REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont wysokiego ryzyka

REKLAMA

2/3 umów o świadczenie usług remontowych, skontrolowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera zakazane klauzule umowne. Wyłączanie odpowiedzialności za nieprawidłowe lub nieterminowe wykonanie umowy, ograniczanie prawa do złożenia reklamacji czy pobieranie wygórowanego odstępnego - to tylko niektóre nieprawidłowości, jakich dopuszczają się wykonawcy.
UOKiK przeprowadził kontrolę umów stosowanych przez 137 firm działających w branży budowlanej, świadczących usługi remontowe oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. Aż w 85 przypadkach stwierdzono stosowanie sprzecznych z prawem klauzul umownych, które naruszały interesy konsumentów.
Klienci nie znają często ostatecznej ceny i warunków, na jakich usługa będzie realizowana. Przykładowo, na klienta przerzucane są koszty wynikające ze zmian wysokości opodatkowania, bez przyznania im prawa odstąpienia od umowy. Odstąpić od umowy nie można często również, mimo, że wykonawca spóźnia się z wykonaniem zlecenia. Warto pamiętać, że wykonawca nie powinien pobierać z góry całej ceny usługi – mówi Ryszard Kęcik, prezes Cechu Rzemiosł Budowlanych.
Zdarza się również, że klienci są obligowani w umowie do odbioru usług, których nie zamawiali, np. zaakceptowania zmian technologicznych czy różnic w kolorach. Bywa, że w przypadku odstąpienia od umowy pobierane jest odstępne w wysokości nawet 100 proc. wartości usługi. Sprzeczne z prawem jest również przenoszenie praw i obowiązków wynikających z umowy na osoby trzecie, bez uzyskania zgody konsumenta i zagwarantowania mu prawa odstąpienia od umowy. Tymczasem do usług remontowych celowo wybierana jest przecież konkretna osoba, o której wiadomo, że to dobry fachowiec.
Zdarza się również, że firma remontowa żąda zapłaty 100 proc. ceny usługi, gdy klient rezygnuje z wykonania umowy, mimo że część wytworzonych rzeczy (np. elementy stolarskie) przedsiębiorca może sprzedać komuś innemu. Zdaniem Jerzego Bartnika, prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, dzieje się tak zwykle wówczas, gdy wykonawca wie, że wykonanych elementów nie uda mu się sprzedać po raz drugi, albo nakłady niezbędne do przerobienia rzeczy byłyby większe niż konieczne do wykonania nowej.
Ograniczane są również prawa klientów do złożenia reklamacji. Na przyjmowanie zgłoszeń o wadach wyznaczany jest np. termin 2 tygodni, podczas, gdy zgodnie z zasadami sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia jego odbioru. W umowach zawierane są klauzule typu „towar zabudowany nie podlega reklamacji”. Warunkiem skutecznego złożenia reklamacji bywa również nakładanie na klientów dodatkowych obowiązków, niewynikających z przepisów – np. dołączania zdjęć. Klienci są również straszeni tym, że poniosą koszty „nieuzasadnionej reklamacji”.
Problem w tym, że przy usługach remontowych wiele osób w ogóle nie zawiera żadnych umów. – Umowa w formie pisemnej nie zagwarantuje prawidłowego jej wykonania, ale umożliwi lub ułatwi dochodzenie ewentualnych roszczeń – mówi Monika Stec, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK.
Główne „grzechy” firm remontowych:
• utrudnianie odstąpienia od umowy – np. poprzez stosowanie wygórowanego odstępnego,
• ograniczanie prawa klientów do złożenia reklamacji – np. krótki termin na zgłoszenie wad,
• wyłączanie odpowiedzialności za opóźnienia w wykonaniu usługi,
• nieprecyzyjne określenie ceny i warunków realizacji umowy,
• obligowanie klientów do przyjęcia usługi, której nie zamawiali – np. zabudowy w innym kolorze.
Jak wypadła kontrola?
• 2/3 zbadanych umów zawiera zakazane klauzule,
• 30 proc. przedsiębiorców zawierało umowy wyłącznie ustnie,
• 50 wystąpień skierował UOKiK do przedsiębiorców o wyeliminowanie nieprawidłowości.
Ewa Usowicz


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA