REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biodiesel z Trzebini zaleje wkrótce Europę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przyszłym roku Polska może trafić do czołówki europejskich producentów biodiesla. Będziemy jednak tylko jego eksporterem, bo krajową sprzedaż wciąż blokuje brak rozporządzeń jakościowych.
Jedyny, jak dotąd, polski producent tego paliwa – Rafineria Trzebinia – wytwarza biodiesla dopiero od końca ubiegłego roku, ale już osiągnęła znaczne zdolności produkcyjne: ok. 100 tys. ton estrów metylowych z oleju rzepakowego (dodane do oleju napędowego tworzą biodiesel). To jednak nic w porównaniu z planami. Prezes Trzebini zamierza złożyć radzie nadzorczej propozycję: trzy kolejne instalacje do produkcji estrów, o podobnej wydajności jak istniejąca.
Lotos też o tym myśli
Wartość przedsięwzięcia – ok. 400 mln zł. Gdyby rada zaakceptowała projekt, rafineria produkowałaby blisko 400 tys. ton rocznie. Więcej niż w 2004 roku wytwarzała Francja, druga w ubiegłorocznym rankingu producentów biodiesla w Europie.
– Moglibyśmy wybudować te instalacje w trzech różnych miejscach w 7 miesięcy, dzięki gotowemu projektowi – zapewnia Grzegorz Ślak, prezes Trzebini.
Jednak Trzebinia to nie wszystko. Do budowy instalacji produkującej estry rzepakowe przymierza się także należąca do Grupy Lotos Rafineria Czechowice, o czym w ubiegłym tygodniu poinformował prezes Lotosu Paweł Olechnowicz. Dla Czechowic, jednej z trzech rafinerii południowych przejętych przez Gdańsk, byłaby to szansa na przetrwanie. Dla Lotosu – możliwość zdyskontowania tego niezbyt korzystnego przejęcia. Za odsunięcie groźby przyłączenia do Orlenu gdańska spółka przejęła bowiem udziały w zakładach nieefektywnych, bez perspektyw, z których jeden – Glimar – jest bankrutem z zadłużeniem sięgającym miliarda złotych. Jednak na razie przedsięwzięcie w Czechowicach jest w powijakach:
– To dopiero koncepcja, opracowywanie strategii projektu – wyjaśnia Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos. Ale choć spółka nie mówi nic o terminach, będzie się spieszyć. W przyszłym roku rafineria zaprzestaje bowiem przerobu ropy. Pozostanie jej tylko niszowa produkcja świec i zniczy oraz magazynowanie paliw. Biodiesel dałby jej znaczącą pozycję na rynku.
Czy produkcja estrów to dobry biznes? Prezes Grzegorz Ślak twierdzi, że jej rentowność wynosi średnio 11 proc.
– Im droższa ropa, tym bardziej opłacalny jest biodiesel. A ceny ropy będą wzrastać – przekonuje.
Hamujące regulacje
Problem w tym, że rynek krajowy nie przyjmie dużych ilości tego paliwa. Co prawda, Trzebinia sprzedała w sierpniu 12 tys. ton biodiesla firmom transportowym (w październiku chce sprzedać 20 tys. ton), a na własnej stacji sprzedaje 17 tys. litrów dziennie (w cenie 3,64 zł za litr). Ale handel na masową skalę blokuje brak rozporządzenia określającego wymagania jakościowe biopaliw. W dodatku kierowców zniechęciła próba nakazu dolewania dużych ilości biokomponentów do benzyn i oleju napędowego. W rezultacie biopaliwa wciąż źle się kojarzą.
Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, rozporządzenie jakościowe przechodzi dopiero konsultacje eksperckie. Potem powędruje na 3-4 miesiące do Komisji Europejskiej i raczej na pewno nie wejdzie w życie przed połową przyszłego roku. Więc choć prezes Trzebini wyjaśnia, że posługuje się europejską normą jakości, którą Unia zaleca stosować w przypadku braku normy krajowej, na szybkie ulokowanie biodiesla w znaczącej liczbie stacji raczej nie może liczyć.
Producentom biodiesla pozostaje jednak eksport, głównie do Niemiec, gdzie wskutek niskiej akcyzy konsumpcja biodiesla bardzo szybko rośnie. Korzystne przepisy podatkowe wprowadza także Austria, gdzie Rafineria Trzebinia będzie dostarczać estry dla koncernu OMV. Jednak według Andrzeja Szczęśniaka, eksperta rynku paliw, taki profil sprzedaży może okazać się ryzykowny:
– Nie można wykluczyć, że nowy niemiecki rząd podniesie stawki podatkowe dla biopaliw. Sprzedaż mogłaby spaść – spekuluje.
Zabraknie rzepaku
Grzegorz Ślak jednak ripostuje: – Unijne dyrektywy zwiększają udział biopaliw w rynku. Nie ma obawy o spadek sprzedaży.
Tymczasem według Kazimierza Żmudy, zastępcy dyrektora Demartamentu Gospodarki Ziemią, polski rynek biopaliw ożyje dopiero w 2007 roku. Ale wcześniej może pojawić się kolejny problem:
– Cieszyłbym się z rozszerzenia takiej produkcji. Choć obawiam się, czy producenci zabezpieczyli sobie odpowiednio duże zaplecze surowcowe – powiedział.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Adam Woźniak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA