Piechota za obniżką akcyzy na paliwo
REKLAMA
"Nie chcę rzucać żadnymi wielkościami, sprawę jeszcze będziemy analizować. W mojej ocenie powinna być to na pewno bardziej znacząca obniżka akcyzy niż w ubiegłym roku, kiedy była zaledwie 5-procentowa" - powiedział minister w Katowicach, gdzie uczestniczył w uroczystościach 60-lecia Głównego Instytutu Górnictwa.
"Obecnie akcyza na benzynę wynosi 1,57 zł, a 1,10 zł na olej napędowy. Wydaje się zatem, że jest przestrzeń do obniżenia akcyzy, a już na pewno do utrzymania jej co najmniej na tym poziomie, więc jest o czym dyskutować z ministrem finansów" - powiedział Piechota, dodając, że zdecydowanie jest zwolennikiem szukania możliwości obniżenia akcyzy na paliwa.
W ocenie Piechoty, 5-proc. ubiegłoroczna obniżka akcyzy de facto nie została zauważona, a jej rola ograniczyła się do ustabilizowania sytuacji producentów i sprzedawców paliw. Powodem - zdaniem ministra - był postępujący wzrost cen oraz utrzymywanie się zapotrzebowania na paliwa na podobnym poziomie, mimo wzrostu cen.
"Dziś wydaje się, że sytuacja jest nieco inna. W pierwszym półroczu tego roku zanotowaliśmy kilkuprocentowy spadek sprzedaży benzyny i oleju napędowego przez polskich producentów. Jeszcze dodatkowo tę sprawę analizujemy" - powiedział Piechota, powołując się na opracowane w ministerstwie analizy.
Jeżeli dodatkowe analizy potwierdzą tę tendencję, mogłoby - jak mówił minister - okazać się, że podnoszenie lub samo utrzymywanie akcyzy na wysokim poziomie przy wzroście cen paliw spowoduje zmniejszenie sprzedaży paliw, czyli utrzymanie lub spadek dochodów do budżetu z tytułu akcyzy. Przypomniał, że taka sytuacja wystąpiła już trzy lata temu na rynku alkoholu. Dochody budżetu wzrosły po obniżce akcyzy. Minister zwrócił też uwagę, że na otwartym rynku istnieje możliwość zaopatrywania się w paliwo poza granicami Polski.
"To rozwiązanie dla obszarów przygranicznych, ale to mimo wszystko znaczący udział w ilości handlu paliwami w Polsce" - powiedział Piechota.
Ostateczne stanowisko swojego resortu Piechota ma przedstawić podczas wtorkowego posiedzenia rządu. Jego zdaniem, we wtorek rząd powinien sprawę nie tylko przedyskutować, ale też podjąć decyzję; na posiedzeniu ma zapaść także decyzja w sprawie projektu przyszłorocznego budżetu, gdzie wpływy z akcyzy należą do podstawowych dochodów.
We wtorek rząd ma również podjąć decyzję, w jaki sposób zrekompensować koszty wejścia w życie ustawy o zwrocie podatku VAT na materiały budowlane. Minister finansów jako jedną z rozważanych możliwości podał podwyżkę akcyzy. Sprzeciwia się temu Piechota.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych szacuje, że koszt paliwa stanowi blisko 40 proc. ogółu kosztów usług świadczonych przez przewoźników. W cenie benzyny PB95 akcyza stanowi 40,7 proc., a łącznie wszystkie podatki 64,7 proc. W cenie oleju napędowego akcyza wynosi 30,5 proc., a podatki w sumie 54,5 proc.
W połowie maja ubiegłego roku rząd zdecydował o obniżce akcyzy na paliwa o 5 proc. (ok. 5 groszy na litrze) oraz uwolnieniu rezerw obowiązkowych PKN Orlen. Wcześniej resort gospodarki przekonywał ministerstwo finansów do głębszej, 10-proc. obniżki akcyzy.
REKLAMA
REKLAMA