jest pierwszym państwem w Europie, które uregulowało ustawowo kwestie outsourcingu zlecanego przez banki.

Jacek Ramotowski


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA