REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne, a więc na sprzedaż

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa obrotu, podmiot, który decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej, nie może pozostawać anonimowy. Dlatego dane go identyfikujące, które musi podać dla uzyskania uprawnień do prowadzenia działalności (dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Ewidencji Działalności Gospodarczej), są danymi jawnymi.
Zjawiskiem wywołującym w ostatnim czasie liczne kontrowersje są działania polegające na sprzedaży przez niektórych operatorów telekomunikacyjnych baz danych abonentów – podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Bazy te następnie wykorzystywane są przez inne przedsiębiorstwa, w szczególności w celach marketingowych. Przedsiębiorcy skarżą się, że wiąże się to z zasypywaniem ich licznymi ofertami, co bardzo im utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej.

Działanie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego polegające na sprzedaży baz danych zawierających publicznie dostępne informacje o przedsiębiorcach znajduje podstawę w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Stanowi ona, że udostępnianie w spisie lub za pośrednictwem służb informacyjnych danych identyfikujących abonentów będących przedsiębiorcami nie może naruszać słusznych interesów tych abonentów. Prawo telekomunikacyjne nie precyzuje pojęcia „słuszny interes”, jednak, jak się wydaje, za taki można uznać każdy prawnie chroniony interes przedsiębiorcy, np. zachowanie dobrego imienia firmy, tajemnicy handlowej, znaku towarowego.

Wykazanie wobec przedsiębiorcy telekomunikacyjnego słusznego interesu poprzez usunięcie danych identyfikujących przedsiębiorcę z publicznego spisu abonentów nie ma wpływu na dostęp do tych danych w innych publicznie dostępnych źródłach. Takie działanie powodowałoby bowiem naruszenie zasady, że przedsiębiorca nie może być anonimowy. Zatem, w przypadku gdyby wykorzystanie przez osoby trzecie danych przedsiębiorcy pozyskanych ze źródeł powszechnie dostępnych powodowało powstanie szkody u tego przedsiębiorcy, powinien on skorzystać z uprawnień przysługujących mu na podstawie obowiązującego prawa – w szczególności zawartych w kodeksie cywilnym – i dochodzić odszkodowania w wysokości wyrządzonej szkody. Należy jednak podkreślić, że wycena rzeczywistej szkody, jak również utraconych korzyści, może być w tym przypadku trudna do ustalenia, a jeszcze bardziej trudna do udowodnienia przed sądem.

Działania przedsiębiorców telekomunikacyjnych związane ze sprzedażą baz danych abonentów będących przedsiębiorcami polegają w istocie na segregowaniu danych, które przedsiębiorca przetwarza jako operator telekomunikacyjny. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uprawniony do udzielania informacji o numerach abonentów. Przygotowywanie i sprzedaż baz danych abonentów będących przedsiębiorcami obejmuje uszeregowanie danych o numerach, nazwie i adresie siedziby przedsiębiorcy, ewentualnie innych jawnych danych, a następnie odpłatne ich przekazanie zainteresowanym przedsiębiorcom. Wprawdzie przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany udzielać informacji o numerach abonentów bezpłatnie, jednak nie wyklucza to tworzenia baz danych zawierających te same dane, uporządkowanych według określonego klucza i odpłatnego ich udostępniania zainteresowanym podmiotom.

W przypadku natomiast naruszenia wspomnianego słusznego interesu przedsiębiorcy, które obejmuje dobra osobiste przedsiębiorcy, przedsiębiorca może dochodzić ochrony tych dóbr na podstawie kodeksu cywilnego. Zgodnie z ar. 43 k.c., przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Ochronie podlega m.in. firma przedsiębiorcy jako element indywidualizujący przedsiębiorcę, renoma czy też jego dobre imię. W celu uzyskania ochrony konieczne jest wykazanie bezprawności naruszenia lub zagrożenia dóbr. Bezprawność rozumiana jest jako sprzeczność z normami prawa lub zasadami współżycia społecznego, chyba że zachodzi jakakolwiek okoliczność usprawiedliwiająca takie działanie, np. zgoda pokrzywdzonego, wykonywanie prawa podmiotowego lub działanie w ramach porządku prawnego. Sankcje za naruszenie dóbr osobistych mają w prawie cywilnym charakter niemajątkowy, a ich celem jest usunięcie skutków niezgodnego z prawem działania. Jednak jeżeli skutkiem bezprawnego działania podmiotu korzystającego z danych przedsiębiorcy jest szkoda, poszkodowany może dochodzić jej naprawienia przez zapłatę odszkodowania.

Andrzej Krasuski, Anna Kobylańska
Autorzy są prawnikami w kancelarii CMS Cameron McKenna Paweł Dębowski sp.k.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA