REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kurs USD powyżej granicy nieopłacalności eksportu

REKLAMA

Na skutek niewielkiej deprecjacji złotego w relacji do dolara i euro rzeczywisty kurs dolara w III kwartale 2005 roku znalazł się powyżej granicy, przy której eksport staje się nieopłacalny, a w przypadku euro pozostaje bardzo blisko tej granicy - odnotował NBP w najnowszym badaniu koniunktury.
"Spadł odsetek przedsiębiorstw, które deklarują, że przy obecnym poziomie kursu walutowego ich działalność eksportowa nie jest w pełni opłacalna" - napisał Narodowy Bank Polski w raporcie

"Wstępna informacja o kondycji sektora przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem stanu koniunktury w III kwartale 2005 roku".

NBP dodał, że ze strony dolara minęło zagrożenie dla rentowności eksportu wyrobów przedsiębiorstw i większej konkurencyjności towarów importowanych w stosunku do produkcji rodzimej. Natomiast rzeczywisty kurs euro cały czas pozostaje powyżej deklarowanych przez respondentów kursów granicznych dla opłacalności eksportu oraz kursu niekorzystnego z powodu większej konkurencyjności produkcji importowej.

"Oznacza to, że przy obecnym poziomie kursu walutowego sprzedaż eksportowa (średnio) dla większości eksporterów pozostaje cały czas opłacalna, a import nie zagraża krajowym producentom" - napisał NBP.

"(...) rzeczywisty kurs walutowy cały czas nie przekroczył granicy obszaru wyznaczonego przez jedno odchylenie standardowe, co sygnalizuje istnienie zagrożenia dla opłacalności eksportu dla pewnej grupy firm" - dodano.

Analitycy banku centralnego dodali, że przedsiębiorstwa sygnalizujące, że kurs walutowy euro nie zapewnia opłacalności ich sprzedaży eksportowej gorzej na tle grupy oceniają swoją sytuację gospodarczą, zarówno obecną, jak i prognozowaną, a także częściej zamierzają redukować zatrudnienie oraz częściej prognozują spadek nowych umów eksportowych.

NBP podkreśla, że 20 proc. firm, czyli o 7 pkt. proc. mniej niż w poprzednim badaniu, sygnalizuje problem kursu walutowego jako bariery, która w perspektywie najbliższych 6 miesięcy może niekorzystnie wpłynąć na sytuację ekonomiczną firmy.

"W III kwartale 2005 roku po raz kolejny (czwarty z rzędu) kurs walutowy stał się najważniejszym, czyli najczęściej wymienianym problemem sygnalizowanym przez respondentów" - dodano.

W piątek około 13.20 euro kosztowało na rynku międzybankowym 4,0710 zł, a dolar 3,2910 zł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA