REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po akcyzie luka w budżecie

REKLAMA

Planowana likwidacja akcyzy na używane samochody sprowadzane z Unii Europejskiej to niedźwiedzia przysługa dla przyszłego ministra finansów.
Następca Mirosława Gronickiego prawdopodobnie dostanie też w spadku powiększoną o kolejny 1 mld zł dziurę budżetową. PO i PiS nie mają na razie pomysłów, które zrekompensowałyby utracone wpływy i uchroniły rynek przed potopem tanich zużytych aut.

REKLAMA

Przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt nowelizacji ustawy o akcyzie zakłada pobieranie tego podatku tylko od tzw. towarów zharmonizowanych. Oznacza to, że od 1 stycznia 2006 r. zostanie zlikwidowana m.in. akcyza na używane samochody sprowadzane z UE. Ucieszą się ich importerzy. Co prawda, notorycznie oszukują fiskusa, zaniżają wartość pojazdów i płacą niekiedy śmiesznie niskie podatki. Mimo to, że względu na olbrzymią skalę importu aut, budżet ma z tego tytułu wcale niemałe wpływy. Do końca sierpnia Skarb Państwa zarobił na tym około 600 mln zł.

– W przypadku likwidacji akcyzy związanej z importem aut szykuje się dziura w budżecie na około 1 mld zł – mówi Paweł Poncyliusz, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Jego zdaniem akcyza w obecnym kształcie i tak jest nie do przyjęcia, bo jest niezgodna z prawem europejskim. Co w zamian proponuje PiS?

REKLAMA

Okazuje się, że niewiele. – Jesteśmy zwolennikami obniżania podatków, a nie wprowadzania nowych – deklaruje poseł Poncyliusz. PiS zamierza poczekać na sugestie od władz UE, które „przymierzają się” do jednolitego uregulowania kwestii opłat od samochodów w całej Wspólnocie. O wprowadzeniu opłaty zastępującej akcyzę od używanych samochodów PiS będzie myślał, gdy nie uda się załatać dziury w budżecie lub gdy import używanych samochodów poważnie zagrozi sprzedaży nowych.

– Zastanowimy się nad wprowadzeniem jakiejś opłaty, która powinna zależeć od emisji spalin. Opłata ta powinna być powiązana z ochroną środowiska – mówi poseł.
Także Platforma Obywatelska nie ma pomysłu na zapełnienie pustki po akcyzie na używane samochody. Zdaniem Rafała Antczaka, doradcy ekonomicznego PO, rozwiązanie tego problemu jest trudniejsze niż wprowadzenie podatku liniowego „3x15” proc.

– To jeden z „pasztetów”, który nowy rząd dostanie od odchodzącej ekipy. Aby wprowadzić nowy podatek, musimy dokonać oceny skutków proponowanych regulacji. Nie możemy tego zrobić bez dostępu do danych Ministerstwa Finansów – mówi.

Podkreśla, że należy zastanowić się, jaki ma być cel ewentualnej opłaty. Jeżeli priorytetem ma być ekologia, to powinna być ona uzależniona od emisji spalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Tylko jak uniknąć sytuacji, w której właściciel starego malucha będzie płacił więcej niż posiadacz porsche. Tu nie ma dobrego rozwiązania – uważa R. Antczak.

Marcin Musiał

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Minister Moskwa: jesteśmy potentatem w produkcji wodoru

    Minister klimatu Anna Moskwa powiedział: Polska jest potentatem w produkcji wodoru, to przewaga w stosunku do wielu państw europejskich. Zdaniem minister upowszechnienie wodoru w Polsce to nie przyszłość, ale teraźniejszość.

    Jak przedsiębiorcy mogą skorzystać na nowelizacji ustawy o OZE?

    Co zmieni nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii? Kto chce inwestować w OZE? Jak firmy mogą skorzystać na nowych regulacjach? 

    W wakacje Polacy odpuścili chodzenie do pizzerii i fast foodów. Winna inflacja?

    Wizyty w restauracjach typu fast food i w pizzeriach stały się mniej popularne. Skrócił się też statystyczny czas przebywania w lokalach. Eksperci winą za to obarczają inflację i, co za tym idzie, zmianę zachowań konsumentów. 

    Unia Europejska zainwestuje 90 mln euro na 17 nowych projektów wspierających zdrowe gleby

    Unia Europejska zainwestuje 90 mln euro w 17 nowych projektów badawczych. Celem projektów będzie odbudowa i ochrona zdrowia gleby na potrzeby zrównoważonej produkcji zdrowej żywności, ochrony różnorodności biologicznej, budowania odporności na zmianę klimatu oraz realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu - podała KE.

    REKLAMA

    Prezes PAIH: polskie firmy powinny dostarczać na rynek ukraiński żywność przetworzoną

    Ukraina, podobnie jak Polska, jest dużym producentem żywności, ale z powodu sytuacji wojennej, w większości nieprzetworzonej - mówi prezes PAIH Paweł Kurtasz. Według niego polskie firmy powinny dostarczać na rynek ukraiński żywność przetworzoną.

    UE chce chronić wzory przemysłowe wytwarzane w drukarkach 3D

    Rada UE przyjęła w poniedziałek stanowisko negocjacyjne w sprawie proponowanej nowelizacji dyrektywy o ochronie prawnej wzorów. Nowe prawo ma na celu wprowadzenie ochrony wzorów przemysłowych wytwarzanych w drukarkach 3D.

    SENT z nowymi rodzajami odpadów? Projekt ma ograniczać szarą strefę

    System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) ma zostać rozszerzony o 11 rodzajów odpadów, takich jak farby, lakiery czy kleje. Takie zmiany przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jak dodano, rozszerzenie SENT ma ograniczyć szarą strefę w gospodarce odpadowej.

    Wsparcie inwestycji energetycznych. Projekt rozporządzenia

    Projekt rozporządzenia umożliwiającego wsparcie inwestycji w obszarze energetyki i środowiska w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, opublikowano w poniedziałek 25 września na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

    REKLAMA

    Projekt innowacyjny, czyli jaki? Kryteria oceny i szans na otrzymanie dofinansowania

    Innowacja stanowi jedną z największych sił napędowych gospodarki, przynosząc szereg korzyści zarówno przedsiębiorstwom, jak i konsumentom. Szczególnie duży wpływ na społeczeństwo mają innowacje przełomowe tj. rozwiązania oparte na zaawansowanych technologiach dotyczące istotnych problemów współczesnego świata, w tym m.in. środowiska czy zdrowia. Nic więc dziwnego, że to właśnie innowacyjność jest kluczowym kryterium oceny w krajowych oraz międzynarodowych projektach dotacyjnych.

    Klienci chcieliby inteligentnych wózków, które zastąpią kasę samoobsługową

    Sprzedawcy detaliczni są gotowi na technologiczne zmiany. Az 60 proc. badanych firm planuje się w przyszłym roku inwestycje w sztuczną inteligencję. A czego oczekują klienci? 

    REKLAMA