REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dominują skargi na kredyty

REKLAMA

W pierwszym półroczu do arbitra bankowego, który rozstrzyga spory między bankami i klientami, wpłynęły 402 sprawy. Najwięcej skarg, bo aż 252, dotyczyło kredytów. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się odsetek spraw wygranych przez konsumentów.
Od stycznia do czerwca 2005 roku rozstrzygnięto 420 spraw (część wpłynęła jeszcze w 2004 roku), ale decyzje na korzyść klientów zapadły tylko w 37 proc. przypadków. Katarzyna Marczyńska, pełniąca funkcję arbitra bankowego twierdzi, że nie oznacza to jeszcze zmiany tendencji, a podobny odsetek spraw wygranych przez klientów odnotowano w latach 2002 i 2003. Liczba wniosków kierowanych do arbitrażu utrzymuje się na podobnym poziomie, w całym ubiegłym roku było ich 813, ale udział spraw rozstrzygniętych na korzyść klientów (przegrane przez bank i ugody) był wówczas wyższy i sięgnął 48 proc.

Najwięcej skarg dotyczy kredytów i jest to tendencja, która utrzymuje się od ubiegłego roku. Banki przegrywają sprawy o opłaty i prowizje, najczęściej wtedy kiedy je podnoszą, wprowadzają nowe lub w sytuacjach, kiedy zapisy w umowach są niejasne, a bank twierdzi, że jest uprawniony do pobrania opłat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Część spraw związanych z kredytami to tak naprawdę prośby o pomoc w korzystniejszej spłacie zadłużenia. – Są liczne przypadki, kiedy klient twierdzi, że bank nienależycie wykonał umowę, ale okazuje się, że to kredytobiorca nie radzi sobie ze spłatą zadłużenia – wyjaśnia Katarzyna Marczyńska. W takich sytuacjach banki często są skłonne zawrzeć ugodę, ponieważ nie chcą wszczynać procedury egzekucyjnej, która może się okazać nieskuteczna – dodaje.

W pierwszym półroczu 2005 r. wpłynęły również 44 sprawy związane z lokatami, podobna liczba dotyczyła użytkowania kart płatniczych. – Po skierowaniu wniosku do arbitrażu banki uznają część roszczeń klientów związanych z transakcji oszukańczymi wykonanymi kartą płatniczą, mimo iż w przeprowadzonym wcześniej postępowaniu reklamacyjnym zostały one odrzucone – dodaje arbiter bankowy.

Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym mogą być wyłącznie spory pomiędzy konsumentami i bankami powstałe po 1 lipca 2001 r., a wartość przedmiotu sporu nie może być wyższa niż 8 tys. zł. Wraz z wniesieniem wniosku konsument uiszcza opłatę w kwocie 50 zł, a w przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł. Orzeczenia arbitra są dla banku ostateczne.

Średnia wartość przedmiotu sporu w I półroczu br. wyniosła 2900 zł i była zdecydowanie niższa od średniej zanotowanej w ubiegłym roku, kiedy sięgnęła 4219 zł. Przeciętnie czas rozpatrywania spraw wyniósł 36 dni.

Monika Krześniak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

REKLAMA

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

REKLAMA

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA