REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport rośnie jak na drożdżach

REKLAMA

O ile w latach 90. rocznie eksportowaliśmy towary o wartości kilkunastu miliardów dolarów, o tyle w 2000 r. było już 30 mld, a w tym osiągniemy 70 mld USD. Bardzo dobrze sprzedają się produkty rolno-spożywcze, ale wciąż mały jest udział wyrobów high-tech. Rosną jednak koszty płacowe, brakuje promocji, a na odkrycie czekają nowe rynki, np. bliskowschodni. O tym mówili uczestnicy piątkowego panelu Klubu Eksportera.
– Nasz eksport jest zbyt europocentryczny, gdzie trafia 82 proc., gdy do USA, mocarstwa globalnego, tylko 1,3 proc., a krajów rozwijających się 2,5 proc. Niezbędna jest większa dywersyfikacja, gdyż nasze przewagi cenowe związane z kosztami pracy słabną i wkrótce przestaną się liczyć – ostrzegł dr Janusz Kaczurba, doradca PKPP Lewiatan. Wskazał na konieczność zwiększenia sprzedaży wyrobów wysokich technologii, które obejmują zaledwie 3-4 proc. wywozu, gdy w Czechach 7 proc., a na Węgrzech nawet 18 proc. 3/4 eksportu realizuje 9 tys. firm z ok. 2,5 mln zarejestrowanych, ale 2/3 z nich to firmy z kapitałem zagranicznym. – Brakuje firm z narodowym polskim kapitałem – dodał.

Na rosnącą importochłonność eksportu wskazał Ryszard Michalski, dyr. Instytutu Koniunktur i Cen HZ. Dlatego m.in. deficyt w handlu zagranicznym w 2004 r. wyniósł 11,4 mld euro. Eksporterzy dotkliwie odczuwają też wahania kursu złotego wobec dolara i euro.

– Najlepszym rozwiązaniem byłoby szybkie wejście Polski do strefy euro – podkreślił. Jak ważny jest kurs naszej waluty, przyznał wiceminister rolnictwa Andrzej Kowalski. – Nasi rolnicy mogą otrzymać w br. w zł mniejsze wsparcie niż w 2004 r., pomimo większej o 20 proc. puli dotacji z UE. W 2004 r. przelicznik był 4,78 zł za euro, a obecnie tylko 4,06 zł – dodał.

Producenci rolni jednak wytwarzają doskonałe surowce dla przemysłu przetwórczego, ale z 2 mln gospodarstw w produkcji rynkowej partycypuje tylko 300-400 tys. z nich. – Martwi, że w br. spadły inwestycje, a producenci po wykorzystaniu środków z SAPARD czekają na uruchomienie funduszy unijnych na lata 2004–2006 r. Obyśmy nie stracili wypracowanej pozycji – podkreślił.

Na razie idzie bardzo dobrze. Sprzedaż artykułów rolno-spożywczych za granicę w ubiegłym roku sięgnęła 5,2 mld euro, co dało 1,2 mld euro nadwyżki.

– W ciągu pierwszych 4 miesięcy br. eksport wzrósł o 35,9 proc., a w handlu z Rosją uzyskaliśmy, pomimo różnych przeszkód formalnych, poziom sprzed kryzysu w 1998 r. – powiedział były wiceminister rolnictwa Jerzy Plewa.

Mogłoby być jeszcze lepiej, ale „resort gospodarki nie zawsze dba o promocję naszych wyrobów, np. nie udzielił wsparcia wystawie w Berlinie Fruchtlogistics, która jest kluczowa dla branży owocowej” – przyznał Jan Ciesielski z Agrobiznes Klubu.

Inni mówili o niewykorzystanych możliwościach rynku bliskowschodniego i narzekali na słabe wsparcie banków w staraniach o kredyty eksportowe i brak zabezpieczeń. W UE 80 proc. transakcji to kredyty kupieckie. Są ubezpieczone w 25-30 proc., a w Polsce tylko w 3-4 proc.

– Mamy więc sporo do zrobienia – przyznała Katarzyna Kompowska, prezes grupy Coface.

Zbigniew Żukowski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA