REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie samorządy wdrożą system elektronicznej administracji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za dwa lata w ponad 50 gminach i powiatach woj. śląskiego, a także w strukturach samorządu wojewódzkiego, większość spraw będzie można załatwić przez internet. Stworzenie umożliwiającego to systemu, wartości ok. 27 mln zł, to największy, obok podobnego przedsięwzięcia w woj. kujawsko-pomorskim, tego typu projekt w Polsce.
W piątek w Katowicach przedstawiciele 54. jednostek samorządu - gmin, powiatów i Urzędu Marszałkowskiego podpisali umowę ramową oraz umowy szczegółowe w sprawie wspólnej realizacji Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej w Woj. Śląskim (SEKAP).

"Chyba żaden z dotychczasowych projektów nie zgromadził tak dużej liczby uczestników i nie dawał tak dużych możliwości rozwinięcia systemów informatycznych na dużą skalę; możliwości nie tylko komputeryzacji urzędów, ale rzeczywistej, spójnej informatyzacji administracji" - ocenił podczas prezentacji projektu marszałek woj. śląskiego, Michał Czarski.

Przygotowanie przedsięwzięcia, zwieńczone piątkowym podpisaniem umów, trwało dwa lata. Teraz wniosek zostanie zgłoszony do konkursu na projekty w zakresie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), skąd - po pomyślnym sfinalizowaniu wszystkich procedur - ma otrzymać wsparcie w wysokości trzech czwartych kosztów realizacji.

Prawdopodobnie po wakacjach ogłoszony zostanie przetarg na doradcę technologicznego oraz wykonawcę projektu. W przyszłym roku system ma być testowany, a w połowie 2007 roku powinien już działać pełną parą. Wówczas będą mogły przystąpić do niego kolejne samorządy i instytucje. Przedsięwzięcie oznacza zakup ponad 1,3 tys. komputerów i terminali oraz prawie drugie tyle innych urządzeń, m.in. skanerów i czytników kart, a także zainstalowanie kilkudziesięciu serwerów.

Do tego dochodzi profesjonalne oprogramowanie do obsługi dokumentów oraz elektronicznych formularzy, systemy bezpieczeństwa i certyfikacji, automatycznej weryfikacji podpisu elektronicznego, a także systemy elektronicznych płatności.

System ma służyć do wewnętrznej komunikacji w urzędach oraz między jednostkami administracji, ale przede wszystkim nastawiony będzie na komunikację z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. Dzięki niemu załatwienie spraw w urzędzie ma być szybsze i tańsze. Przez internet będzie można załatwić m.in. sprawy meldunkowe, formalności związane z ewidencją działalności gospodarczej (w tym sprawy pozwoleń, umorzeń podatków itp.) oraz kwestie związane z podatkami lokalnymi.

Zaletą systemu będzie też to, że sprawy automatycznie kierowane będą we właściwe miejsca, a interesanci nie będą musieli zaprzątać sobie głowy tym, gdzie i z kim trzeba daną sprawę załatwiać. Za korzystanie z systemu nie trzeba będzie dodatkowo płacić, a wszystkie obowiązujące opłaty - głównie skarbowe - będzie można zapłacić elektronicznie, np. kartą kredytową. SEKAP to strategiczny dla woj. śląskiego projekt. Jego wsparcie z unijnych pieniędzy ma nastąpić w ramach tworzenia infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

W piątek mija termin składania wniosków w konkursie, ogłoszonym w tej dziedzinie przez Urząd Marszałkowski. Dotychczas zgłoszono 17 projektów. Po dofinansowaniu SEKAP-u do podziału zostanie jeszcze ponad 10 mln zł. Pierwszy konkurs dotyczący tej dziedziny został rozstrzygnięty w ubiegłym roku.

Z pięciu zgłoszonych projektów wybrano dwa: system faksowo-mailowy z podpisem elektronicznym dla śląskiej policji za prawie 5 mln zł oraz elektroniczną kartę miejską w Rybniku za 5,4 mln zł - projekt zakłada wprowadzenie w mieście publicznego dostępu do internetu oraz możliwość płacenia kartą miejską np. za przejazd autobusem, parking, wstęp na basen czy organizowany przez miasto koncert.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA