REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie samorządy wdrożą system elektronicznej administracji

REKLAMA

Za dwa lata w ponad 50 gminach i powiatach woj. śląskiego, a także w strukturach samorządu wojewódzkiego, większość spraw będzie można załatwić przez internet. Stworzenie umożliwiającego to systemu, wartości ok. 27 mln zł, to największy, obok podobnego przedsięwzięcia w woj. kujawsko-pomorskim, tego typu projekt w Polsce.
W piątek w Katowicach przedstawiciele 54. jednostek samorządu - gmin, powiatów i Urzędu Marszałkowskiego podpisali umowę ramową oraz umowy szczegółowe w sprawie wspólnej realizacji Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej w Woj. Śląskim (SEKAP).

"Chyba żaden z dotychczasowych projektów nie zgromadził tak dużej liczby uczestników i nie dawał tak dużych możliwości rozwinięcia systemów informatycznych na dużą skalę; możliwości nie tylko komputeryzacji urzędów, ale rzeczywistej, spójnej informatyzacji administracji" - ocenił podczas prezentacji projektu marszałek woj. śląskiego, Michał Czarski.

Przygotowanie przedsięwzięcia, zwieńczone piątkowym podpisaniem umów, trwało dwa lata. Teraz wniosek zostanie zgłoszony do konkursu na projekty w zakresie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), skąd - po pomyślnym sfinalizowaniu wszystkich procedur - ma otrzymać wsparcie w wysokości trzech czwartych kosztów realizacji.

Prawdopodobnie po wakacjach ogłoszony zostanie przetarg na doradcę technologicznego oraz wykonawcę projektu. W przyszłym roku system ma być testowany, a w połowie 2007 roku powinien już działać pełną parą. Wówczas będą mogły przystąpić do niego kolejne samorządy i instytucje. Przedsięwzięcie oznacza zakup ponad 1,3 tys. komputerów i terminali oraz prawie drugie tyle innych urządzeń, m.in. skanerów i czytników kart, a także zainstalowanie kilkudziesięciu serwerów.

Do tego dochodzi profesjonalne oprogramowanie do obsługi dokumentów oraz elektronicznych formularzy, systemy bezpieczeństwa i certyfikacji, automatycznej weryfikacji podpisu elektronicznego, a także systemy elektronicznych płatności.

System ma służyć do wewnętrznej komunikacji w urzędach oraz między jednostkami administracji, ale przede wszystkim nastawiony będzie na komunikację z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. Dzięki niemu załatwienie spraw w urzędzie ma być szybsze i tańsze. Przez internet będzie można załatwić m.in. sprawy meldunkowe, formalności związane z ewidencją działalności gospodarczej (w tym sprawy pozwoleń, umorzeń podatków itp.) oraz kwestie związane z podatkami lokalnymi.

Zaletą systemu będzie też to, że sprawy automatycznie kierowane będą we właściwe miejsca, a interesanci nie będą musieli zaprzątać sobie głowy tym, gdzie i z kim trzeba daną sprawę załatwiać. Za korzystanie z systemu nie trzeba będzie dodatkowo płacić, a wszystkie obowiązujące opłaty - głównie skarbowe - będzie można zapłacić elektronicznie, np. kartą kredytową. SEKAP to strategiczny dla woj. śląskiego projekt. Jego wsparcie z unijnych pieniędzy ma nastąpić w ramach tworzenia infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

W piątek mija termin składania wniosków w konkursie, ogłoszonym w tej dziedzinie przez Urząd Marszałkowski. Dotychczas zgłoszono 17 projektów. Po dofinansowaniu SEKAP-u do podziału zostanie jeszcze ponad 10 mln zł. Pierwszy konkurs dotyczący tej dziedziny został rozstrzygnięty w ubiegłym roku.

Z pięciu zgłoszonych projektów wybrano dwa: system faksowo-mailowy z podpisem elektronicznym dla śląskiej policji za prawie 5 mln zł oraz elektroniczną kartę miejską w Rybniku za 5,4 mln zł - projekt zakłada wprowadzenie w mieście publicznego dostępu do internetu oraz możliwość płacenia kartą miejską np. za przejazd autobusem, parking, wstęp na basen czy organizowany przez miasto koncert.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA