REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne, a więc na sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa obrotu, podmiot, który decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej, nie może pozostawać anonimowy. Dlatego dane go identyfikujące, które musi podać dla uzyskania uprawnień do prowadzenia działalności (dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Ewidencji Działalności Gospodarczej), są danymi jawnymi.
Zjawiskiem wywołującym w ostatnim czasie liczne kontrowersje są działania polegające na sprzedaży przez niektórych operatorów telekomunikacyjnych baz danych abonentów – podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Bazy te następnie wykorzystywane są przez inne przedsiębiorstwa, w szczególności w celach marketingowych. Przedsiębiorcy skarżą się, że wiąże się to z zasypywaniem ich licznymi ofertami, co bardzo im utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej.

Działanie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego polegające na sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach znajduje podstawę w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Stanowi ona, że udostępnianie w spisie lub za pośrednictwem służb informacyjnych danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Prawo telekomunikacyjne nie precyzuje pojęcia „słuszny interes”, jednak, jak się wydaje, za taki można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.

Wykazanie wobec przedsiębiorcy telekomunikacyjnego słusznego interesu poprzez usunięcie danych identyfikujących przedsiębiorcę z publicznego spisu abonentów nie ma wpływu na dostęp do tych danych w innych publicznie dostępnych źródłach. Takie działanie powodowałoby bowiem naruszenie zasady, że przedsiębiorca nie może być anonimowy. Zatem, w przypadku gdyby wykorzystanie przez osoby trzecie danych przedsiębiorcy pozyskanych ze źródeł powszechnie dostępnych powodowało powstanie szkody u tego przedsiębiorcy, powinien on skorzystać z uprawnień przysługujących mu na podstawie obowiązującego prawa – w szczególności zawartych w kodeksie cywilnym – i dochodzić odszkodowania w wysokości wyrządzonej szkody. Należy jednak podkreślić, że wycena rzeczywistej szkody, jak również utraconych korzyści, może być w tym przypadku trudna do ustalenia, a jeszcze bardziej trudna do udowodnienia przed sądem.

Działania przedsiębiorców telekomunikacyjnych związane ze sprzedażą baz danych abonentów będących przedsiębiorcami polegają w istocie na segregowaniu danych, które przedsiębiorca przetwarza jako operator telekomunikacyjny. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uprawniony do udzielania informacji o numerach abonentów. Przygotowywanie i sprzedaż baz danych abonentów będących przedsiębiorcami obejmuje uszeregowanie danych o numerach, nazwie i adresie siedziby przedsiębiorcy, ewentualnie innych jawnych danych, a następnie odpłatne ich przekazanie zainteresowanym przedsiębiorcom. Wprawdzie przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany udzielać informacji o numerach abonentów bezpłatnie, jednak nie wyklucza to tworzenia baz danych zawierających te same dane, uporządkowanych według określonego klucza i odpłatnego ich udostępniania zainteresowanym podmiotom.

W przypadku natomiast naruszenia wspomnianego słusznego interesu przedsiębiorcy, które obejmuje dobra osobiste przedsiębiorcy, przedsiębiorca może dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego. Zgodnie z ar. 43 k.c., przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Ochronie podlega m.in. firma przedsiębiorcy jako element indywidualizujący przedsiębiorcę, renoma czy też jego dobre imię. W celu uzyskania ochrony konieczne jest wykazanie bezprawności naruszenia lub zagrożenia dóbr. Bezprawność rozumiana jest jako sprzeczność z normami prawa lub zasadami współżycia społecznego, chyba że zachodzi jakakolwiek okoliczność usprawiedliwiająca takie działanie, np. zgoda pokrzywdzonego, wykonywanie prawa podmiotowego lub działanie w ramach porządku prawnego. Sankcje za naruszenie dóbr osobistych mają w prawie cywilnym charakter niemajątkowy, a ich celem jest usunięcie skutków niezgodnego z prawem działania. Jednak jeżeli skutkiem bezprawnego działania podmiotu korzystającego z danych przedsiębiorcy jest szkoda, poszkodowany może dochodzić jej naprawienia przez zapłatę odszkodowania.

Andrzej Krasuski, Anna Kobylańska
Autorzy są prawnikami w kancelarii CMS Cameron McKenna Paweł Dębowski sp.k.


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA