REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lato gorących wyjazdów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Lipiec i sierpień w tym roku - mimo niespokojnej sytuacji międzynarodowej - okazały się wyjątkowo pomyślne dla biur podróży, przewoźników i hotelarzy.
Na zagraniczne wakacje wyjechało ok. 20 proc. więcej Polaków niż w ubiegłym roku, który był wyjątkowo pechowy dla branży.

Sezon był dla nas naprawdę bardzo dobry i mogę powiedzieć, że potwierdziły się optymistyczne prognozy. Notujemy 50-proc. wzrost dynamiki sprzedaży w stosunku do zeszłego roku. Lekki przestój nastąpił po zamachach terrorystycznych w Egipcie, ale sytuacja szybko wróciła do normy – mówi Andrzej Studnicki, dyrektor biura zagranicznej turystyki wyjazdowej Orbis Travel, jednego z największych organizatorów wypoczynku w naszym kraju.

Sylwester Strzylak, prezes biura Alfa Star, powiedział, że bezpośrednio po tych wydarzeniach ok. 20 proc. klientów zdecydowało się zamienić Egipt, na inny kraj, np. na Tunezję, Grecję albo Cypr.

REKLAMA

Więcej wojaży

Wzrost sprzedaży zanotowały także biura podróży TUI i Scan Holiday, należące do tej samej grupy kapitałowej. – Przewidujemy, że ten rok będzie jeszcze lepszy niż poprzedni. W ciągu pierwszych kilku miesięcy liczba rezerwacji wzrosła w niektórych przypadkach nawet o 100 proc. – mówi Maria Baumgartner z TUI. W tym sezonie, który dla TUI kończy się w październiku, planowany wzrost obrotów wyniesie 5,3 proc., a liczby klientów 4,6 proc.. Z kolei dla biura Scan Holiday rekordowe okazały się pierwsze miesiące, kiedy to aż 60 proc. więcej klientów zdecydowało się na ofertę „first minute”. Dzięki promocji przychody biura zwiększyły się aż o 45 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Na polskim rynku zmniejszyła się liczba podmiotów – obecnie 2629 firm posiada zezwolenie na organizowanie wyjazdów turystycznych. To o 1000 mniej niż na początku 2004 roku.

Według szacunków Instytutu Turystyki w lecie 2005 roku ok. 1,8 mln Polaków uczestniczyło w ponad 2 mln zagranicznych podróży turystycznych. Podobnie jak w zeszłym roku najczęściej odwiedzanym przez naszych rodaków krajem były Niemcy, Chorwacja, Czechy, Grecja, Słowacja i Włochy. Ale sporo osób zdecydowało się na bardziej egzotyczne wycieczki – do Egiptu, Tunezji, na Cypr i Majorkę.

– Przypuszczam, że w wakacje wzrosła zarówno ilość wyjazdów krajowych, jak i zagranicznych. Osoby wyjeżdżające podróżowały częściej, ale za to na krótszy okres niż rok wcześniej. Wzrost wyjazdów zagranicznych dotyczył zwłaszcza tzw. ciepłych krajów – powiedział Krzysztof Łopaciński, dyrektor Instytutu Turystyki. W 2004 roku łączna liczba podróży spadła o 13,2 proc., a w tym roku zwiększy się 7 proc. W zeszłym roku po raz pierwszy odnotowano ponad 10-proc. spadek liczby długich podróży krajowych i ponad 15-proc. spadek krótkich. W tym roku słoneczna pogoda spowodowała najazd turystów nad Bałtyk. Wiele osób korzystało z aury sprzyjającej opalaniu i decydowało się na wypady weekendowe, zaś na dłuższy urlop wybierały ciepłe kraje.

Nie takie tanie to latanie

Duży wpływ na zwiększenie ruchu turystycznego miał rozwój tanich linii lotniczych. – Udział tanich linii w rynku lotniczym wynosi obecnie 12 proc. I choć pierwsi przewoźnicy pojawili się w Polsce dopiero w grudniu 2003 roku, to już w 2004 r. wyjazdy Polaków z lotniska w Poznaniu zwiększyły się o 90 proc., a w Krakowie o 53 proc. – powiedział Marek Szczepański, podsekretarz stanu w MGiP. Według Krzysztofa Łopacińskiego, mimo bardzo wysokich cen paliwa w wakacje utrzymał się boom na lotniskach. Tylko w I półroczu tego roku liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 68 proc. w stosunku do I półrocza 2004 roku. Lepszą koniunkturę odczuły też polskie hotele i restauracje. GUS podał, że w sierpniu poprawę zasygnalizowało 25 proc. badanych firm, pogorszenie – 6 proc., a dla pozostałych sytuacja nie uległa zmianie. Szybko rosnący popyt na usługi z tego zakresu powoduje, że zwiększa się także ich sprzedaż. Wpływa to na poprawę sytuacji finansowej jednostek. Na najbliższe miesiące GUS przewiduje wzrost zarówno popytu, jak i sprzedaży usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Stabilne ceny

– Zainteresowanie wyjazdami jest większe, bo ceny nie rosną, dzięki mocnej złotówce. Mimo rosnących kosztów czarterów zwiększamy zyski i przychody, bo notujemy coraz większą liczbę klientów i operacji. Myślę, że tendencja wzrostowa powinna się utrzymać także w przyszłym sezonie – dodał Andrzej Studnicki z Orbis Travel.

Zdaniem ekspertów z IT wydatki na podróże turystyczne nie były większe niż rok temu, kiedy średnio wyniosły 1740 zł.

 


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA