REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W II turze wyborów te same spisy wyborców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W II turze wyborów prezydenckich obowiązują te same spisy wyborców, co w pierwszym głosowaniu.
Jeśli więc nie dopisaliśmy się przez I turą do spisu na terenie gminy, w której chcemy głosować, możemy tam oddać głos tylko z zaświadczeniem o prawie do głosowania uzyskanym z miejsca zameldowania.

Jeśli ktoś mieszka w Warszawie, a zameldowany jest np. w Olsztynie, nie pobrał zaświadczenia o prawie do głosowania, ani nie dopisał się do spisu wyborców przed I turą, nie będzie mógł zagłosować.

"Przed II turą nie funkcjonuje przepis o możliwości dopisania się do spisu w miejscu czasowego pobytu" - powiedział Bohdan Szcześniak z Krajowego Biura Wyborczego.

Przyznał, że pewien kłopot powstaje z osobami, które opuściły szpital przed pierwszym głosowaniem, albo między pierwszym a drugim głosowaniem.

Te osoby - jak powiedział - pozostają w spisie wyborców sporządzanym dla szpitala i żeby mogły uczestniczyć w głosowaniu w miejscu stałego zamieszkania, powinny pobrać wcześniej zaświadczenie o prawie do głosowania z gminy, na terenie której znajduje się szpital.

"W praktyce wiele z tych osób nie ma świadomości, że nie będzie ich w spisie w swoim obwodzie" - uważa Szcześniak.

Stąd PKW zajęła stanowisko, że osoby, które opuściły szpital między pierwszym a drugim głosowaniem, a są w spisie wykreślone z powodu pobytu w szpitalu, będą dopisane jeśli udokumentują opuszczenie szpitala. Osób, które opuściły szpital przed pierwszym głosowaniem, choć były dopisane do spisu wyborców na podstawie szpitalnego wypisu w I turze, podczas drugiego głosowania w spisie nie będzie.

"Nasza propozycja idzie w tym kierunku, by komisja wyborcza w takiej sytuacji porozumiewała się z urzędem gminy telefonicznie. Jeśli urząd gminy potwierdzi, że ta osoba została dopisana do spisu w pierwszym głosowaniu to znaczy, że teraz należy ją także dopisać" - powiedział Szcześniak.

Jeśli chodzi o przebywających za granicą w głosowaniu nie będą mogły brać udziału te osoby, które nie są ujęte w spisie sporządzonym przed pierwszym głosowaniem.

"Możliwa jest sytuacja, że osoba dopisana do spisu przed pierwszym głosowaniem może zmienić miejsce pobytu. Wówczas może wziąć od konsula zaświadczenie o prawie do głosowania i w ponownym głosowaniu głosować na podstawie zaświadczenia" - radzi Szcześniak.

W całym kraju i poza granicami w II turze wyborów prezydenckich będziemy głosować w ponad 25.166 obwodach. To o jeden obwód mniej niż w I turze. Zlikwidowany został obwód na jednym z polskich statków, który w czasie I tury przeprowadzał próby na morzu. Jego załoga, ponad 100 stoczniowców, aby móc oddać głos w swoich obwodach powinna pobrać zaświadczenie o prawie do głosowania od kapitana statku.

Spisy wyborców między I a II turą głosowania są aktualizowane o osoby, które w międzyczasie ukończyły 18 lat oraz o osoby, które zameldowały się na pobyt stały w danym obwodzie; wykreślane są osoby zmarłe i te, które się wymeldowały. W wyborach prezydenckich nie ma urny pomocniczej czyli przenośnej, z której przy wyborach parlamentarnych korzystali obłożnie chorzy pacjenci.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA