REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc czy niedźwiedzia przysługa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy narażeni są coraz częściej na nierzetelną obsługę biur rachunkowych. Problem m.in. w tym, że czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i doradztwa podatkowego wykonywane są często przez osoby bez uprawnień.
Niepokojące informacje podają organy podatkowe. Izba Skarbowa w Opolu poinformowała, że urzędy skarbowe województwa opolskiego od 1 stycznia do 30 września br. przeprowadziły 8 postępowań kontrolnych w biurach rachunkowych, z czego 7 wykazało nieprawidłowości, oraz 468 kontroli u podatników obsługiwanych przez biura rachunkowe, z których w 221 wykryto błędy.

I tak, I Urząd Skarbowy w Opolu stwierdził nieprawidłowości w 44 proc. skontrolowanych jednostek rozliczanych przez biura rachunkowe, a II Urząd Skarbowy w tymże mieście aż w 60 proc. Biura rachunkowe nieterminowo odliczały VAT, nieprawidłowo naliczały odpisy amortyzacyjne itp., nieprawidłowo ewidencjonowały wystawione faktury. Katalog stwierdzonych pomyłek i nieprawidłowości jest bardzo obszerny.

REKLAMA

REKLAMA

– Część biur nagminnie nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Częściowo dotyczy to biur, które nie są w stanie podołać obowiązkom z uwagi na dużą liczbę obsługiwanych podatników – poinformowała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Podkreśliła, że w dużej ilości biur występują błędy rachunkowe polegające nawet na błędnym przepisywaniu danych z ksiąg do deklaracji.

– Od 1 stycznia 2004 r. do 30 września br. zakończono 1609 kontroli skarbowych, w tym 400 postępowań kontrolnych, w których kontrolowani podatnicy obsługiwani byli przez biura rachunkowe. Nieprawidłowości wystąpiły w 184 przypadkach – stwierdziła Elżbieta Domagała z UKS w Bydgoszczy.

Nieco lepsza jest sytuacja w Białymstoku. Jak jednak informuje Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej, zdarza się, że podatnik przychodzi z informacją, że księgowa zniknęła i nie może odebrać swoich dokumentów lub że biuro nie złożyło deklaracji za podatnika.

REKLAMA

Przyczyną tych niepokojących statystyk jest, jak się często okazuje, wykonywanie czynności doradztwa i usług księgowych bez uprawnień. Organy skarbowe powinny takie przypadki zgłaszać do prokuratury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja Ochrony Zawodu Doradcy Podatkowego Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP) informuje, że w Nysie i Stalowej Woli zapadły już wyroki skazujące za wykonywanie czynności bez uprawnień. Małgorzata Banasiewicz, rzecznik dyscyplinarny KIDP podkreśliła, że w korporacji doradców podatkowych sprawy dyscyplinarne toczą się z reguły z tytułu niepłacenia składek członkowskich. Sporadycznie zdarzają się przypadki nierzetelności.

Polisa dla biura rachunkowego
Biura rachunkowe narzekają, że koszty polisy są zbyt duże (oscylują między 1-2 tys. zł), głównie dlatego, że są one zawierane indywidualnie. Niestety, ta grupa zawodowa, w przeciwieństwie do innych grup zawodowych, nie ma żadnego programu ubezpieczeniowego. - W tej sytuacji dobrym pomysłem byłoby zorganizowanie grupy, na przykład przy pomocy brokera – mówi Weronika Górczyńska, broker z firmy PWS Konstanta.
 
Wiesława Moczydłowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA