REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dyktują warunki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ubezpieczyciele obniżają ceny polis dla firm, gdyż chcą zgarnąć dla siebie jak najwięcej rynku. Nic dziwnego - przedsiębiorcy, choć kupują kilkakrotnie mniej polis niż klienci indywidualni, zapewniają jedną trzecią przychodów ze składek.
W Europie Zachodniej ok. 80 proc. firm korzysta z ubezpieczenia. W Polsce, według danych PZU, majątek nieubezpieczony lub ubezpieczony tylko w wąskim zakresie ma połowa firm zatrudniających do 10 osób, 24 proc. – do 50 i zaledwie 12 proc. do 250 osób.
– Firmy nisko oceniają ryzyko, jakie mogłoby im grozić – tłumaczy Michał Jaczyński, dyrektor ds. sprzedaży w biurze ubezpieczeń MSP w PZU.

Ochrona to za mało

Przedsiębiorcy sądzą, że wystarczą im systemy przeciwpożarowe i ochroniarze. – Te sposoby wydają się im skuteczniejsze i tańsze od ubezpieczenia – mówi Michał Jaczyński.
Rynek polis korporacyjnych jest jeszcze niezagospodarowany, musi się więc rozwijać. Trudno sobie też wyobrazić, by poważny kontrahent zachodni współpracował z firmą, która nie jest ubezpieczona. Według PZU, ubezpieczenia korporacyjne, zwłaszcza sektor małych i średnich firm, będą najbardziej dynamicznie rozwijającą się częścią rynku w Polsce.
– Zakładamy średni wzrost w ciągu następnych pięciu lat na poziomie minimum 8-10 proc. – mówi Michał Jaczyński. Nic więc dziwnego, że towarzystwa toczą bezpardonową walkę o polisy dla firm. Podstawowe ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych właściciel sklepu może kupić już za ok. 200 zł (suma ubezpieczenia to 100 tys. zł, a w przypadku całkowitego zniszczenia sklepu i jego majątku – nawet 200 tys. zł), a za zaledwie 3 tys. zł można ubezpieczyć firmę wartą ponad 2,5 mln zł.
– To są grosze. Nikt nie podniesie stawek choćby o kilka procent, bo klient natychmiast zwróci się do innego zakładu. Konkurują wszyscy: towarzystwa, ich regionalne oddziały, agenci, brokerzy – mówi Przemysław Sułkowski, prezes Bankowego Domu Brokerskiego.
A jest o co walczyć. W 2004 r. ubezpieczyciele zgarnęli od firm 5 mld zł składki, o 777,3 mln zł więcej niż rok wcześniej. To był rekord. Możliwe, że w tym roku padnie kolejny, ale towarzystwa ubezpieczeniowe mogą za to słono zapłacić.
– Ciężar ryzyka jest ogromny. Co się stanie, gdy przyjdzie czas wypłat odszkodowań? Niektóre mniejsze zakłady mogą nawet wypaść z rynku – uważa Przemysław Sułkowski.
Z danych Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych wynika, że w I kwartale 2005 roku liczba polis dla firm wzrosła o 27,6 proc. (do 4,66 mln sztuk), podczas gdy zebrana składka tylko o 8,3 proc. (do 1,6 mld zł).

Odpadną słabi

– Po wyniszczającej wojnie cenowej odpadną słabi gracze i zostaną tylko najlepsi – twierdzi Jarosław Pieczko, dyrektor departamentu ubezpieczeń majątkowych w Generali TU.
Niektóre towarzystwa wolą nie ryzykować, rezygnują więc z klientów zamiast obniżać ceny polis. Tak jak Commercial Union TUO.
– Nie akceptujemy stawek, które znajdują się poniżej wyceny technicznej – mówi Anna Katarzyna Wojciechowska, prezes CU TUO.
CU TUO nie kontynuowało więc niektórych programów ubezpieczeniowych. W rezultacie, w I półroczu tego roku spółka zebrała o 14,5 proc. mniej składek niż przed rokiem.
– Mamy mniejszą składkę, ale za to wyraźnie wzrosła nasza zyskowność – podkreśla Anna Wojciechowska.
Ilona Domańska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA