REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obietnice tak, konkretów brak

REKLAMA

Zmniejszenie ograniczeń dla przedsiębiorstw i redukcja liczby koncesji do minimum, tak w skrócie można przedstawić zmiany, które w prawie gospodarczym ma wprowadzić nowy rząd. Jednak w programie przedstawionym przez kandydata na przyszłego premiera Kazimierza Marcinkiewicza wciąż brakuje konkretów.
Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jakich dokładnie zmian mogą oczekiwać przedsiębiorcy, a jednocześnie, w którym kierunku powinny zmierzać działania rządu.
W poniedziałek po południu K. Marcinkiewicz zaprezentował program przyszłego rządu. W dokumencie znalazły się propozycje zmian w prawie gospodarczym, takie jak: uproszczenie wszystkich uwarunkowań formalnoprawnych prowadzenia działalności gospodarczej, w tym likwidacja części koncesji i zezwoleń, łatwiejszy proces zakładania firmy w urzędzie gminy, konsolidacja inspekcji i mechanizmów nadzorczych, uproszczenie działań aparatu skarbowego, wprowadzenie mechanizmów antykorupcyjnych na styku polityki i gospodarki. W projekcie czytamy także o wprowadzeniu mechanizmów lepszej wymiany informacji kredytowej w celu poprawienia warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz dostępności do kredytów, a także o preferencyjnym traktowaniu kredytów udzielonych nowo tworzonym małym przedsiębiorstwom.
Wciąż są to jedynie ogólne hasła, które nie precyzują, w jaki sposób mają być przeprowadzane zmiany. Dlatego „GP” postanowiła sprawdzić, co kryje się za tymi dość enigmatycznymi propozycjami nowego rządu.
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Artur Zawisza w rozmowie z „GP” zaznacza, że przede wszystkim chodzi o zmniejszenie barier dla przedsiębiorstw. – Należy dokładnie przejrzeć liczbę koncesji i usunąć te, które nie są konieczne – tłumaczy. – Ważną rzeczą jest też system elektronicznego rejestrowania firm, który ma wejść w życie w 2007 r.
Zdaniem A. Zawiszy wprowadzenie mechanizmów antykorupcyjnych na styku polityki i gospodarki ma polegać m.in. na jawnej pracy rządu nad wieloma sprawami oraz wprowadzeniu publicznych wysłuchań przy realizacji projektów aktów prawnych. Jednak niektóre pomysły PiS dotyczące tego postulatu mogą budzić kontrowersje. – Należy także przeprowadzać pełniejsze deklaracje majątkowe, które dodatkowo obejmą najbliższych członków rodziny, i trzeba wprowadzić porównywanie ich z deklaracjami VAT – mówi A. Zawisza. – Tego rodzaju mechanizm porównawczy pomoże ograniczyć korupcję – dodaje.
Jednak część zmian zaproponowanych przez K. Marcinkiewicza ma charakter symboliczny. Tak jest w przypadku wprowadzenia przepisów dotyczących tworzenia parków przemysłowych i funduszy kapitałowych wspomagających inwestycje małych i średnich firm. – Takie rozwiązania już funkcjonują, ale według posła PiS program nowego rządu zakłada wzmocnienie tego procesu.
Wiele pomysłów przyszłego rządu tworzonego przez PiS nie jest sprecyzowanych, jak choćby łatwiejsze uzyskiwanie kredytów. Propozycji jest wiele, ale czy wszystkie są konieczne? O to, na jakich elementach powinna się skupiać polityka nowego premiera, zapytaliśmy ekspertów.
Łukasz Kuligowski
OPINIE
prof. Wojciech Katner, były wiceminister gospodarki
Szereg propozycji, które wiązałyby się z uproszczeniem prowadzenia działalności, byłoby uzasadnionych, gdyby ograniczały koszty przedsiębiorców. W kwestii spraw formalnych nie da się już wiele zmienić. Dlatego dziwię się pomysłowi upraszczania tych procedur, gdyż regulacje z ostatnich lat są w zupełności wystarczające. Nie ma sensu zmieniać na chwilę czegoś, co jeszcze nie zdążyło się sprawdzić.
Powinno się raczej pójść w kierunku zmian przepisów prawa cywilnego i publicznego. Przydałyby się również uproszczenia kredytowe zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw. Należy znaleźć środki finansowe na wspieranie działalności małych firm, aby zwiększyć szanse tych przedsiębiorstw na rynku Unii Europejskiej. Trzeba podjąć konkretne działania w tej sprawie, a nie tylko o tym mówić.
Jan Klimek, prezes Izby Rzemieślniczej w Katowicach
Rozumiem ideę K. Marcinkiewicza, ale upraszczanie procedur związanych z rejestracją działalności gospodarczej to nie jest największy problem. Poważnym problemem jest dostępność kredytów dla małych przedsiębiorców oraz trudności z ich spłacaniem.
Warto by było, aby na nowo powołać w Sejmie Komisję Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Poza tym chciałbym, aby nowy rząd stworzył bardziej liberalne warunki do zatrudniania w firmach szczególnie młodych ludzi.
Rafał Iniewski, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Należy zmierzać w kierunku łączenia procedur wymaganych do założenia działalności gospodarczej. Jednak w przypadku koncesji wiele już zostało zrobione i nie widzę tu konieczności zmian.
Duże pole do popisu jest w sprawach dotyczących procedur prawnych. Przede wszystkim zastanawiałbym się nad kwestią egzekucji. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być uwolnienie zawodu komornika i wzmocnienie pozycji wierzyciela.
Duże wątpliwości budzi sfera prawa inwestycyjnego, gdzie wciąż jest dużo barier. Chodzi tu głównie o nadmierną ilość pozwoleń, które inwestor musi uzyskać. Rząd mógłby zastanowić się także nad tym, w jaki sposób skomasować reguły i procedury, które obecnie są w wielu różnych miejscach.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA