REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po akcyzie luka w budżecie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planowana likwidacja akcyzy na używane samochody sprowadzane z Unii Europejskiej to niedźwiedzia przysługa dla przyszłego ministra finansów.
Następca Mirosława Gronickiego prawdopodobnie dostanie też w spadku powiększoną o kolejny 1 mld zł dziurę budżetową. PO i PiS nie mają na razie pomysłów, które zrekompensowałyby utracone wpływy i uchroniły rynek przed potopem tanich zużytych aut.

Przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt nowelizacji ustawy o akcyzie zakłada pobieranie tego podatku tylko od tzw. towarów zharmonizowanych. Oznacza to, że od 1 stycznia 2006 r. zostanie zlikwidowana m.in. akcyza na używane samochody sprowadzane z UE. Ucieszą się ich importerzy. Co prawda, notorycznie oszukują fiskusa, zaniżają wartość pojazdów i płacą niekiedy śmiesznie niskie podatki. Mimo to, że względu na olbrzymią skalę importu aut, budżet ma z tego tytułu wcale niemałe wpływy. Do końca sierpnia Skarb Państwa zarobił na tym około 600 mln zł.

– W przypadku likwidacji akcyzy związanej z importem aut szykuje się dziura w budżecie na około 1 mld zł – mówi Paweł Poncyliusz, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Jego zdaniem akcyza w obecnym kształcie i tak jest nie do przyjęcia, bo jest niezgodna z prawem europejskim. Co w zamian proponuje PiS?

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że niewiele. – Jesteśmy zwolennikami obniżania podatków, a nie wprowadzania nowych – deklaruje poseł Poncyliusz. PiS zamierza poczekać na sugestie od władz UE, które „przymierzają się” do jednolitego uregulowania kwestii opłat od samochodów w całej Wspólnocie. O wprowadzeniu opłaty zastępującej akcyzę od używanych samochodów PiS będzie myślał, gdy nie uda się załatać dziury w budżecie lub gdy import używanych samochodów poważnie zagrozi sprzedaży nowych.

– Zastanowimy się nad wprowadzeniem jakiejś opłaty, która powinna zależeć od emisji spalin. Opłata ta powinna być powiązana z ochroną środowiska – mówi poseł.
Także Platforma Obywatelska nie ma pomysłu na zapełnienie pustki po akcyzie na używane samochody. Zdaniem Rafała Antczaka, doradcy ekonomicznego PO, rozwiązanie tego problemu jest trudniejsze niż wprowadzenie podatku liniowego „3x15” proc.

– To jeden z „pasztetów”, który nowy rząd dostanie od odchodzącej ekipy. Aby wprowadzić nowy podatek, musimy dokonać oceny skutków proponowanych regulacji. Nie możemy tego zrobić bez dostępu do danych Ministerstwa Finansów – mówi.

REKLAMA

Podkreśla, że należy zastanowić się, jaki ma być cel ewentualnej opłaty. Jeżeli priorytetem ma być ekologia, to powinna być ona uzależniona od emisji spalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Tylko jak uniknąć sytuacji, w której właściciel starego malucha będzie płacił więcej niż posiadacz porsche. Tu nie ma dobrego rozwiązania – uważa R. Antczak.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA