REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odrabianie opóźnień

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ciągu roku obroty firm faktoringowych wzrosły w Polsce z 12,1 do 14,1 mld zł, ale nadal dzieli je duży dystans do państw zachodnich. Jest jednak szansa na zwiększenie dynamiki.
Mimo że ubiegły rok był kojarzony z trudnymi warunkami rynkowymi w wielu krajach, łączny wolumen światowego faktoringu wypadł znacznie lepiej niż większość innych działów branży bankowo-finansowej. Wartość transakcji faktoringu wyniosła ponad 800 mld euro.
Największym rynkiem usług faktoringowych jest dziś Europa, na którą przypada prawie 70 proc. wartości globalnych transakcji. Szczególny rozwój faktoringu odnotowywany jest na rynkach kilku nowych członków Unii Europejskiej – w Polsce, a także w Czechach i krajach nadbałtyckich. Polski rynek faktoringu nadal jednak nie jest imponujący.
Faktoring pomaga
Działalność firm faktoringowych ma niebagatelne znaczenie dla polskiej gospodarki. W ubiegłym roku obroty dziesięciu największych instytucjonalnych firm zrzeszonych w Konferencji Instytucji Faktoringowych osiągnęły 14,1 mld zł, co stanowi prawie dokładnie dziesięciokrotny wzrost w stosunku do odnotowanych w 1997 r., kiedy faktoring rzeczywiście zaczął być widoczny na naszym rynku. Oferowane usługi pomagają w utrzymaniu płynności finansowej coraz większej liczbie przedsiębiorstw, głównie z branży komputerowej, meblowej, farmaceutycznej, tekstylnej i spożywczej.
Pierwszą instytucją oferującą usługi faktoringowe w Polsce był w 1990 r. Bank Gospodarstwa Krajowego. Dziś na usługi faktoringowe świadczą instytucje dwojakiego rodzaju: banki oraz firmy wyspecjalizowane w obsłudze należności. Banki na ogół zajmują się standardowymi przypadkami i oferują jedynie finansowanie. Natomiast firmy faktoringowe oprócz finansowania oferują także inne usługi, jak prowadzenie rozliczeń, inkaso wierzytelności czy pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności. Taka jest wersja oficjalna, związana ze ścisłym respektowaniem definicji faktora.
Ewolucja tego sektora rynku jest znikoma. W stosunku jednak do istniejących przedsiębiorstw, liczba rachunków faktoringowych – szacowana na 40 tys. – jest ciągle zbyt mała w stosunku do rzeczywistych potrzeb podmiotów gospodarczych.
Trafić w niszę
W tej grupie firm od dawna prym wiedzie Pekao Faktoring, który mimo systematycznego spadku obrotów nadal zagospodarowuje 33 proc. instytucjonalnego rynku. W pewnym odstępie – z obrotami niższymi o jedną trzecią plasują się Polfactor i Handlowy-Heller.
Faktoring w Polsce nadal nie dociera do najmniejszych kilkuosobowych przedsiębiorstw, a więc do 1,7 mln podmiotów gospodarczych. Nic więc dziwnego, że równocześnie powstaje nowy rynek usług faktoringowych, przeznaczonych dla małych podmiotów gospodarczych. Zaczynają powstawać firmy, które nie boją się podejmowania ryzyka obsługiwania niemających jeszcze renomy niewielkich podmiotów. one same, dysponując stosunkowo niewielkim kapitałem, wywodzą się z kręgu małych i średnich firm, toteż właśnie dlatego ciążą ku obsłudze podobnych sobie przedsiębiorstw.
Tacy faktorzy, wywodzący się w prostej linii z firm zajmujących się do tej pory obrotem, a po części także windykacją wierzytelności, są przyszłością polskiego rynku. Ich obrotów nie ma dziś sensu porównywać z obrotami KIF – choć jest to rząd kilkuset milionów zł rocznie – ale siła tego sektora już w niedalekiej przyszłości polegać może na jego liczebności. Według stanu na dziś na rynku aktywnie działa AOW Kinkel i Masłowski, Cash Flow, Premium, na odnotowanie zasługuje Śląska Agencja Finansowa, Fides i Favor.
Najbliższe dwa–trzy lata pokażą, czy na rynku faktoringowym rzeczywiście rozwinie się nowy jego segment, uzupełniający dotychczasową ofertę dużych, wyspecjalizowanych faktorów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marek Matusiak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA