REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lato gorących wyjazdów

REKLAMA

Lipiec i sierpień w tym roku - mimo niespokojnej sytuacji międzynarodowej - okazały się wyjątkowo pomyślne dla biur podróży, przewoźników i hotelarzy.
Na zagraniczne wakacje wyjechało ok. 20 proc. więcej Polaków niż w ubiegłym roku, który był wyjątkowo pechowy dla branży.

Sezon był dla nas naprawdę bardzo dobry i mogę powiedzieć, że potwierdziły się optymistyczne prognozy. Notujemy 50-proc. wzrost dynamiki sprzedaży w stosunku do zeszłego roku. Lekki przestój nastąpił po zamachach terrorystycznych w Egipcie, ale sytuacja szybko wróciła do normy – mówi Andrzej Studnicki, dyrektor biura zagranicznej turystyki wyjazdowej Orbis Travel, jednego z największych organizatorów wypoczynku w naszym kraju.

Sylwester Strzylak, prezes biura Alfa Star, powiedział, że bezpośrednio po tych wydarzeniach ok. 20 proc. klientów zdecydowało się zamienić Egipt, na inny kraj, np. na Tunezję, Grecję albo Cypr.

REKLAMA

Więcej wojaży

Wzrost sprzedaży zanotowały także biura podróży TUI i Scan Holiday, należące do tej samej grupy kapitałowej. – Przewidujemy, że ten rok będzie jeszcze lepszy niż poprzedni. W ciągu pierwszych kilku miesięcy liczba rezerwacji wzrosła w niektórych przypadkach nawet o 100 proc. – mówi Maria Baumgartner z TUI. W tym sezonie, który dla TUI kończy się w październiku, planowany wzrost obrotów wyniesie 5,3 proc., a liczby klientów 4,6 proc.. Z kolei dla biura Scan Holiday rekordowe okazały się pierwsze miesiące, kiedy to aż 60 proc. więcej klientów zdecydowało się na ofertę „first minute”. Dzięki promocji przychody biura zwiększyły się aż o 45 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Na polskim rynku zmniejszyła się liczba podmiotów – obecnie 2629 firm posiada zezwolenie na organizowanie wyjazdów turystycznych. To o 1000 mniej niż na początku 2004 roku.

Według szacunków Instytutu Turystyki w lecie 2005 roku ok. 1,8 mln Polaków uczestniczyło w ponad 2 mln zagranicznych podróży turystycznych. Podobnie jak w zeszłym roku najczęściej odwiedzanym przez naszych rodaków krajem były Niemcy, Chorwacja, Czechy, Grecja, Słowacja i Włochy. Ale sporo osób zdecydowało się na bardziej egzotyczne wycieczki – do Egiptu, Tunezji, na Cypr i Majorkę.

– Przypuszczam, że w wakacje wzrosła zarówno ilość wyjazdów krajowych, jak i zagranicznych. Osoby wyjeżdżające podróżowały częściej, ale za to na krótszy okres niż rok wcześniej. Wzrost wyjazdów zagranicznych dotyczył zwłaszcza tzw. ciepłych krajów – powiedział Krzysztof Łopaciński, dyrektor Instytutu Turystyki. W 2004 roku łączna liczba podróży spadła o 13,2 proc., a w tym roku zwiększy się 7 proc. W zeszłym roku po raz pierwszy odnotowano ponad 10-proc. spadek liczby długich podróży krajowych i ponad 15-proc. spadek krótkich. W tym roku słoneczna pogoda spowodowała najazd turystów nad Bałtyk. Wiele osób korzystało z aury sprzyjającej opalaniu i decydowało się na wypady weekendowe, zaś na dłuższy urlop wybierały ciepłe kraje.

Nie takie tanie to latanie

Duży wpływ na zwiększenie ruchu turystycznego miał rozwój tanich linii lotniczych. – Udział tanich linii w rynku lotniczym wynosi obecnie 12 proc. I choć pierwsi przewoźnicy pojawili się w Polsce dopiero w grudniu 2003 roku, to już w 2004 r. wyjazdy Polaków z lotniska w Poznaniu zwiększyły się o 90 proc., a w Krakowie o 53 proc. – powiedział Marek Szczepański, podsekretarz stanu w MGiP. Według Krzysztofa Łopacińskiego, mimo bardzo wysokich cen paliwa w wakacje utrzymał się boom na lotniskach. Tylko w I półroczu tego roku liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 68 proc. w stosunku do I półrocza 2004 roku. Lepszą koniunkturę odczuły też polskie hotele i restauracje. GUS podał, że w sierpniu poprawę zasygnalizowało 25 proc. badanych firm, pogorszenie – 6 proc., a dla pozostałych sytuacja nie uległa zmianie. Szybko rosnący popyt na usługi z tego zakresu powoduje, że zwiększa się także ich sprzedaż. Wpływa to na poprawę sytuacji finansowej jednostek. Na najbliższe miesiące GUS przewiduje wzrost zarówno popytu, jak i sprzedaży usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Stabilne ceny

– Zainteresowanie wyjazdami jest większe, bo ceny nie rosną, dzięki mocnej złotówce. Mimo rosnących kosztów czarterów zwiększamy zyski i przychody, bo notujemy coraz większą liczbę klientów i operacji. Myślę, że tendencja wzrostowa powinna się utrzymać także w przyszłym sezonie – dodał Andrzej Studnicki z Orbis Travel.

Zdaniem ekspertów z IT wydatki na podróże turystyczne nie były większe niż rok temu, kiedy średnio wyniosły 1740 zł.

 


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA