REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne, a więc na sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa obrotu, podmiot, który decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej, nie może pozostawać anonimowy. Dlatego dane go identyfikujące, które musi podać dla uzyskania uprawnień do prowadzenia działalności (dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Ewidencji Działalności Gospodarczej), są danymi jawnymi.
Zjawiskiem wywołującym w ostatnim czasie liczne kontrowersje są działania polegające na sprzedaży przez niektórych operatorów telekomunikacyjnych baz danych abonentów – podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Bazy te następnie wykorzystywane są przez inne przedsiębiorstwa, w szczególności w celach marketingowych. Przedsiębiorcy skarżą się, że wiąże się to z zasypywaniem ich licznymi ofertami, co bardzo im utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej.

Działanie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego polegające na sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach znajduje podstawę w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Stanowi ona, że udostępnianie w spisie lub za pośrednictwem służb informacyjnych danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Prawo telekomunikacyjne nie precyzuje pojęcia „słuszny interes”, jednak, jak się wydaje, za taki można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.

Wykazanie wobec przedsiębiorcy telekomunikacyjnego słusznego interesu poprzez usunięcie danych identyfikujących przedsiębiorcę z publicznego spisu abonentów nie ma wpływu na dostęp do tych danych w innych publicznie dostępnych źródłach. Takie działanie powodowałoby bowiem naruszenie zasady, że przedsiębiorca nie może być anonimowy. Zatem, w przypadku gdyby wykorzystanie przez osoby trzecie danych przedsiębiorcy pozyskanych ze źródeł powszechnie dostępnych powodowało powstanie szkody u tego przedsiębiorcy, powinien on skorzystać z uprawnień przysługujących mu na podstawie obowiązującego prawa – w szczególności zawartych w kodeksie cywilnym – i dochodzić odszkodowania w wysokości wyrządzonej szkody. Należy jednak podkreślić, że wycena rzeczywistej szkody, jak również utraconych korzyści, może być w tym przypadku trudna do ustalenia, a jeszcze bardziej trudna do udowodnienia przed sądem.

Działania przedsiębiorców telekomunikacyjnych związane ze sprzedażą baz danych abonentów będących przedsiębiorcami polegają w istocie na segregowaniu danych, które przedsiębiorca przetwarza jako operator telekomunikacyjny. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uprawniony do udzielania informacji o numerach abonentów. Przygotowywanie i sprzedaż baz danych abonentów będących przedsiębiorcami obejmuje uszeregowanie danych o numerach, nazwie i adresie siedziby przedsiębiorcy, ewentualnie innych jawnych danych, a następnie odpłatne ich przekazanie zainteresowanym przedsiębiorcom. Wprawdzie przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany udzielać informacji o numerach abonentów bezpłatnie, jednak nie wyklucza to tworzenia baz danych zawierających te same dane, uporządkowanych według określonego klucza i odpłatnego ich udostępniania zainteresowanym podmiotom.

W przypadku natomiast naruszenia wspomnianego słusznego interesu przedsiębiorcy, które obejmuje dobra osobiste przedsiębiorcy, przedsiębiorca może dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego. Zgodnie z ar. 43 k.c., przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Ochronie podlega m.in. firma przedsiębiorcy jako element indywidualizujący przedsiębiorcę, renoma czy też jego dobre imię. W celu uzyskania ochrony konieczne jest wykazanie bezprawności naruszenia lub zagrożenia dóbr. Bezprawność rozumiana jest jako sprzeczność z normami prawa lub zasadami współżycia społecznego, chyba że zachodzi jakakolwiek okoliczność usprawiedliwiająca takie działanie, np. zgoda pokrzywdzonego, wykonywanie prawa podmiotowego lub działanie w ramach porządku prawnego. Sankcje za naruszenie dóbr osobistych mają w prawie cywilnym charakter niemajątkowy, a ich celem jest usunięcie skutków niezgodnego z prawem działania. Jednak jeżeli skutkiem bezprawnego działania podmiotu korzystającego z danych przedsiębiorcy jest szkoda, poszkodowany może dochodzić jej naprawienia przez zapłatę odszkodowania.

Andrzej Krasuski, Anna Kobylańska
Autorzy są prawnikami w kancelarii CMS Cameron McKenna Paweł Dębowski sp.k.


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA