REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po akcyzie luka w budżecie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planowana likwidacja akcyzy na używane samochody sprowadzane z Unii Europejskiej to niedźwiedzia przysługa dla przyszłego ministra finansów.
Następca Mirosława Gronickiego prawdopodobnie dostanie też w spadku powiększoną o kolejny 1 mld zł dziurę budżetową. PO i PiS nie mają na razie pomysłów, które zrekompensowałyby utracone wpływy i uchroniły rynek przed potopem tanich zużytych aut.

Przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt nowelizacji ustawy o akcyzie zakłada pobieranie tego podatku tylko od tzw. towarów zharmonizowanych. Oznacza to, że od 1 stycznia 2006 r. zostanie zlikwidowana m.in. akcyza na używane samochody sprowadzane z UE. Ucieszą się ich importerzy. Co prawda, notorycznie oszukują fiskusa, zaniżają wartość pojazdów i płacą niekiedy śmiesznie niskie podatki. Mimo to, że względu na olbrzymią skalę importu aut, budżet ma z tego tytułu wcale niemałe wpływy. Do końca sierpnia Skarb Państwa zarobił na tym około 600 mln zł.

– W przypadku likwidacji akcyzy związanej z importem aut szykuje się dziura w budżecie na około 1 mld zł – mówi Paweł Poncyliusz, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Jego zdaniem akcyza w obecnym kształcie i tak jest nie do przyjęcia, bo jest niezgodna z prawem europejskim. Co w zamian proponuje PiS?

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że niewiele. – Jesteśmy zwolennikami obniżania podatków, a nie wprowadzania nowych – deklaruje poseł Poncyliusz. PiS zamierza poczekać na sugestie od władz UE, które „przymierzają się” do jednolitego uregulowania kwestii opłat od samochodów w całej Wspólnocie. O wprowadzeniu opłaty zastępującej akcyzę od używanych samochodów PiS będzie myślał, gdy nie uda się załatać dziury w budżecie lub gdy import używanych samochodów poważnie zagrozi sprzedaży nowych.

– Zastanowimy się nad wprowadzeniem jakiejś opłaty, która powinna zależeć od emisji spalin. Opłata ta powinna być powiązana z ochroną środowiska – mówi poseł.
Także Platforma Obywatelska nie ma pomysłu na zapełnienie pustki po akcyzie na używane samochody. Zdaniem Rafała Antczaka, doradcy ekonomicznego PO, rozwiązanie tego problemu jest trudniejsze niż wprowadzenie podatku liniowego „3x15” proc.

– To jeden z „pasztetów”, który nowy rząd dostanie od odchodzącej ekipy. Aby wprowadzić nowy podatek, musimy dokonać oceny skutków proponowanych regulacji. Nie możemy tego zrobić bez dostępu do danych Ministerstwa Finansów – mówi.

REKLAMA

Podkreśla, że należy zastanowić się, jaki ma być cel ewentualnej opłaty. Jeżeli priorytetem ma być ekologia, to powinna być ona uzależniona od emisji spalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Tylko jak uniknąć sytuacji, w której właściciel starego malucha będzie płacił więcej niż posiadacz porsche. Tu nie ma dobrego rozwiązania – uważa R. Antczak.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA