REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc czy niedźwiedzia przysługa

REKLAMA

Podatnicy narażeni są coraz częściej na nierzetelną obsługę biur rachunkowych. Problem m.in. w tym, że czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i doradztwa podatkowego wykonywane są często przez osoby bez uprawnień.
Niepokojące informacje podają organy podatkowe. Izba Skarbowa w Opolu poinformowała, że urzędy skarbowe województwa opolskiego od 1 stycznia do 30 września br. przeprowadziły 8 postępowań kontrolnych w biurach rachunkowych, z czego 7 wykazało nieprawidłowości, oraz 468 kontroli u podatników obsługiwanych przez biura rachunkowe, z których w 221 wykryto błędy.

REKLAMA

I tak, I Urząd Skarbowy w Opolu stwierdził nieprawidłowości w 44 proc. skontrolowanych jednostek rozliczanych przez biura rachunkowe, a II Urząd Skarbowy w tymże mieście aż w 60 proc. Biura rachunkowe nieterminowo odliczały VAT, nieprawidłowo naliczały odpisy amortyzacyjne itp., nieprawidłowo ewidencjonowały wystawione faktury. Katalog stwierdzonych pomyłek i nieprawidłowości jest bardzo obszerny.

REKLAMA

– Część biur nagminnie nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Częściowo dotyczy to biur, które nie są w stanie podołać obowiązkom z uwagi na dużą liczbę obsługiwanych podatników – poinformowała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Podkreśliła, że w dużej ilości biur występują błędy rachunkowe polegające nawet na błędnym przepisywaniu danych z ksiąg do deklaracji.

– Od 1 stycznia 2004 r. do 30 września br. zakończono 1609 kontroli skarbowych, w tym 400 postępowań kontrolnych, w których kontrolowani podatnicy obsługiwani byli przez biura rachunkowe. Nieprawidłowości wystąpiły w 184 przypadkach – stwierdziła Elżbieta Domagała z UKS w Bydgoszczy.

Nieco lepsza jest sytuacja w Białymstoku. Jak jednak informuje Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej, zdarza się, że podatnik przychodzi z informacją, że księgowa zniknęła i nie może odebrać swoich dokumentów lub że biuro nie złożyło deklaracji za podatnika.

Przyczyną tych niepokojących statystyk jest, jak się często okazuje, wykonywanie czynności doradztwa i usług księgowych bez uprawnień. Organy skarbowe powinny takie przypadki zgłaszać do prokuratury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja Ochrony Zawodu Doradcy Podatkowego Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP) informuje, że w Nysie i Stalowej Woli zapadły już wyroki skazujące za wykonywanie czynności bez uprawnień. Małgorzata Banasiewicz, rzecznik dyscyplinarny KIDP podkreśliła, że w korporacji doradców podatkowych sprawy dyscyplinarne toczą się z reguły z tytułu niepłacenia składek członkowskich. Sporadycznie zdarzają się przypadki nierzetelności.

Polisa dla biura rachunkowego
Biura rachunkowe narzekają, że koszty polisy są zbyt duże (oscylują między 1-2 tys. zł), głównie dlatego, że są one zawierane indywidualnie. Niestety, ta grupa zawodowa, w przeciwieństwie do innych grup zawodowych, nie ma żadnego programu ubezpieczeniowego. - W tej sytuacji dobrym pomysłem byłoby zorganizowanie grupy, na przykład przy pomocy brokera – mówi Weronika Górczyńska, broker z firmy PWS Konstanta.
 
Wiesława Moczydłowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA