REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mali boją się terminali

REKLAMA

Liczba kart płatniczych rośnie w imponującym tempie, ale płacić nimi można głównie w dużych miastach. Reszta Polski skazana jest na gotówkę, bo małe sklepy boją się dodatkowych kosztów związanych z instalacją i obsługą terminali.
Banki wydały już blisko 19 mln kart płatniczych. Tylko w ciągu ostatnich dwóch ich liczba wzrosła o 4,5 mln, czyli o blisko 24 proc. Za zmianami nie nadążają jednak handlowcy, szczególnie z małych miejscowości. – W dużych miastach nie ma problemu z płatnościami kartą. Natomiast poza aglomeracjami miejskimi, a nawet w ośrodkach turystycznych plastikowy pieniądz jest prawie bezużyteczny – mówi Adam Parfiniewcz, prezes PolCardu, największego centrum rozliczeniowego.
W mniejszych ośrodkach w upowszechnieniu terminali przeszkadza słaba infrastruktura telekomunikacyjna. Handlowcy niechętnie patrzą też na dodatkowe koszty związane z instalacją i obsługą tych urządzeń. Miesięczny abonament za korzystanie z terminala waha się od 50 do 100 zł. Dodatkowo każda transakcja obciążona jest prowizją, którą dzielą się organizacje płatnicze (Visa, MasterCard) bank wydawca karty oraz agent rozliczeniowy. Najczęściej wynosi ona około 1,5 proc. wartości transakcji. Prowizja może być jednak wyższa – zdaniem Artura Socika z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w małych sklepach sięga ona nawet 2,5- 3,5 proc.
Terminal napędza obroty
Skupienie się jednak tylko na samych opłatach to błąd, jaki popełnia wielu handlowców. Według Remigiusza Kaszubskiego ze Związku Banków Polskich, równie istotne są koszty związane z obrotem gotówki czy opłaty związane z transportem pieniędzy, ubezpieczeniem. Niewielu sprzedawców je liczy, bo są mało widoczne. Dodatkowo płatności bezgotówkowe dają możliwość uniknięcia problemów związanych z przyjęciem fałszywych banknotów. To nie jedyny atut terminali. Sklepy, które instalują POS-y (urządzenia akceptujące karty) odnotowują dynamiczny wzrost obrotów. – Klient korzystając z karty płatniczej częściej decyduje się na nieplanowane zakupy i nie ogranicza go kwota, którą w danym momencie posiada w portfelu – wyjaśnia Krzysztof Tokaj, dyrektor ds. operacyjnych firmy CardPoint. Renata Gawkowska z eService dodaje, że badania wykonywane przez organizacje płatnicze pokazują, że klient płacący kartą wydaje o 20-30 proc. więcej niż gdyby płacił gotówką.
Gotówkowe przyzwyczajenia
– Do czołówki pod względem liczby POS-ów należą stacje benzynowe, sklepy z odzieżą, hotele, restauracje, biura podróży – wymienia Adam Parfiniewcz, prezes firmy PolCard.
Problem więc tkwi nie tylko w urządzeniach, ale także w przyzwyczajeniach. Tak naprawdę przyspieszenie instalacji mogą wymusić klienci, którzy do płacenia będą używać głównie kart. Wiele osób nadal używa kart do wypłaty gotówki. W dużych centrach handlowych stoją w kolejce do bankomatu i płacą za zakupy wyciągniętą gotówką, choć w takim miejscu wszędzie można zapłacić kartą – dziwi się ekspert ZBP.
Remigiusz Kaszubski spodziewa się, że tempo instalowania POS-ów będzie przyspieszało, zwłaszcza w rejonach atrakcyjnych turystycznie. Prezes Adam Parfiniewicz prognozuje, że liczba urządzeń obsługiwanych przez jego firmę będzie rosła w tempie 15 proc. rocznie. eService na koniec trzeciego kwartału miał 27,2 tys. terminali i już wiadomo, że plany na koniec roku, czyli 28,3 tys urządzeń zostaną przekroczone.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Monika Krześniak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA