REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KPWiG skierowała do prokuratury zawiadomienie

REKLAMA

Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG) skierowała we wtorek do Prokuratury Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przez niektórych akcjonariuszy spółki PKN Orlen przestępstwa naruszenia obowiązków informacyjnych - poinformowała KPWiG w komunikacie.
"Zawiadomienie jest efektem prowadzonego w KPWiG od października 2004 roku postępowania wyjaśniającego wszczętego po ujawnieniu podczas posiedzenia sejmowej Komisji Śledczej ds. PKN Orlen notatki Zbigniewa Siemiątkowskiego, byłego szefa Agencji Wywiadu" - napisano w komunikacie.

"Z informacji zawartych w odtajnionej notatce wynikało, że zaangażowanie niektórych akcjonariuszy PKN Orlen mogło być wyższe od oficjalnie zadeklarowanego" - czytamy w komunikacie.

Według prasowych spekulacji, postępowanie KPWiG mogło dotyczyć Kulczyk Holding, który po zwiększeniu stanu posiadania akcji PKN Orlen nie powiadomił o tym fakcie - choć powinien - Komisji i samej spółki. Według Komisji prowadzone postępowanie pozwoliło na sformułowanie przypuszczenia, że mogło dojść do złamania przepisów obowiązujących na rynku kapitałowym.

"Chcielibyśmy jednak podkreślić, że na razie jest to jedynie hipoteza i ocena zebranego materiału dowodowego będzie należeć do Prokuratury" - napisano w komunikacie.

Postępowanie miało wyjaśnić, czy akcjonariusze PKN Orlen, mający powyżej 5 proc. akcji tej spółki (w tym Kulczyk Holding), dopełniali obowiązków informacyjnych. Zgodnie z art. 147 Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, kto osiągnął albo przekroczył 5 proc. akcji spółki publicznej, jest zobowiązany zawiadamiać o każdej zmianie liczby swoich akcji KPWiG oraz samą spółkę w ciągu czterech dni. Kulczyk Holding zapewniał już w poniedziałek, że nie złamał prawa.

"Obejmuje to także inwestycje czynione przez Grupę Kulczyk Holding w spółki publiczne" - oświadczyła spółka w komunikacie, podpisanym przez rzecznika prasowego Holdingu Izabelę Mościcką.

"Działając profesjonalnie i rzetelnie, udzieliliśmy Komisji Papierów Wartościowych i Giełd wszelkich informacji, udostępniliśmy również dokumenty. Potwierdzają one naszym zdaniem, że działaliśmy zgodnie z prawem i dopełniliśmy obowiązków informacyjnych wynikających z rozporządzenia o publicznym obrocie papierami wartościowymi" - stwierdza komunikat Kulczyk Holding.

Przed rozpoczęciem przez KPWiG postępowania wyjaśniającego, Kulczyk Holding informował o posiadanych akcjach płockiego koncernu w czerwcu 2002 roku. Podał wówczas, że posiada 5,6 proc. akcji PKN Orlen. Tymczasem według szacunków prasowych, Kulczyk Holding mógł mieć ponad 14 proc. akcji PKN Orlen. Największymi akcjonariuszami PKN Orlen byli wówczas: Nafta Polska (17,3 proc. akcji), Skarb Państwa (10,2 proc.) Bank of New York (10,9 proc.) i OFE Commercial Union (5,8 proc.).

W ostatnich dniach prasa podawała nieoficjalne informacje, że KPWiG doszła do wniosku, iż w 2002 r. Kulczyk Holding mógł współdziałać z BRE Bankiem. Mechanizm miał polegać na tym, że BRE Bank przez swoje fundusze kupił akcje PKN, a następnie - na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy PKN - głosował tak, jak Kulczyk Holding.

Jeszcze w październiku 2004 r. prasa pisała, że w przeprowadzonej w sierpniu 2003 roku rozmowie z szefem Agencji Wywiadu Zbigniewem Siemiątkowskim Jan Kulczyk wyraził obawę, że wstrzymanie prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej źle odbiło się na wartości jego akcji PKN Orlen, które kosztowały go 300 mln USD. Ta kwota była podstawą prasowych spekulacji dotyczących kupna większego pakietu akcji PKN Orlen.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA