REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne, a więc na sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa obrotu, podmiot, który decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej, nie może pozostawać anonimowy. Dlatego dane go identyfikujące, które musi podać dla uzyskania uprawnień do prowadzenia działalności (dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Ewidencji Działalności Gospodarczej), są danymi jawnymi.
Zjawiskiem wywołującym w ostatnim czasie liczne kontrowersje są działania polegające na sprzedaży przez niektórych operatorów telekomunikacyjnych baz danych abonentów – podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Bazy te następnie wykorzystywane są przez inne przedsiębiorstwa, w szczególności w celach marketingowych. Przedsiębiorcy skarżą się, że wiąże się to z zasypywaniem ich licznymi ofertami, co bardzo im utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej.

Działanie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego polegające na sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach znajduje podstawę w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Stanowi ona, że udostępnianie w spisie lub za pośrednictwem służb informacyjnych danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Prawo telekomunikacyjne nie precyzuje pojęcia „słuszny interes”, jednak, jak się wydaje, za taki można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.

Wykazanie wobec przedsiębiorcy telekomunikacyjnego słusznego interesu poprzez usunięcie danych identyfikujących przedsiębiorcę z publicznego spisu abonentów nie ma wpływu na dostęp do tych danych w innych publicznie dostępnych źródłach. Takie działanie powodowałoby bowiem naruszenie zasady, że przedsiębiorca nie może być anonimowy. Zatem, w przypadku gdyby wykorzystanie przez osoby trzecie danych przedsiębiorcy pozyskanych ze źródeł powszechnie dostępnych powodowało powstanie szkody u tego przedsiębiorcy, powinien on skorzystać z uprawnień przysługujących mu na podstawie obowiązującego prawa – w szczególności zawartych w kodeksie cywilnym – i dochodzić odszkodowania w wysokości wyrządzonej szkody. Należy jednak podkreślić, że wycena rzeczywistej szkody, jak również utraconych korzyści, może być w tym przypadku trudna do ustalenia, a jeszcze bardziej trudna do udowodnienia przed sądem.

Działania przedsiębiorców telekomunikacyjnych związane ze sprzedażą baz danych abonentów będących przedsiębiorcami polegają w istocie na segregowaniu danych, które przedsiębiorca przetwarza jako operator telekomunikacyjny. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uprawniony do udzielania informacji o numerach abonentów. Przygotowywanie i sprzedaż baz danych abonentów będących przedsiębiorcami obejmuje uszeregowanie danych o numerach, nazwie i adresie siedziby przedsiębiorcy, ewentualnie innych jawnych danych, a następnie odpłatne ich przekazanie zainteresowanym przedsiębiorcom. Wprawdzie przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany udzielać informacji o numerach abonentów bezpłatnie, jednak nie wyklucza to tworzenia baz danych zawierających te same dane, uporządkowanych według określonego klucza i odpłatnego ich udostępniania zainteresowanym podmiotom.

W przypadku natomiast naruszenia wspomnianego słusznego interesu przedsiębiorcy, które obejmuje dobra osobiste przedsiębiorcy, przedsiębiorca może dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego. Zgodnie z ar. 43 k.c., przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Ochronie podlega m.in. firma przedsiębiorcy jako element indywidualizujący przedsiębiorcę, renoma czy też jego dobre imię. W celu uzyskania ochrony konieczne jest wykazanie bezprawności naruszenia lub zagrożenia dóbr. Bezprawność rozumiana jest jako sprzeczność z normami prawa lub zasadami współżycia społecznego, chyba że zachodzi jakakolwiek okoliczność usprawiedliwiająca takie działanie, np. zgoda pokrzywdzonego, wykonywanie prawa podmiotowego lub działanie w ramach porządku prawnego. Sankcje za naruszenie dóbr osobistych mają w prawie cywilnym charakter niemajątkowy, a ich celem jest usunięcie skutków niezgodnego z prawem działania. Jednak jeżeli skutkiem bezprawnego działania podmiotu korzystającego z danych przedsiębiorcy jest szkoda, poszkodowany może dochodzić jej naprawienia przez zapłatę odszkodowania.

Andrzej Krasuski, Anna Kobylańska
Autorzy są prawnikami w kancelarii CMS Cameron McKenna Paweł Dębowski sp.k.


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA