REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy na zmienionych zasadach

REKLAMA

Od dzisiaj wszystkie szpitale i przychodnie zainteresowane podpisaniem kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenie usług zdrowotnych w 2006 r. mogą składać do regionalnych oddziałów funduszu swoje oferty.
Ogólne warunki kontraktowania będą obowiązywać przez 2 lata, a umowy świadczeniodawców z funduszem minimum 3 lata. To, zdaniem Jerzego Millera, prezesa NFZ, ma zapewnić szpitalom poczucie stabilizacji finansowej.

Na podpisanie umowy z NFZ będą mogły liczyć tylko te placówki ochrony zdrowia, które spełnią odpowiednie wymogi dotyczące m.in. kwalifikacji personelu, warunków lokalowych i wyposażenia w aparaturę techniczną. Wymogi te NFZ podzielił na dwie kategorie – minimalne (ich brak uniemożliwia podpisanie kontraktu) oraz pożądane. Za spełnienie tych ostatnich szpitale i przychodnie będą premiowane dodatkową liczbą punktów.

REKLAMA

Wymogania nowe, ale nie lepsze

Ogólne warunki kontraktowania nie wzbudzają entuzjazmu świadczeniodawców. Zdaniem Marka Twardowskiego z Porozumienia Zielonogórskiego, gorsze były tylko dwa lata temu, gdy na czele NFZ stał prezes Krzysztof Panas. Teraz szpitale i przychodnie ponownie zostały pozbawione prawa uzgadniania z funduszem wzorów umów na świadczenie usług zdrowotnych. Ponadto minister zdrowia podwyższył wysokość kar dla świadczeniodawców za złamanie warunków umów. Mogą one wynieść nawet połowę miesięcznego dochodu zakładu opieki zdrowotnej wynikającego z kontraktu.

Historia kontraktów

• 1998 r. – podpisanie pierwszych kontraktów przez kasy chorych z placówkami ochrony zdrowia.
• 1999 r. – kasy chorych zawarły kontrakty ze wszystkimi szpitalami i przychodniami funkcjonującymi na rynku, niezależnie od tego, czy miało to swoje uzasadnienie ekonomiczne.
• 2003 r. – w miejsce kas chorych pojawia się NFZ, następuje także zmiana zasad podpisywania kontraktów z placówkami ochrony zdrowia. Fundusz przygotował tzw. katalog świadczeń zdrowotnych, czyli usług (np. gastroskopia, porada ambulatoryjna itp.) podlegających kontraktowaniu. Określił też liczbę punktów przypisanych do danego świadczenia.
• 2005 r. – zniesienie limitów w szpitalach na procedury związane z porodem i hospitalizacją noworodków.

Pieniędzy więcej, kontrakty niższe

REKLAMA

Szpital powiatowy w Rawiczu podpisuje kontrakty z NFZ na kilkanaście milionów złotych każdego roku. Pieniędzy jednak starcza na wykonanie coraz mniejszej liczby procedur medycznych. Zdaniem Janusza Atłachowicza, dyrektora placówki, mimo że NFZ co roku dysponuje większa kwotą pieniędzy, świadczeniodawcy mają coraz gorsze warunki kontraktowania. Jest to m.in. wynik rosnących wymagań funduszu i Ministerstwa Zdrowia. Pieniądze, które powinny być przeznaczone na leczenie, idą na remonty i dostosowywanie szpitali i przychodni do nowych wymogań określonych w rozporządzeniach (np. poszerzanie korytarzy o 10 cm).

Jak bumerang pojawia się także kwestia przekraczania przez placówki ochrony zdrowia limitów określonych w umowach z NFZ. Za wykonanie większej liczby świadczeń, niż określona w umówie, fundusz nie płaci. Tracą na tym także najlepsze jednostki. Teoretycznie, szpital częściej wybierany przez pacjenta powinien być w lepszej sytuacji finansowej, niż placówka, w której chorzy nie chcą się leczyć. Rzeczywistość jest jednak inna – pieniądz nie idzie za pacjentem, a rosnąca liczba wykonanych procedur powoduje ich nadmiar. Konkurs ofert na świadczenie usług zdrowotnych na przyszły rok ma się zakończyć na początku listopada br. Kontrakty ze świadczeniodawcami NFZ powinien zacząć podpisywać 7 grudnia br. Porozumienie Zielonogórskie, które skupia ponad 10 tys. członków, ostrzega jednak, że jeżeli warunki kontraktowania nie zostaną zmienione, może powtórzyć się sytuacja sprzed dwóch lat i świadczeniodawcy nie będą chcieli podpisywać umów. Mimo to na ich szybką zmianę przez ewentualną przyszłą koalicję nie ma co liczyć. Powód jest prosty – brak czasu. Być może pewne nowe rozwiązania pojawią się w przyszłym roku.


Dominika Sikora
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA