REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny paliw wciąż rosną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wysokie ceny ropy naftowej windują ceny benzyn, oleju napędowego i opałowego oraz gazu. W związku z tym rosną ceny nie tylko transportu, ale zwiększają się także koszty produkcji w przemyśle i rolnictwie, co niekorzystnie wpływa na inflację.
Po polskich drogach i polach porusza się 16 mln samochodów i ciągników. Ich właściciele płacą coraz więcej za tankowanie, ponieważ paliwa są coraz droższe. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, kiedy proces ten zostanie powstrzymany, ponieważ notowania ropy na światowych giełdach biją kolejne rekordy. Musimy się zatem liczyć z tym, że nasze portfele będą coraz chudsze. Najbardziej odczuwamy to odwiedzając stacje benzynowe, gdzie litr benzyny jest już średnio o 20 gr droższy niż przed rokiem, a litr oleju napędowego o 50 gr droższy.

Wysokie ceny paliw sprawiają, że praktycznie nie rośnie zużycie benzyn w naszym kraju. W ubiegłym roku wyniosło 4,2 mln ton, czyli tyle samo, co w roku poprzednim. Nie znaczy to, że samochody pokonują coraz mniej kilometrów. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej właścicieli aut wykorzystuje do napędu pojazdów gaz zamiast benzyny. Pod względem ilości samochodów na gaz zajmujemy już drugie miejsce w świecie – po Korei Południowej.

REKLAMA

REKLAMA

W sumie wzrost cen benzyn i oleju napędowego powoduje, że podróże są droższe – dotyczy to nie tylko przewozów samochodowych, ale także transportu lotniczego, ponieważ rosną ceny benzyny lotniczej. Wysokie ceny benzyny odchudzają więc nie tylko portfele prywatnych właścicieli samochodów. Zwiększają one także koszty firm, które zajmują się transportem zarobkowym. W efekcie mogą rosnąć ceny usług transportowych – nie tylko związanych z przewozem ładunków i osób.

Musimy liczyć się także z podwyżkami cen artykułów przemysłowych, ponieważ mogą rosnąć koszty ich przewozu nie tylko w firmach usługowych. Sam przemysł przetwórczy ma własny duży tabor transportowy, tak zwany gospodarczy, który zużywa rocznie około 250 tys. ton benzyn i około 600 tys. ton olejów napędowych. Ponadto firmy przemysłowe wykorzystują też około 0,5 mln ton lekkiego oleju opałowego do celów grzewczych i technologicznych – a jego ceny także rosną wraz ze wzrostem cen innych produktów naftowych.

W stosunku do roku ubiegłego najbardziej wzrosły ceny oleju napędowego, aż o 50 gr na litrze. W rezultacie jest on tylko o około 40 gr na litrze tańszy od benzyny. W ubiegłym roku zużyto w naszym kraju 6,4 mln ton olejów napędowych – o 0,6 mln ton więcej niż w roku poprzednim. Zużycie byłoby prawdopodobnie znacznie większe, gdyby nie dość powszechne zastępowanie przez rolników oleju napędowego lekkim olejem opałowym w napędzie ciągników, który jest o połowę tańszy.

REKLAMA

W efekcie zużycie lekkiego oleju opałowego było w ubiegłym roku rekordowo duże – wyniosło 3,9 mln ton i zwiększyło się o 1,4 mln ton (w tym czasie wykorzystanie oleju opałowego do celów grzewczych wzrosło tylko nieznacznie). Tak więc szara strefa hamuje wzrost kosztów produkcji rolniczej i tym samym wzrost cen produktów rolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrost cen paliw ma niekorzystny wpływ także na inflację. Wprawdzie udział transportu w tzw. koszyku inflacyjnym wynosi 8,8 proc., ale ceny paliw mają także wpływ na koszty przemysłu, rolnictwa i usług, które mogą znaleźć odbicie w cenach towarów i usług konsumpcyjnych. Sytuację łagodzi nieco mocny złoty, który sprawia, że koszty importu ropy i paliw nie rosną tak szybko jak ceny produktów naftowych na giełdach światowych, które są podstawą do ustalania ich poziomu w naszym kraju.

Janusz K. Kowalski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA