REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dyktują warunki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ubezpieczyciele obniżają ceny polis dla firm, gdyż chcą zgarnąć dla siebie jak najwięcej rynku. Nic dziwnego - przedsiębiorcy, choć kupują kilkakrotnie mniej polis niż klienci indywidualni, zapewniają jedną trzecią przychodów ze składek.
W Europie Zachodniej ok. 80 proc. firm korzysta z ubezpieczenia. W Polsce, według danych PZU, majątek nieubezpieczony lub ubezpieczony tylko w wąskim zakresie ma połowa firm zatrudniających do 10 osób, 24 proc. – do 50 i zaledwie 12 proc. do 250 osób.
– Firmy nisko oceniają ryzyko, jakie mogłoby im grozić – tłumaczy Michał Jaczyński, dyrektor ds. sprzedaży w biurze ubezpieczeń MSP w PZU.

Ochrona to za mało

Przedsiębiorcy sądzą, że wystarczą im systemy przeciwpożarowe i ochroniarze. – Te sposoby wydają się im skuteczniejsze i tańsze od ubezpieczenia – mówi Michał Jaczyński.
Rynek polis korporacyjnych jest jeszcze niezagospodarowany, musi się więc rozwijać. Trudno sobie też wyobrazić, by poważny kontrahent zachodni współpracował z firmą, która nie jest ubezpieczona. Według PZU, ubezpieczenia korporacyjne, zwłaszcza sektor małych i średnich firm, będą najbardziej dynamicznie rozwijającą się częścią rynku w Polsce.
– Zakładamy średni wzrost w ciągu następnych pięciu lat na poziomie minimum 8-10 proc. – mówi Michał Jaczyński. Nic więc dziwnego, że towarzystwa toczą bezpardonową walkę o polisy dla firm. Podstawowe ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych właściciel sklepu może kupić już za ok. 200 zł (suma ubezpieczenia to 100 tys. zł, a w przypadku całkowitego zniszczenia sklepu i jego majątku – nawet 200 tys. zł), a za zaledwie 3 tys. zł można ubezpieczyć firmę wartą ponad 2,5 mln zł.
– To są grosze. Nikt nie podniesie stawek choćby o kilka procent, bo klient natychmiast zwróci się do innego zakładu. Konkurują wszyscy: towarzystwa, ich regionalne oddziały, agenci, brokerzy – mówi Przemysław Sułkowski, prezes Bankowego Domu Brokerskiego.
A jest o co walczyć. W 2004 r. ubezpieczyciele zgarnęli od firm 5 mld zł składki, o 777,3 mln zł więcej niż rok wcześniej. To był rekord. Możliwe, że w tym roku padnie kolejny, ale towarzystwa ubezpieczeniowe mogą za to słono zapłacić.
– Ciężar ryzyka jest ogromny. Co się stanie, gdy przyjdzie czas wypłat odszkodowań? Niektóre mniejsze zakłady mogą nawet wypaść z rynku – uważa Przemysław Sułkowski.
Z danych Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych wynika, że w I kwartale 2005 roku liczba polis dla firm wzrosła o 27,6 proc. (do 4,66 mln sztuk), podczas gdy zebrana składka tylko o 8,3 proc. (do 1,6 mld zł).

Odpadną słabi

– Po wyniszczającej wojnie cenowej odpadną słabi gracze i zostaną tylko najlepsi – twierdzi Jarosław Pieczko, dyrektor departamentu ubezpieczeń majątkowych w Generali TU.
Niektóre towarzystwa wolą nie ryzykować, rezygnują więc z klientów zamiast obniżać ceny polis. Tak jak Commercial Union TUO.
– Nie akceptujemy stawek, które znajdują się poniżej wyceny technicznej – mówi Anna Katarzyna Wojciechowska, prezes CU TUO.
CU TUO nie kontynuowało więc niektórych programów ubezpieczeniowych. W rezultacie, w I półroczu tego roku spółka zebrała o 14,5 proc. mniej składek niż przed rokiem.
– Mamy mniejszą składkę, ale za to wyraźnie wzrosła nasza zyskowność – podkreśla Anna Wojciechowska.
Ilona Domańska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA