REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dominują skargi na kredyty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W pierwszym półroczu do arbitra bankowego, który rozstrzyga spory między bankami i klientami, wpłynęły 402 sprawy. Najwięcej skarg, bo aż 252, dotyczyło kredytów. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się odsetek spraw wygranych przez konsumentów.
Od stycznia do czerwca 2005 roku rozstrzygnięto 420 spraw (część wpłynęła jeszcze w 2004 roku), ale decyzje na korzyść klientów zapadły tylko w 37 proc. przypadków. Katarzyna Marczyńska, pełniąca funkcję arbitra bankowego twierdzi, że nie oznacza to jeszcze zmiany tendencji, a podobny odsetek spraw wygranych przez klientów odnotowano w latach 2002 i 2003. Liczba wniosków kierowanych do arbitrażu utrzymuje się na podobnym poziomie, w całym ubiegłym roku było ich 813, ale udział spraw rozstrzygniętych na korzyść klientów (przegrane przez bank i ugody) był wówczas wyższy i sięgnął 48 proc.

Najwięcej skarg dotyczy kredytów i jest to tendencja, która utrzymuje się od ubiegłego roku. Banki przegrywają sprawy o opłaty i prowizje, najczęściej wtedy kiedy je podnoszą, wprowadzają nowe lub w sytuacjach, kiedy zapisy w umowach są niejasne, a bank twierdzi, że jest uprawniony do pobrania opłat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Część spraw związanych z kredytami to tak naprawdę prośby o pomoc w korzystniejszej spłacie zadłużenia. – Są liczne przypadki, kiedy klient twierdzi, że bank nienależycie wykonał umowę, ale okazuje się, że to kredytobiorca nie radzi sobie ze spłatą zadłużenia – wyjaśnia Katarzyna Marczyńska. W takich sytuacjach banki często są skłonne zawrzeć ugodę, ponieważ nie chcą wszczynać procedury egzekucyjnej, która może się okazać nieskuteczna – dodaje.

W pierwszym półroczu 2005 r. wpłynęły również 44 sprawy związane z lokatami, podobna liczba dotyczyła użytkowania kart płatniczych. – Po skierowaniu wniosku do arbitrażu banki uznają część roszczeń klientów związanych z transakcji oszukańczymi wykonanymi kartą płatniczą, mimo iż w przeprowadzonym wcześniej postępowaniu reklamacyjnym zostały one odrzucone – dodaje arbiter bankowy.

Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym mogą być wyłącznie spory pomiędzy konsumentami i bankami powstałe po 1 lipca 2001 r., a wartość przedmiotu sporu nie może być wyższa niż 8 tys. zł. Wraz z wniesieniem wniosku konsument uiszcza opłatę w kwocie 50 zł, a w przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł. Orzeczenia arbitra są dla banku ostateczne.

Średnia wartość przedmiotu sporu w I półroczu br. wyniosła 2900 zł i była zdecydowanie niższa od średniej zanotowanej w ubiegłym roku, kiedy sięgnęła 4219 zł. Przeciętnie czas rozpatrywania spraw wyniósł 36 dni.

Monika Krześniak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA