REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont wysokiego ryzyka

REKLAMA

2/3 umów o świadczenie usług remontowych, skontrolowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera zakazane klauzule umowne. Wyłączanie odpowiedzialności za nieprawidłowe lub nieterminowe wykonanie umowy, ograniczanie prawa do złożenia reklamacji czy pobieranie wygórowanego odstępnego - to tylko niektóre nieprawidłowości, jakich dopuszczają się wykonawcy.
UOKiK przeprowadził kontrolę umów stosowanych przez 137 firm działających w branży budowlanej, świadczących usługi remontowe oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. Aż w 85 przypadkach stwierdzono stosowanie sprzecznych z prawem klauzul umownych, które naruszały interesy konsumentów.
Klienci nie znają często ostatecznej ceny i warunków, na jakich usługa będzie realizowana. Przykładowo, na klienta przerzucane są koszty wynikające ze zmian wysokości opodatkowania, bez przyznania im prawa odstąpienia od umowy. Odstąpić od umowy nie można często również, mimo, że wykonawca spóźnia się z wykonaniem zlecenia. Warto pamiętać, że wykonawca nie powinien pobierać z góry całej ceny usługi – mówi Ryszard Kęcik, prezes Cechu Rzemiosł Budowlanych.
Zdarza się również, że klienci są obligowani w umowie do odbioru usług, których nie zamawiali, np. zaakceptowania zmian technologicznych czy różnic w kolorach. Bywa, że w przypadku odstąpienia od umowy pobierane jest odstępne w wysokości nawet 100 proc. wartości usługi. Sprzeczne z prawem jest również przenoszenie praw i obowiązków wynikających z umowy na osoby trzecie, bez uzyskania zgody konsumenta i zagwarantowania mu prawa odstąpienia od umowy. Tymczasem do usług remontowych celowo wybierana jest przecież konkretna osoba, o której wiadomo, że to dobry fachowiec.
Zdarza się również, że firma remontowa żąda zapłaty 100 proc. ceny usługi, gdy klient rezygnuje z wykonania umowy, mimo że część wytworzonych rzeczy (np. elementy stolarskie) przedsiębiorca może sprzedać komuś innemu. Zdaniem Jerzego Bartnika, prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, dzieje się tak zwykle wówczas, gdy wykonawca wie, że wykonanych elementów nie uda mu się sprzedać po raz drugi, albo nakłady niezbędne do przerobienia rzeczy byłyby większe niż konieczne do wykonania nowej.
Ograniczane są również prawa klientów do złożenia reklamacji. Na przyjmowanie zgłoszeń o wadach wyznaczany jest np. termin 2 tygodni, podczas, gdy zgodnie z zasadami sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia jego odbioru. W umowach zawierane są klauzule typu „towar zabudowany nie podlega reklamacji”. Warunkiem skutecznego złożenia reklamacji bywa również nakładanie na klientów dodatkowych obowiązków, niewynikających z przepisów – np. dołączania zdjęć. Klienci są również straszeni tym, że poniosą koszty „nieuzasadnionej reklamacji”.
Problem w tym, że przy usługach remontowych wiele osób w ogóle nie zawiera żadnych umów. – Umowa w formie pisemnej nie zagwarantuje prawidłowego jej wykonania, ale umożliwi lub ułatwi dochodzenie ewentualnych roszczeń – mówi Monika Stec, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK.
Główne „grzechy” firm remontowych:
• utrudnianie odstąpienia od umowy – np. poprzez stosowanie wygórowanego odstępnego,
• ograniczanie prawa klientów do złożenia reklamacji – np. krótki termin na zgłoszenie wad,
• wyłączanie odpowiedzialności za opóźnienia w wykonaniu usługi,
• nieprecyzyjne określenie ceny i warunków realizacji umowy,
• obligowanie klientów do przyjęcia usługi, której nie zamawiali – np. zabudowy w innym kolorze.
Jak wypadła kontrola?
• 2/3 zbadanych umów zawiera zakazane klauzule,
• 30 proc. przedsiębiorców zawierało umowy wyłącznie ustnie,
• 50 wystąpień skierował UOKiK do przedsiębiorców o wyeliminowanie nieprawidłowości.
Ewa Usowicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA