REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obietnice tak, konkretów brak

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmniejszenie ograniczeń dla przedsiębiorstw i redukcja liczby koncesji do minimum, tak w skrócie można przedstawić zmiany, które w prawie gospodarczym ma wprowadzić nowy rząd. Jednak w programie przedstawionym przez kandydata na przyszłego premiera Kazimierza Marcinkiewicza wciąż brakuje konkretów.
Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jakich dokładnie zmian mogą oczekiwać przedsiębiorcy, a jednocześnie, w którym kierunku powinny zmierzać działania rządu.
W poniedziałek po południu K. Marcinkiewicz zaprezentował program przyszłego rządu. W dokumencie znalazły się propozycje zmian w prawie gospodarczym, takie jak: uproszczenie wszystkich uwarunkowań formalnoprawnych prowadzenia działalności gospodarczej, w tym likwidacja części koncesji i zezwoleń, łatwiejszy proces zakładania firmy w urzędzie gminy, konsolidacja inspekcji i mechanizmów nadzorczych, uproszczenie działań aparatu skarbowego, wprowadzenie mechanizmów antykorupcyjnych na styku polityki i gospodarki. W projekcie czytamy także o wprowadzeniu mechanizmów lepszej wymiany informacji kredytowej w celu poprawienia warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz dostępności do kredytów, a także o preferencyjnym traktowaniu kredytów udzielonych nowo tworzonym małym przedsiębiorstwom.
Wciąż są to jedynie ogólne hasła, które nie precyzują, w jaki sposób mają być przeprowadzane zmiany. Dlatego „GP” postanowiła sprawdzić, co kryje się za tymi dość enigmatycznymi propozycjami nowego rządu.
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Artur Zawisza w rozmowie z „GP” zaznacza, że przede wszystkim chodzi o zmniejszenie barier dla przedsiębiorstw. – Należy dokładnie przejrzeć liczbę koncesji i usunąć te, które nie są konieczne – tłumaczy. – Ważną rzeczą jest też system elektronicznego rejestrowania firm, który ma wejść w życie w 2007 r.
Zdaniem A. Zawiszy wprowadzenie mechanizmów antykorupcyjnych na styku polityki i gospodarki ma polegać m.in. na jawnej pracy rządu nad wieloma sprawami oraz wprowadzeniu publicznych wysłuchań przy realizacji projektów aktów prawnych. Jednak niektóre pomysły PiS dotyczące tego postulatu mogą budzić kontrowersje. – Należy także przeprowadzać pełniejsze deklaracje majątkowe, które dodatkowo obejmą najbliższych członków rodziny, i trzeba wprowadzić porównywanie ich z deklaracjami VAT – mówi A. Zawisza. – Tego rodzaju mechanizm porównawczy pomoże ograniczyć korupcję – dodaje.
Jednak część zmian zaproponowanych przez K. Marcinkiewicza ma charakter symboliczny. Tak jest w przypadku wprowadzenia przepisów dotyczących tworzenia parków przemysłowych i funduszy kapitałowych wspomagających inwestycje małych i średnich firm. – Takie rozwiązania już funkcjonują, ale według posła PiS program nowego rządu zakłada wzmocnienie tego procesu.
Wiele pomysłów przyszłego rządu tworzonego przez PiS nie jest sprecyzowanych, jak choćby łatwiejsze uzyskiwanie kredytów. Propozycji jest wiele, ale czy wszystkie są konieczne? O to, na jakich elementach powinna się skupiać polityka nowego premiera, zapytaliśmy ekspertów.
Łukasz Kuligowski
OPINIE
prof. Wojciech Katner, były wiceminister gospodarki
Szereg propozycji, które wiązałyby się z uproszczeniem prowadzenia działalności, byłoby uzasadnionych, gdyby ograniczały koszty przedsiębiorców. W kwestii spraw formalnych nie da się już wiele zmienić. Dlatego dziwię się pomysłowi upraszczania tych procedur, gdyż regulacje z ostatnich lat są w zupełności wystarczające. Nie ma sensu zmieniać na chwilę czegoś, co jeszcze nie zdążyło się sprawdzić.
Powinno się raczej pójść w kierunku zmian przepisów prawa cywilnego i publicznego. Przydałyby się również uproszczenia kredytowe zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw. Należy znaleźć środki finansowe na wspieranie działalności małych firm, aby zwiększyć szanse tych przedsiębiorstw na rynku Unii Europejskiej. Trzeba podjąć konkretne działania w tej sprawie, a nie tylko o tym mówić.
Jan Klimek, prezes Izby Rzemieślniczej w Katowicach
Rozumiem ideę K. Marcinkiewicza, ale upraszczanie procedur związanych z rejestracją działalności gospodarczej to nie jest największy problem. Poważnym problemem jest dostępność kredytów dla małych przedsiębiorców oraz trudności z ich spłacaniem.
Warto by było, aby na nowo powołać w Sejmie Komisję Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Poza tym chciałbym, aby nowy rząd stworzył bardziej liberalne warunki do zatrudniania w firmach szczególnie młodych ludzi.
Rafał Iniewski, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Należy zmierzać w kierunku łączenia procedur wymaganych do założenia działalności gospodarczej. Jednak w przypadku koncesji wiele już zostało zrobione i nie widzę tu konieczności zmian.
Duże pole do popisu jest w sprawach dotyczących procedur prawnych. Przede wszystkim zastanawiałbym się nad kwestią egzekucji. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być uwolnienie zawodu komornika i wzmocnienie pozycji wierzyciela.
Duże wątpliwości budzi sfera prawa inwestycyjnego, gdzie wciąż jest dużo barier. Chodzi tu głównie o nadmierną ilość pozwoleń, które inwestor musi uzyskać. Rząd mógłby zastanowić się także nad tym, w jaki sposób skomasować reguły i procedury, które obecnie są w wielu różnych miejscach.


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA