REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie samorządy wdrożą system elektronicznej administracji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za dwa lata w ponad 50 gminach i powiatach woj. śląskiego, a także w strukturach samorządu wojewódzkiego, większość spraw będzie można załatwić przez internet. Stworzenie umożliwiającego to systemu, wartości ok. 27 mln zł, to największy, obok podobnego przedsięwzięcia w woj. kujawsko-pomorskim, tego typu projekt w Polsce.
W piątek w Katowicach przedstawiciele 54. jednostek samorządu - gmin, powiatów i Urzędu Marszałkowskiego podpisali umowę ramową oraz umowy szczegółowe w sprawie wspólnej realizacji Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej w Woj. Śląskim (SEKAP).

"Chyba żaden z dotychczasowych projektów nie zgromadził tak dużej liczby uczestników i nie dawał tak dużych możliwości rozwinięcia systemów informatycznych na dużą skalę; możliwości nie tylko komputeryzacji urzędów, ale rzeczywistej, spójnej informatyzacji administracji" - ocenił podczas prezentacji projektu marszałek woj. śląskiego, Michał Czarski.

Przygotowanie przedsięwzięcia, zwieńczone piątkowym podpisaniem umów, trwało dwa lata. Teraz wniosek zostanie zgłoszony do konkursu na projekty w zakresie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), skąd - po pomyślnym sfinalizowaniu wszystkich procedur - ma otrzymać wsparcie w wysokości trzech czwartych kosztów realizacji.

Prawdopodobnie po wakacjach ogłoszony zostanie przetarg na doradcę technologicznego oraz wykonawcę projektu. W przyszłym roku system ma być testowany, a w połowie 2007 roku powinien już działać pełną parą. Wówczas będą mogły przystąpić do niego kolejne samorządy i instytucje. Przedsięwzięcie oznacza zakup ponad 1,3 tys. komputerów i terminali oraz prawie drugie tyle innych urządzeń, m.in. skanerów i czytników kart, a także zainstalowanie kilkudziesięciu serwerów.

Do tego dochodzi profesjonalne oprogramowanie do obsługi dokumentów oraz elektronicznych formularzy, systemy bezpieczeństwa i certyfikacji, automatycznej weryfikacji podpisu elektronicznego, a także systemy elektronicznych płatności.

System ma służyć do wewnętrznej komunikacji w urzędach oraz między jednostkami administracji, ale przede wszystkim nastawiony będzie na komunikację z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. Dzięki niemu załatwienie spraw w urzędzie ma być szybsze i tańsze. Przez internet będzie można załatwić m.in. sprawy meldunkowe, formalności związane z ewidencją działalności gospodarczej (w tym sprawy pozwoleń, umorzeń podatków itp.) oraz kwestie związane z podatkami lokalnymi.

Zaletą systemu będzie też to, że sprawy automatycznie kierowane będą we właściwe miejsca, a interesanci nie będą musieli zaprzątać sobie głowy tym, gdzie i z kim trzeba daną sprawę załatwiać. Za korzystanie z systemu nie trzeba będzie dodatkowo płacić, a wszystkie obowiązujące opłaty - głównie skarbowe - będzie można zapłacić elektronicznie, np. kartą kredytową. SEKAP to strategiczny dla woj. śląskiego projekt. Jego wsparcie z unijnych pieniędzy ma nastąpić w ramach tworzenia infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

W piątek mija termin składania wniosków w konkursie, ogłoszonym w tej dziedzinie przez Urząd Marszałkowski. Dotychczas zgłoszono 17 projektów. Po dofinansowaniu SEKAP-u do podziału zostanie jeszcze ponad 10 mln zł. Pierwszy konkurs dotyczący tej dziedziny został rozstrzygnięty w ubiegłym roku.

Z pięciu zgłoszonych projektów wybrano dwa: system faksowo-mailowy z podpisem elektronicznym dla śląskiej policji za prawie 5 mln zł oraz elektroniczną kartę miejską w Rybniku za 5,4 mln zł - projekt zakłada wprowadzenie w mieście publicznego dostępu do internetu oraz możliwość płacenia kartą miejską np. za przejazd autobusem, parking, wstęp na basen czy organizowany przez miasto koncert.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA